18.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää Citroën C4:n uusi ilme – molemmat korimallit elinkaaripäivityksessä Teksti Benjamin Helander Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä C4 ja C4 X ovat nyt Citroënin uuden ilmeen mukaisia, mutta muutakin uutisoitavaa toki löytyy. Pariisin autonäyttelyn debyytteihin lukeutuu odotetusti Citroënin kaksoisfacelift, jossa uusiksi on laitettu C4 sekä sen pitkäperäinen sisarmalli C4 X. Kumpikin malliversio saavutti elinkaaripäivitysiän noin neljän vuoden kohdalla. Aivan ytimessä C4:sten uudistuksessa on Citroënin uusi keulailme, joka on lähtenyt valtaamaan alaa ranskalaisvalmistajan mallistossa siitä lähtien, kun se ensiesiteltiin vähintäänkin omalaatuisessa Oli-konseptiautossa kaksi vuotta sitten. Keskiössä uudessa ilmeessä on tietysti uusi hammasrataslogo, muilta osin tulkinnat vaihtelevat mallista toiseen.Ajan tasalle tuotu keulailme tekee C4:n keulasta hieman aiempaa yksinkertaisemman, ehkä vähän vähemmän provosoivan näköisen. Oleellisin muutos on se, että varsinaiset ajovaloumpiot on siirretty ylemmäs, siihen kohtaan, jossa led-huomiovalonauhat aiemmin kulkivat. Samalla ajovalot ovat paljon aiempaa sirommat, ja ne mukailevat niin ikään Pariisissa esitellyn C5 Aircrossin “2+2 -tyyliä”. Alempana sumuvaloista on tehty huomaamattomammat, kun niiden ympäriltä on poistettu vahvat aksentit. Kromia ei keulassa enää ole. Uusi Citroën-logo paraatipaikalla on 16 senttimetriä korkea.Keulan ohella muutoksia löytyy myös perästä - ainakin lyhytperäisessä C4:ssä. Citroën on muuttanut C4:n takavalojen ledikuvioita selvästi, mutta jättänyt C4 X:n takavalot käytännössä entiselleen. C4:ssä on nyt myös takavalojen ulkoreunoissa "Light Wingit" eli niin ikään C5 Aircross -konseptin kaltaiset ilmanohjaimet. Lisäksi C4:n perässä on nyt Citroën-teksti aukikirjoitettuna, mutta C4 X:ssä perään on vaihdettu vain uusi logo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHybrid 100 ja -136 mukaan kuvioihinTeknisessäkään mielessä muutokset C4 -parivaljakkoon eivät ole suuren suuria, mutta voimalinjapalettia päivitetään kuitenkin hieman. Citroën on poistanut valikoimista manuaalivaihteisen lähtötason bensiinimallin, ja tuonut sisarmallipesueesta tutut kevythybridit valikoimaan. C4:ään tulee saataville sekä 100-hevosvoimainen Hybrid 100 että 136-hevosvoimainen Hybrid 136, joista C4 X:ään tulee saataville vain tehokkaampi. Kummassakin 48 voltin kevythybridijärjestelmään yhdistetään 1,2-litrainen pikkubensiini.Muilta osin paletti täyssähköversioiden kera näyttää säilyvän suunnilleen ennallaan, joskin markkinakohtaiset erot voivat astua kuvaan, kun uudet C4:t ensi vuoden puolella Citroën-liikkeet saavuttavat. Sisälle uudistunut C4 on saanut uuden 7-tuumaisen digitaalimittariston. Samalla 10-tuumaisen tietoviihdenäytön isännöimä käyttöjärjestelmä on kokenut päivityksen. Mukavuuspuolella Citroën on lisännyt kuuluisiin mukavuusistuimiinsa vielä 1,5 senttimetrin verran lisää fylliä. Lähde: Citroën Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 16.10.2024 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyy jo ensi vuonna uuteen sukupolveen, lupaa tämä konseptimalli 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 24.2.2024 Ajoneuvot Piraattisitikoita – Venäjällä käynnistetään Citroën C5 Aircrossin tuotanto, kiinalaisella tuella tietenkin 18.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Citroën e-C4 – ranskalaisella pehmeydellä 9.11.2023 Ajoneuvot Hintapommia odotellessa – Citroën ë-C3 vieraisilla Suomessa 23.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C5 Aircross Hybrid 136 – mikä jarruttaen tulee, se viheltäen menee 17.10.2023 Ajoneuvot Koeistuttu: Citroën ë-C3 – alle 24000 euroa ja 320 km sähköä kaikelle kansalle 16.10.2023 Ajoneuvot Päivän kuva: Citroënin salainen helikopteri – tietysti wankelilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle