8.6.2017 Liikenne Tarkastaja Turkula – autot yhä muhkeampia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autot kasvavat ja tulevat entistä kömpelömmiksi. Henkilöautojen kasvanut koko tuntuu arjessa: pysäköintiruudut ovat käyneet ahtaiksi. Muhkeat nykyautot ovat kasvaneet parissa vuosikymmenessä yhden kokoluokan isommiksi.Vuonna 1970 henkilöautojen keskileveys oli 1,57 metriä ja -pituus 4,04 metriä. Otos vuoden 1990 suosikkimalleista kertoo vastaaviksi mitoiksi 1,68 ja 4,27 metriä ja otos vuoden 2012 suosikeista 1,81 ja 4,63 metriä.Vuoden 2012 automallit ovat keskimäärin 13 senttiä leveämpiä ja 36 senttiä pidempiä kuin vastaavat keskiluokan mallit vuonna 1990. Myös katumaasturien yleistyminen tuo lisää leveyttä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYhä muhkeampia ulkomittojaParissa vuosikymmenessä autojen ulkomitat ovat kasvaneet vähintään yhden kokoluokan verran, jopa ylikin. Esimerkiksi nykyinen Opel Corsa -pikkuauto on isompi kuin vuoden 1990 Opel Astra-viistoperä, ja uusi Volkswagen Polo on isompi kuin vuoden 1990 VW Golf II.Opel Insignia -farmari on hujahtanut yli 4,9 metriseksi, isojen autojen kokoiseksi. Uuden Mazda6:n sedanin kokonaispituus on hulppea 4,845 metriä. Muhkeista ulkomitoistaan huolimatta Opel Insignia -farmari ja sedan-Mazda6 eivät kuulu ison keskiluokan tilavimpiin.Tukalaa pysäköitävyyttäKeskikokoisen nykyauton leveys on yli 1,8 metriä ilman sivupeilejä. Isot autot ja isot katumaasturit ovat jo lähes kaksi metriä leveitä, peilien kanssa ronskisti enemmän. Nykyisten rakennusnormien mukainen 2,5 x 5 metrin kokoinen parkkiruutu ahdistaa pysäköijää, vanhoista ahtaammista ruuduista puhumattakaan.Ilmeisenä vaarana on kolhualttius: viikkailu pylväiden väleissä parkkihalleissa on hankalaa. Muhkean auton ovia ei saa kunnolla auki. Etenkin kaksi- ja kolmioviset ovat hankalia: sisään- ja uloskäynnistä tulee äheltämistä ja siinä helposti tuhraa takinliepeet likaisiksi.Tarkista, mahtuuko auto talliin!Autoa ostettaessa on hyvä koeajaa, että auto mahtuu asunnon ja työpaikan parkkiruutuihin.Vanhojen talojen parkkipaikka tai autotalli voi olla nykyautoille liian ahdas.Harmi kyllä autotallimitat, maavara ja kääntöympyrä usein uupuvat autojen teknisistä tiedoista.Ilahduttava poikkeus on Volkswagen, jonka maahantuojan nettisivuilta löytyvät tarkat autotallimitat, korkeus konepelti ja takaluukku avattuna, leveys ovet avattuna sekä pituus vetokoukun kanssa.Mitoitusohje vuodelta 2010 kertoo, että pysäköintialueiden ja autohallien pysäköintiruudun suosituspituus on 5 metriä ja leveys 2,5 metriä, seinän vieressä 2,7 metriä. Esimerkiksi ostoskeskusten lyhytaikaisten pysäköintipaikkojen leveydeksi suositellaan 2,7 metriä, seinän vieressä 3,0 metriä.Liikkumisesteisille tarkoitetun autopaikan leveydeksi suositellaan vähintään 3,6 metriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUlottumia on vaikea arvioidaUusien kauppakeskusten ja asuntojen parkkihallien ruudut täyttävät minimivaatimukset. Pistokoe kauppakeskusten ja taloyhtiöiden parkkihalleissa osoittaa, että samassa hallissa voi olla hyvinkin erikokoisia parkkiruutuja.Nykyautojen sulavalinjaiset pyöreät muodot ja paksut sivupilarit ovat omiaan vaikeuttamaan pysäköintiä. Luiskan keulan ulottumaa on vaikea arvioida ja näkyvyys takaviistoon on monissa nykyautoissa surkea viistojen ja massiivisten takapilarien katveen vuoksi.Pieni kääntöympyrä eli ketterä kääntyvyys helpottaa pysäköintiä, kankeasti kääntyvä auto ärsyttää jokaisen pysäköinnin yhteydessä!Entistä huonompi kuljetuksen hyötysuhdeSisä- ja tavaratilat eivät ole kasvaneet samassa suhteessa kuin ulkomitat. Tilojen kasvu mallimuutosten yhteydessä on yleensä niukkaa, olemattomasta muutamaan senttiin.Entistä näyttävämpi ja virtaviivaisempi muoto saattaa jopa syödä pääntiloja etenkin takapenkillä.Ilahduttava poikkeuskin löytyy: Škoda tarjoaa useimmissa mallisarjoissa kilpailijoihin verrattuna todella avarat sisä- ja tavaratilat kohtuullisissa ulkomitoissa. Myös Honda Jazz ja Civic ovat oivallisia esimerkkejä muuntuvista tilaratkaisuista.Joskus ulkomittojen kasvu on osattu hyödyntää kunnolla, kuten Peugeot 308 SW, Honda Civic- ja Toyota Auris -farmareissa, joissa on poikkeuksellisen suuri tavaratila. Yli 400 koeajon kokemuksella! Timo Turkula kirjoittaa Moottorin lukijoille ratin korkeudelta: tavallisen suomalaisautoilijan näkökulmasta. Tarkastaja Turkula -sarjan pohjana on kokemus ja näkemys, joita Timo Turkula – yksi maan kokeneimpia koeajajia – on kerännyt uransa aikana. Turkulan hammastelu ei jää ikenillä nutusteluksi. Havaitut epäkohdat ovat perua pitkälti yli 400 uuden automallin koeajoista 15 vuoden ajalta suomalaisilla teillä vaihtelevissa ajokeleissä. Kullakin automallilla on ajettu vähintään 800 kilometriä tietyn toistettavan ajo-ohjelman mukaan. timo.turkula(äet)kolumbus.fi Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin kuva-arkistoArtikkeli on julkaistu alun perin Moottorissa 2/2016Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi 12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri 10.12.2024 Liikenne Taas mennään! – Operaatio Lumihiutale auttaa joulunajan liikenteessä 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 4.12.2024 Liikenne Bussivuoro Paltamosta Kajaaniin kello 16.10 jatkuu ainakin kesään 2026 29.11.2024 Pyöräily Testi: Pyöräilijälle kaikki näkyvyyttä edistävät varusteet ovat tarpeen – jarruvalo ja vilkut kypärässä ovat yksi keino 29.11.2024 Liikenneturvallisuus Psyykkiset oireet liikenteessä – kolarit aiheuttavat myös henkistä pahoinvointia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta