19.4.2021

Suomessa yksi pikalatauspiste 26,6 sähköautoa kohti

pikalataus

Tuore raportti: Julkisen latausverkoston kehitys on pääosin yritysten ja yhteisöjen liiketoimintainvestointien ja markkinalähtöisen kasvun varassa – mutta tukitoimiakin tarvitaan.

Sähköisen liikenteen puolestapuhuja, Sähköinen liikenne -yhdistys, toteaa tuoreessa raportissaan vallitsevan tilanteen Suomessa: ladattavien autojen julkisen latausverkoston kehitys on pääosin yritysten ja yhteisöjen liiketoimintainvestointien varassa.

Raportin mukaan Suomessa oli viime vuoden lopulla yksi julkinen pikalatauspiste 26,6 täyssähköautoa kohti (9 697 sähköautoa / 365 latauspistettä).

Ja jos täyssähköautot ja ladattavat hybridit lasketaan yhteen, oli niitä viime vuoden lopussa 55 318, ja kun peruslatauspisteitä oli raportin mukaan tuolloin 4 406, tarkoittaa se yhtä latauspistettä 12,6 täyssähkö/hybridiautoa kohti. EU-tason niin sanotun jakeluinfradirektiivin (2014/94/EU) suositus on, että julkisia latauspisteitä tulisi olla yksi kappale kymmentä sähköautoa kohti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tihentyy markkinalähtöisesti

Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q4/2020 -raportissa tuodaan esiin myös, että latausverkoston tihentyminen edellyttää, että latauspaikkojen rakentamisprosessin markkinalähtöisyyttä ja sujuvuutta.

Raportissa on laskettu latauspaikkojen määrää ja sen kehitystä: olipa lataustapa mikä tahansa grafiikoiden käyrät ovat jyrkähkössä kasvussa kun lähtökohtana on loppuvuoden 2018 tilanne.

Tavoitteisiin on vielä matkaa

Mikäli kansalliset tavoitteet sähköisen liikenteen suosion kasvusta tulevat toteutumaan lähitulevaisuudessa, heittää se haasteita latausverkoston toimivuudelle.

Tavoitteisiin on tosin vielä kosolti matkaa, sillä Traficomin tietojen mukaan Suomessa oli joulukuun lopussa liikennekäytössä 9 697 täyssähköistä henkilöautoa, joka on 0,35 prosenttia 2 748 448 henkilöauton autokannasta.

Liikenteen päästötavoitteissa Suomen teillä liikkuisi vuonna 2030 jopa 700 000 sähköistä autoa, joista täyssähköautoja olisi ainakin puolet.

Myös muuta kuin kotilatausta

Suomen teillä lisääntyvä ladattavien hybridien ja täyssähköautojen määrän kasvu tietää samassa suhteessa myös julkisten latauspaikkojen käyttäjien määrän lisääntymistä – kaikilla kun ei ole kotilatausmahdollisuutta ja kotilataajatkin käyttävät autoaan myös pidemmillä taipaleilla ja poissa kotiympyröistä.

Yhdistys linjaa raportissaan, että ”yli 350 000 täyssähköautoon kasvavan (auto)kannan palvelutason säilyttäminen edellyttää julkisen pikalatausverkoston voimakkaampaa laajentamista ja määräaikaisia tukia latausinfrainvestoinneille.”

Yhdistyksen mukaan olisi koko maan kattavan pitkät matkat mahdollistavan pikalatausverkoston lisäksi huomioitava arjen sähköautoilun tarpeet asutuskeskuksissa.

Yhdistyksessä on jäseninä laaja katras kotimaisia yrityksiä, etujärjestöjä ja oppilaitoksia. Yhdistyksestä lisää täältä. 

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Sähköinen liikenne ry: Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q4/2020, Traficom

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat