19.4.2021 Liikenne Suomessa yksi pikalatauspiste 26,6 sähköautoa kohti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuore raportti: Julkisen latausverkoston kehitys on pääosin yritysten ja yhteisöjen liiketoimintainvestointien ja markkinalähtöisen kasvun varassa – mutta tukitoimiakin tarvitaan. Sähköisen liikenteen puolestapuhuja, Sähköinen liikenne -yhdistys, toteaa tuoreessa raportissaan vallitsevan tilanteen Suomessa: ladattavien autojen julkisen latausverkoston kehitys on pääosin yritysten ja yhteisöjen liiketoimintainvestointien varassa.Raportin mukaan Suomessa oli viime vuoden lopulla yksi julkinen pikalatauspiste 26,6 täyssähköautoa kohti (9 697 sähköautoa / 365 latauspistettä).Ja jos täyssähköautot ja ladattavat hybridit lasketaan yhteen, oli niitä viime vuoden lopussa 55 318, ja kun peruslatauspisteitä oli raportin mukaan tuolloin 4 406, tarkoittaa se yhtä latauspistettä 12,6 täyssähkö/hybridiautoa kohti. EU-tason niin sanotun jakeluinfradirektiivin (2014/94/EU) suositus on, että julkisia latauspisteitä tulisi olla yksi kappale kymmentä sähköautoa kohti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTihentyy markkinalähtöisestiSähköisen liikenteen tilannekatsaus Q4/2020 -raportissa tuodaan esiin myös, että latausverkoston tihentyminen edellyttää, että latauspaikkojen rakentamisprosessin markkinalähtöisyyttä ja sujuvuutta.Raportissa on laskettu latauspaikkojen määrää ja sen kehitystä: olipa lataustapa mikä tahansa grafiikoiden käyrät ovat jyrkähkössä kasvussa kun lähtökohtana on loppuvuoden 2018 tilanne.Tavoitteisiin on vielä matkaaMikäli kansalliset tavoitteet sähköisen liikenteen suosion kasvusta tulevat toteutumaan lähitulevaisuudessa, heittää se haasteita latausverkoston toimivuudelle.Tavoitteisiin on tosin vielä kosolti matkaa, sillä Traficomin tietojen mukaan Suomessa oli joulukuun lopussa liikennekäytössä 9 697 täyssähköistä henkilöautoa, joka on 0,35 prosenttia 2 748 448 henkilöauton autokannasta.Liikenteen päästötavoitteissa Suomen teillä liikkuisi vuonna 2030 jopa 700 000 sähköistä autoa, joista täyssähköautoja olisi ainakin puolet.Myös muuta kuin kotilataustaSuomen teillä lisääntyvä ladattavien hybridien ja täyssähköautojen määrän kasvu tietää samassa suhteessa myös julkisten latauspaikkojen käyttäjien määrän lisääntymistä – kaikilla kun ei ole kotilatausmahdollisuutta ja kotilataajatkin käyttävät autoaan myös pidemmillä taipaleilla ja poissa kotiympyröistä.Yhdistys linjaa raportissaan, että ”yli 350 000 täyssähköautoon kasvavan (auto)kannan palvelutason säilyttäminen edellyttää julkisen pikalatausverkoston voimakkaampaa laajentamista ja määräaikaisia tukia latausinfrainvestoinneille.”Yhdistyksen mukaan olisi koko maan kattavan pitkät matkat mahdollistavan pikalatausverkoston lisäksi huomioitava arjen sähköautoilun tarpeet asutuskeskuksissa.Yhdistyksessä on jäseninä laaja katras kotimaisia yrityksiä, etujärjestöjä ja oppilaitoksia. Yhdistyksestä lisää täältä. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Sähköinen liikenne ry: Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q4/2020, TraficomMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 13.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin - tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle