8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Kuski ei osannut Kehä kolmoselle, eikä lentokentälle ilman kokoaikaista neuvomista. Autossa ei myöskään ollut lain vaatimia liikenneluvan haltijan nimeä tai esimerkkihinnastoja.” Moottori on kertonut taksilla ajamisen sitkaista haasteista. Kansalaisia on ärsyttävät ja epäilyttänyt esimerkiksi taksikuskien ammattitaidon kuten paikallistuntemuksen puutteet, turvallisuutta koetteleva ajokäytös, epäselvä ryöstöhinnoittelu sekä taksien heikko saatavuus harvempaan asutuilla alueilla.Ongelmiksi on koettu myös erehdyttäminen nimeämällä taksi hyvämaineisen taksiyrityksen tavoin, epäselvät tai olemattomat palautekanavat asiakkaan jälkikäteiselle reklamaatiolle palveluvirheistä ja puutteelliset kuittikäytännöt.Moottori käsitteli taksien käyttöä viimeksi 24.3.2024 otsikolla Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia?Moottori pyysi tässä samaisessa artikkelissa kuluttajia kertomaan kokemuksensa takseista olivatpa ne kielteisiä tai myönteisiä:Kerro millaisia epäkohtia olet havainnut käyttäessäsi takseja, olipa kyse epäselvästä hinnoittelusta, perille suunnistamisesta, taksikuskin käytöksestä, taksin saatavuudesta, epäselvistä kyytikuiteista, turvattomasta ajokäytöksestä tai mistä tahansa muusta havaitsemastasi. Kerro toki myös, mikäli laadukas, palvelualtis, edullinen tai muutoin myönteisesti yllättänyt taksikokemus on osunut kohdallesi!Kokemuksensa jakaneiden lomakkeiden täyttäjien henkilötiedot ovat toimituksemme tiedossa. Alla on kattava otos Moottorin saamasta palautteesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuskia saa neuvoaUseammallakin oli kokemuksia siitä, että asiakas sai ryhtyä reittinavigaattoriksi – ja varsin keskeisillä ja selkeilläkin ajotaipaleilla.”Kuski ei osannut Kehä kolmoselle, eikä lentokentälle ilman kokoaikaista neuvomista. Autossa ei myöskään ollut lain vaatimia liikenneluvan haltijan nimeä tai esimerkkihinnastoja, ja se Passatti oli tosi törkyinen.Mutta siis muuten ok, tuli nopeasti, neuvomisella pääsi perille. Vaatteet saatiin itse kurata, kun kaivettiin sedanin peräkontista isot matkalaukut ulos, kuski ei vaivautunut nousemaan autosta. Ei katastrof, etenkin kun tiesin itse reitin mihin mennä, mutta vieraampaan paikkaan olisi ollut ikävä mennä.”Toinen taksia tarvitseva oli tullut laivalla Virosta Helsingin Länsisatamaan Jätkäsaareen.”Otin jonosta ensimmäisen taksin. Pyysin ajamaan kauppakeskus Forumiin. Kuljettaja ei tiennyt lainkaan, mikä ja missä on Forum! Taksiasiakas joutui toimimaan navigointilaitteena ja suunnistamaan perille noin kahden kilometrin matkan.Lasipalatsin kohdalla sanoin kuskille, että paina nyt mieleesi, että tuossa edessä on Forum, tunnettu kauppakeskus, joka valmistui olympialaisiin 1950-luvulla ja joka uudistettiin perusteellisesti isoksi kauppakeskukseksi vuonna 1985.On se vaan kumma, että pääkaupungissa Helsingissä satamaan tai rautatieasemalle on suoritettava nykyään taksin ennakkotilaus, jotta saa luotettavan ja ajoreitit tuntevan taksin.”Kielitaito puutteellinen, vauhti hurjaEräs taksinkäyttäjä muokkasi taksikokemuksensa listaksi ranskalaisia viivoja.”– Ei tunneta edes pääväyliä.– Ei osata kirjoittaa osoitetta naviin.– Kielitaito puutteellinen.– Asiakaspalvelusta ei tiedetä mitään.– Kyyti maksaa mitä päähän tulee.– Ei suostuta ajamaan alle 5 km matkoja.– Tolpalla tapellaan asiakkaista, popcornit mukaan.– Liikennesäännöt hukassa.” Iäkkäällä farkku-BMW:llä ajanut heebo, joka ajoi Mäkelänkadulla vaatimattomasti 85 km/h.” Eräs kertomansa mukaan säännöllisesti taksia tarvitseva kertoo istuneensa kyydissä pelko puserossa.”Nyt viimeksi oli iäkkäällä farkku-BMW:llä ajanut heebo, joka ajoi Mäkelänkadulla vaatimattomasti 85 km/h.”Hänellä oli toinenkin kyyti jäänyt mieleen, eikä kiittävässä mielessä.”Vähän erikoinen tilanne, kun sovellukseen listattu auto ja rekisteritunnus olivat vääriä. Ei iso ongelma päiväsaikaan miehenä, mutta voin helposti nähdä, miten tämä ei ainakaan lisää turvallisuuden tunnetta. Ihan mukava tyyppi, joka halusi hirveästi, että jätän palautetta sovelluksella kyydistä.””Asiakkaita huutamalla”Tämä asiakas olisi halunnut tutun taksiyrittäjän kyytiin.”Lokakuussa 2023 yritin saada taksin Helsingin Olympiaterminaalista Silja Symphonyn saavuttua satamaan lauantaina aamupäivällä. Taksirivistössä ei ollut yhtään tutun taksitilausfirman autoa. Useimmat taksiautot olivat ilman taksitilausfirman nimeä tai sitten Bolt- ja Yango-takseja! Näiden kuskit yrittivät saada asiakkaita huutamalla kovalla äänellä!Odottelin satamassa vartin taksitolpan vieressä, yhtään Taksi Helsingin, Lähitaksin, Kovasen tai Menevän autoa ei tullut. Pari Taksi Helsingin autoa ajoi ohitse, ilmeisesti ennakkotilauksen tehnyt asiakas kyydissään.Muutama muukin asiakas odotteli näitä tunnettujen taksifirmojen autoja, mutta he kyllästyivät odotteluun ja kävelivät jonottamaan ratikkaan. Lopulta minäkin tein niin, ajoin kolmosella rautatieasemalle.” Voit jättää tähän, käy erittäin hyvin, kiitos -kommentista huolimatta hän ei suostunut pysäyttämään vaan päätti lopulta ajaa kiellettyä ajosuuntaa vasten ovelle. Eräs paljon työajoissa taksia käyttävä kertoo kaksijakoisista kokemuksista saman päivän aikana.”Toinen oli loistava ja mukava, toinen liikenteessä provosoituva kuski, joka ajoi hakemaan outoa turhan pitkää reittiä. Kumpaakin kuskiryhmää taitaa ylisummaan olla taksareina.”Toisen asiakkaan kohdalle oli sattunut harvinaisen kovapäinen kuski.” Kahdesta erillisestä ´voit jättää tähän, käy erittäin hyvin, kiitos´ -kommentista huolimatta hän ei suostunut pysäyttämään vaan päätti lopulta ajaa kiellettyä ajosuuntaa vasten ovelle. En nyt ihan tiedä, onko tämä 7 euron säästämisen arvoista verrattuna Taksi Helsingin ennalta sovittuun kiinteeseen hintaan.”Taksiauton kunto ei aina oikein vakuuta, kuten eräs kuvaa kokemaansa.”Reissulla lentokentälle takapenkin turvavyö oli rikki – asiakas oli kuulemma rikkonut.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Turha yrittää välityskeskuksen kautta”Eräs taksia ilmeisen säännöllisesti käyttävä kertoo.”Keskikokoisessa teollisuuskaupungissa on turha yrittää tilata kyytiä välityskeskuksen kautta, jos pitää ehtiä tiettyyn aikaan johonkin. Ainoa tapa saada varma kyyti on soittaa taksiyrittäjälle suoraan ja tilata keikka henkilökohtaisesti. Kyseinen yrittäjä on erittäin vastuullinen, täsmällinen ja palveleva. Hän kertoi, että päivystysvelvoitteen puuttuminen jättää asiakkaat oman onnensa nojaan. Jos kuljettajaa ei huvita lähteä ajamaan, vaikka lyhyttä kyytiä niin jättää lähtemättä. Taksialan maine on saanut kovan kolauksen ja sen palauttaminen on erittäin vaikeaa, sanoi tämä pitkän linjan yrittäjä.”Suurten asutustaajamien ulkopuolisista kyytiongelmista kertoi toinenkin taksinkäyttäjä.”Nykysysteemi ruokkii kermankuorintaa. Takseja on paljon suurkaupungeissa, mutta pikkupaikkakunnilla on heikompaa. Suomalainen taksi ennen uudistusta ei ollut halpa, mutta palvelun laatuun, saatavuuteen ja luotettavuuteen suhteutettuna kohtuuhintainen. Ennen uudistusta suomalaiseen taksiin saattoi aina luottaa. Läsnäolovelvoite takasi taksin saannin myös pienemmillä paikkakunnilla jopa yöaikaan. Hinta oli tarkkaan ennakoitavissa. Nyt pienemmät kunnat joutuvat mahdollisesti maksamaan, jotta yöaikaiset taksipalvelut säilyisivät.Onneksi uudistuksesta huolimatta on edelleen luotettavia ja tunnettuja taksitilausfirmoja, joiden palvelun laatuun, paikallistuntemukseen ja ennakoitavaan hintatasoon voi luottaa.”Kokemuksia ratin takaaEräs taksipalautteen antajista tuo uuden näkökulman, onhan hän ajanut ammatikseen taksia. Hän suivaantui liikenneministeri Anne Bernerin ajamiin uudistuksiin. Kokemuksensa jakaja kertoo lopettaneensa taksin ajamisen vuoden 2018 taksilain uudistukseen. Hän muistelee kaiholla työuraansa eli ”33 vuotta takuulaadukkaita taksipalveluita.”Taksinkuljettaja myös arvioi, että koettuja ongelmia olisi voitu ennakoida muiden maiden kokemusten valossa.” Jopa minä, tavallinen kuski tiesin, miten kävi Tanskassa uudistuksen jälkeen: taksit siirtyivät maaseudulta ajamaan köpikseen. Taksin saatavuus huononi, kun loppui päivystysvelvollisuus.” Sitten tuli uudet yrittäjät ja paljon uusia kuljettajia. 25 vuotta taksinkuljettajana työskennellyt kuvaa, että taksinajon arki muuttui merkittävästi vuoden 2018 jälkeen.”Ennen tiukka säätely teki kaikista toistensa kyylääjiä. Myös asiakkaat olivat hankalia. Joskus ei mikään auttanut ja taksitarkastajalla riitti töitä. Sai pelätä oman turvallisuutensa puolesta, ettei ärsytä asiakasta. Sitten tuli uudet yrittäjät ja paljon uusia kuljettajia. Saatiin iloksemme omituisesti käyttäytyviä työkavereita ja osalla oli ajotaidotkin hakusessa.” Lue lisää Kaikki artikkelit 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”