31.10.2023 Liikenne Syksyn turvaistuintesti: haitallisten kemikaalien kuormitus jälleen yhden istuimen kohtalo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Syksyn turvaistuintestissä saatiin pääosin hyviä tuloksia. Yhden istuimen kemikaalikuormitus johti kuitenkin heikkoon arvosanaan. Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa turvaistuintestissä arvioitiin yhteensä 30 istuimen sekä istuimen ja telakan yhdistelmän turvallisuus. Istuimet, joita voidaan käyttää sekä telakan kanssa että ilman, testataan molemmilla vaihtoehdoilla, ja ne saavat kahdet eri arvosanat.Kokonaisarvosanan muodostaa istuimen suoriutuminen usealla eri osa-alueella, kuten kolariturvallisuudessa, käytön helppoudessa sekä istuinmukavuudessa, minkä lisäksi istuimen osista, jotka ovat suoraan kosketuksissa lapsen kanssa, mitataan haitallisten kemikaalien kuormitus. Osa-alueita kuitenkin painotetaan eri tavoin. Esimerkiksi turvallisuusosio, jossa suurin painotus on etu- ja sivutörmäystesteillä, muodostaa puolet kokonaisarvosanasta. Käyttömukavuus, jossa suurin painotus on erittäin tärkeällä väärin asentamisen riskillä, muodostaa puolestaan 40 % testin kokonaisarvosanan painotuksesta. Poikkeuksena painotuksiin on se, että jos istuin saa jollain testin osa-alueella huonoimman eli heikon arvosanan, myös kokonaisarvosanaksi tulee heikko. Tämä riippumatta siitä, miten istuin on selviytynyt muista kokeista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksikään istuin ei pettänyt törmäystesteissäSyksyn testissä annettiin yhteensä 21 hyvää kokonaisarvosanaa ja seitsemän istuinta sai kokonaisarvosanaksi tyydyttävä. Nämä istuimet ylittävät lakisääteiset vaatimukset – joillakin osa-alueilla merkittävästi.Yhden istuimen, Maxi-Cosi Pebble 360 Pron, päälliskankaista löytyi liian suuria pitoisuuksia naftaleenia, minkä takia istuin sai kemikaalikuormituksesta heikon arvosanan. Tämä johti automaattisesti myös heikkoon kokonaisarvosanaan. Koska samaa istuinta myydään ja sitä voi käyttää sekä telakalla että ilman, heikko kokonaisarvosana tuli kummankin vaihtoehdon tulokseksi.”Kaiken kaikkiaan uudet turvaistuinmallit kehittyvät jatkuvasti parempaan suuntaan, vaikka hylättyjä tuloksia tuleekin jonkin verran. Positiivista on muun muassa se, että tämänkertaisessa testissä yksikään istuin ei pettänyt kolaritesteissä, vaan heikoinkin tulos etutörmäyskokeessa oli tyydyttävä ja sivutörmäyskokeessa hyvä”, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.Vanhanmallisten istuinten maahantuonti on kiellettyKaikki uusimman turvaistuintestin turvalaitteet ovat ECE R129 -tyyppihyväksyttyjä istuimia, joissa lapsen koko määritellään pituutena. Aiemman tyyppihyväksynnän ECE R44/04 istuinten valmistus ja maahantuonti on ollut kiellettyä syyskuusta alkaen. Näitä istuimia saa vielä myydä liikkeiden varastoista, mutta kaikkien uusien ECE R44/04-tyyppihyväksynnän mukaisten istuinten myynti on kiellettyä syyskuusta 2024 alkaen. Vanhojen istuinten käyttökieltoa ei ole luvassa. R129 -istuinten pitää läpäistä sivutörmäystesti, jollaista ei aiempaan tyyppihyväksyntään ole kuulunut. Autoliiton turvaistuintestissä sivutörmäystesti on ollut mukana jo ennestään.www.autoliitto.fi/turvaistuintestiLähde: Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 14.2.2025 Testit Näin täyteen pakatun auton ajo-ominaisuudet muuttuvat – väistökoetesti lomakuormalla 24.1.2025 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 23.1.2025 Liikenne Turvavyö suojaa ihmiskehoa musertavilta voimilta 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 11.1.2025 Kuolonkolarit Arvaatko, moniko olisi selvinnyt hengissä vakavassa kolarissa käyttämällä turvayötä? 10.1.2025 Autoilu Osaatko pysäköidä oikein tien vasempaan reunaan? 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 7.1.2025 Liikenneturvallisuus Asiantuntija Säynätsalon siltavaurioista: ”Riippusiltojen kuntoon pitää kiinnittää huomiota.” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin - tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa 12.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen veneet neljässä kategoriassa on nyt palkittu 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle