31.10.2023 Liikenne Syksyn turvaistuintesti: haitallisten kemikaalien kuormitus jälleen yhden istuimen kohtalo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Syksyn turvaistuintestissä saatiin pääosin hyviä tuloksia. Yhden istuimen kemikaalikuormitus johti kuitenkin heikkoon arvosanaan. Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa turvaistuintestissä arvioitiin yhteensä 30 istuimen sekä istuimen ja telakan yhdistelmän turvallisuus. Istuimet, joita voidaan käyttää sekä telakan kanssa että ilman, testataan molemmilla vaihtoehdoilla, ja ne saavat kahdet eri arvosanat.Kokonaisarvosanan muodostaa istuimen suoriutuminen usealla eri osa-alueella, kuten kolariturvallisuudessa, käytön helppoudessa sekä istuinmukavuudessa, minkä lisäksi istuimen osista, jotka ovat suoraan kosketuksissa lapsen kanssa, mitataan haitallisten kemikaalien kuormitus. Osa-alueita kuitenkin painotetaan eri tavoin. Esimerkiksi turvallisuusosio, jossa suurin painotus on etu- ja sivutörmäystesteillä, muodostaa puolet kokonaisarvosanasta. Käyttömukavuus, jossa suurin painotus on erittäin tärkeällä väärin asentamisen riskillä, muodostaa puolestaan 40 % testin kokonaisarvosanan painotuksesta. Poikkeuksena painotuksiin on se, että jos istuin saa jollain testin osa-alueella huonoimman eli heikon arvosanan, myös kokonaisarvosanaksi tulee heikko. Tämä riippumatta siitä, miten istuin on selviytynyt muista kokeista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksikään istuin ei pettänyt törmäystesteissäSyksyn testissä annettiin yhteensä 21 hyvää kokonaisarvosanaa ja seitsemän istuinta sai kokonaisarvosanaksi tyydyttävä. Nämä istuimet ylittävät lakisääteiset vaatimukset – joillakin osa-alueilla merkittävästi.Yhden istuimen, Maxi-Cosi Pebble 360 Pron, päälliskankaista löytyi liian suuria pitoisuuksia naftaleenia, minkä takia istuin sai kemikaalikuormituksesta heikon arvosanan. Tämä johti automaattisesti myös heikkoon kokonaisarvosanaan. Koska samaa istuinta myydään ja sitä voi käyttää sekä telakalla että ilman, heikko kokonaisarvosana tuli kummankin vaihtoehdon tulokseksi.”Kaiken kaikkiaan uudet turvaistuinmallit kehittyvät jatkuvasti parempaan suuntaan, vaikka hylättyjä tuloksia tuleekin jonkin verran. Positiivista on muun muassa se, että tämänkertaisessa testissä yksikään istuin ei pettänyt kolaritesteissä, vaan heikoinkin tulos etutörmäyskokeessa oli tyydyttävä ja sivutörmäyskokeessa hyvä”, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.Vanhanmallisten istuinten maahantuonti on kiellettyKaikki uusimman turvaistuintestin turvalaitteet ovat ECE R129 -tyyppihyväksyttyjä istuimia, joissa lapsen koko määritellään pituutena. Aiemman tyyppihyväksynnän ECE R44/04 istuinten valmistus ja maahantuonti on ollut kiellettyä syyskuusta alkaen. Näitä istuimia saa vielä myydä liikkeiden varastoista, mutta kaikkien uusien ECE R44/04-tyyppihyväksynnän mukaisten istuinten myynti on kiellettyä syyskuusta 2024 alkaen. Vanhojen istuinten käyttökieltoa ei ole luvassa. R129 -istuinten pitää läpäistä sivutörmäystesti, jollaista ei aiempaan tyyppihyväksyntään ole kuulunut. Autoliiton turvaistuintestissä sivutörmäystesti on ollut mukana jo ennestään.www.autoliitto.fi/turvaistuintestiLähde: Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 11.1.2025 Kuolonkolarit Arvaatko, moniko olisi selvinnyt hengissä vakavassa kolarissa käyttämällä turvayötä? 10.1.2025 Autoilu Osaatko pysäköidä oikein tien vasempaan reunaan? 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 7.1.2025 Liikenneturvallisuus Asiantuntija Säynätsalon siltavaurioista: ”Riippusiltojen kuntoon pitää kiinnittää huomiota.” 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 17.12.2024 Autoilu Avustinkatras kasvaa 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi 12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti