19.4.2021 Liikenne Suomessa yksi pikalatauspiste 26,6 sähköautoa kohti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuore raportti: Julkisen latausverkoston kehitys on pääosin yritysten ja yhteisöjen liiketoimintainvestointien ja markkinalähtöisen kasvun varassa – mutta tukitoimiakin tarvitaan. Sähköisen liikenteen puolestapuhuja, Sähköinen liikenne -yhdistys, toteaa tuoreessa raportissaan vallitsevan tilanteen Suomessa: ladattavien autojen julkisen latausverkoston kehitys on pääosin yritysten ja yhteisöjen liiketoimintainvestointien varassa.Raportin mukaan Suomessa oli viime vuoden lopulla yksi julkinen pikalatauspiste 26,6 täyssähköautoa kohti (9 697 sähköautoa / 365 latauspistettä).Ja jos täyssähköautot ja ladattavat hybridit lasketaan yhteen, oli niitä viime vuoden lopussa 55 318, ja kun peruslatauspisteitä oli raportin mukaan tuolloin 4 406, tarkoittaa se yhtä latauspistettä 12,6 täyssähkö/hybridiautoa kohti. EU-tason niin sanotun jakeluinfradirektiivin (2014/94/EU) suositus on, että julkisia latauspisteitä tulisi olla yksi kappale kymmentä sähköautoa kohti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTihentyy markkinalähtöisestiSähköisen liikenteen tilannekatsaus Q4/2020 -raportissa tuodaan esiin myös, että latausverkoston tihentyminen edellyttää, että latauspaikkojen rakentamisprosessin markkinalähtöisyyttä ja sujuvuutta.Raportissa on laskettu latauspaikkojen määrää ja sen kehitystä: olipa lataustapa mikä tahansa grafiikoiden käyrät ovat jyrkähkössä kasvussa kun lähtökohtana on loppuvuoden 2018 tilanne.Tavoitteisiin on vielä matkaaMikäli kansalliset tavoitteet sähköisen liikenteen suosion kasvusta tulevat toteutumaan lähitulevaisuudessa, heittää se haasteita latausverkoston toimivuudelle.Tavoitteisiin on tosin vielä kosolti matkaa, sillä Traficomin tietojen mukaan Suomessa oli joulukuun lopussa liikennekäytössä 9 697 täyssähköistä henkilöautoa, joka on 0,35 prosenttia 2 748 448 henkilöauton autokannasta.Liikenteen päästötavoitteissa Suomen teillä liikkuisi vuonna 2030 jopa 700 000 sähköistä autoa, joista täyssähköautoja olisi ainakin puolet.Myös muuta kuin kotilataustaSuomen teillä lisääntyvä ladattavien hybridien ja täyssähköautojen määrän kasvu tietää samassa suhteessa myös julkisten latauspaikkojen käyttäjien määrän lisääntymistä – kaikilla kun ei ole kotilatausmahdollisuutta ja kotilataajatkin käyttävät autoaan myös pidemmillä taipaleilla ja poissa kotiympyröistä.Yhdistys linjaa raportissaan, että ”yli 350 000 täyssähköautoon kasvavan (auto)kannan palvelutason säilyttäminen edellyttää julkisen pikalatausverkoston voimakkaampaa laajentamista ja määräaikaisia tukia latausinfrainvestoinneille.”Yhdistyksen mukaan olisi koko maan kattavan pitkät matkat mahdollistavan pikalatausverkoston lisäksi huomioitava arjen sähköautoilun tarpeet asutuskeskuksissa.Yhdistyksessä on jäseninä laaja katras kotimaisia yrityksiä, etujärjestöjä ja oppilaitoksia. Yhdistyksestä lisää täältä. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Sähköinen liikenne ry: Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q4/2020, TraficomMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen