18.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää Citroën C4:n uusi ilme – molemmat korimallit elinkaaripäivityksessä Teksti Benjamin Helander Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä C4 ja C4 X ovat nyt Citroënin uuden ilmeen mukaisia, mutta muutakin uutisoitavaa toki löytyy. Pariisin autonäyttelyn debyytteihin lukeutuu odotetusti Citroënin kaksoisfacelift, jossa uusiksi on laitettu C4 sekä sen pitkäperäinen sisarmalli C4 X. Kumpikin malliversio saavutti elinkaaripäivitysiän noin neljän vuoden kohdalla. Aivan ytimessä C4:sten uudistuksessa on Citroënin uusi keulailme, joka on lähtenyt valtaamaan alaa ranskalaisvalmistajan mallistossa siitä lähtien, kun se ensiesiteltiin vähintäänkin omalaatuisessa Oli-konseptiautossa kaksi vuotta sitten. Keskiössä uudessa ilmeessä on tietysti uusi hammasrataslogo, muilta osin tulkinnat vaihtelevat mallista toiseen.Ajan tasalle tuotu keulailme tekee C4:n keulasta hieman aiempaa yksinkertaisemman, ehkä vähän vähemmän provosoivan näköisen. Oleellisin muutos on se, että varsinaiset ajovaloumpiot on siirretty ylemmäs, siihen kohtaan, jossa led-huomiovalonauhat aiemmin kulkivat. Samalla ajovalot ovat paljon aiempaa sirommat, ja ne mukailevat niin ikään Pariisissa esitellyn C5 Aircrossin “2+2 -tyyliä”. Alempana sumuvaloista on tehty huomaamattomammat, kun niiden ympäriltä on poistettu vahvat aksentit. Kromia ei keulassa enää ole. Uusi Citroën-logo paraatipaikalla on 16 senttimetriä korkea.Keulan ohella muutoksia löytyy myös perästä - ainakin lyhytperäisessä C4:ssä. Citroën on muuttanut C4:n takavalojen ledikuvioita selvästi, mutta jättänyt C4 X:n takavalot käytännössä entiselleen. C4:ssä on nyt myös takavalojen ulkoreunoissa "Light Wingit" eli niin ikään C5 Aircross -konseptin kaltaiset ilmanohjaimet. Lisäksi C4:n perässä on nyt Citroën-teksti aukikirjoitettuna, mutta C4 X:ssä perään on vaihdettu vain uusi logo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHybrid 100 ja -136 mukaan kuvioihinTeknisessäkään mielessä muutokset C4 -parivaljakkoon eivät ole suuren suuria, mutta voimalinjapalettia päivitetään kuitenkin hieman. Citroën on poistanut valikoimista manuaalivaihteisen lähtötason bensiinimallin, ja tuonut sisarmallipesueesta tutut kevythybridit valikoimaan. C4:ään tulee saataville sekä 100-hevosvoimainen Hybrid 100 että 136-hevosvoimainen Hybrid 136, joista C4 X:ään tulee saataville vain tehokkaampi. Kummassakin 48 voltin kevythybridijärjestelmään yhdistetään 1,2-litrainen pikkubensiini.Muilta osin paletti täyssähköversioiden kera näyttää säilyvän suunnilleen ennallaan, joskin markkinakohtaiset erot voivat astua kuvaan, kun uudet C4:t ensi vuoden puolella Citroën-liikkeet saavuttavat. Sisälle uudistunut C4 on saanut uuden 7-tuumaisen digitaalimittariston. Samalla 10-tuumaisen tietoviihdenäytön isännöimä käyttöjärjestelmä on kokenut päivityksen. Mukavuuspuolella Citroën on lisännyt kuuluisiin mukavuusistuimiinsa vielä 1,5 senttimetrin verran lisää fylliä. Lähde: Citroën Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 16.10.2024 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyy jo ensi vuonna uuteen sukupolveen, lupaa tämä konseptimalli 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 24.2.2024 Ajoneuvot Piraattisitikoita – Venäjällä käynnistetään Citroën C5 Aircrossin tuotanto, kiinalaisella tuella tietenkin 18.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Citroën e-C4 – ranskalaisella pehmeydellä 9.11.2023 Ajoneuvot Hintapommia odotellessa – Citroën ë-C3 vieraisilla Suomessa 23.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C5 Aircross Hybrid 136 – mikä jarruttaen tulee, se viheltäen menee 17.10.2023 Ajoneuvot Koeistuttu: Citroën ë-C3 – alle 24000 euroa ja 320 km sähköä kaikelle kansalle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?