13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Teksti Benjamin Helander Kuva Audi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aiempaa lihaksikkaampi S3 on nyt ennen kaikkea Volkswagen-sisartaan tehokkaampi ja driftaa melkeinpä RS 3:n malliin. Audi faceliftasi hiljattain A3:n, ja uudistuksen mukana päivitettiin toki monia muitakin asioita. Nyt nämä samat uudistukset ja vielä vähän enemmän on saamassa A3:n keskimmäinen tehomalli S3. S3 on tosiaan mallisarjan keskimmäinen malli, ja siinä mielessä hieman epäkiitollisessa asemassa, että sen täytyy olla samaan aikaan A3:n tehomalli, mutta jättää riittävästi tilaa sille kaikkein räyhäkkäimmälle, viisisylinteriselle RS 3:lle. Nyt S3:a on pystytty parantamaan niin, että malli on kuitenkin pysynyt näissä raameissaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnnen kaikkea lisää tehoaAudi on siis nostanut S3:n teholukemaa kaikkiaan 23 hevosvoimalla. 2,0-litrainen nelisylinterinen TFSI tuottaa nyt S3:n keulalla 245 kilowattia eli 333 hevosvoimaa. Lisäksi vääntömomenttia on herunut lisää 20 newtonmetrin verran, ja kone tarjoaa 420 newtonmetrin huippuvääntönsä alkaen kierrosluvusta 2 100 rpm. Tyhjäkäyntikierrosluku on sen sijaan 1 300 rpm, missä on 200 minuuttikierroksen nousu. Tämä yhdessä parantuneen kaasunvasteen kanssa parantavat auton räjähtävää suorituskykyä. Niin ikään vaihdelaatikon käyttäytymistä on ehostettu teeman mukaisesti, ja jatkossa 7-lovinen S Tronic antaa kiertää pidemmälle kiihdytyksissä ja alkaa vaihtaa pienemmälle aiemmin. Ja S3:han on luonnollisesti nelivetoinen. Huippumalli RS 3 on siis kuitenkin vielä 67 hevosvoiman, 80 newtonmetrin ja sen yhden sylinterin verran S3:a edellä niin kuin kuuluukin, mutta hankintahinnaltaan jonkin verran halvemmasta Volkswagen-sisaresta, Golf R:stä, S3 laittaa nyt vihdoinkin paremmaksi. S3:n kaksilitrainen moottori on muuten kerännyt jo jonkin verran ikää, sillä tuo EA888 lanseerattiin alun perin jo vuonna 2008. Nyt ollaan menossa Gen3:ssa. Rajoitin ottaa S3:ssa vastaan saksalaisittain 250 km/h kohdalla, ja auto kiihtyy nollasta sataan 4,7 sekunnissa. Audi S3 on myös uudistuksen jälkeen totutusti tarjolla sekä Sportbackina että Sedanina. RS 3:n torque splitter mukaan kuvioihinS3 selviää nyt aiempaa paremmin mutkista ja miksei jopa driftaa RS 3:sta tutun tekniikan ansiosta. Torque splitter -momentinjakojärjestelmä on löytänyt tiensä myös S3:een, ja sehän tarkoittaa, että takapyörillä vääntömomentin painopistettä siirrellään älykkäästi puolelta toiselle kaarteissa. Tämän, yhdistettynä uuteen Dynamic Plus -ajotilaan, pitäisi tarkoittaa lähes takavetomaisen yliohjautuvaa käytöstä oikein reippaassa ajossa. Myös jousituksen säätöjä on tsekattu uudelleen, ja S3:een on asennettu isommat etujarrulevyt sekä uudet, tehokkaammat jarrusatulat. Samaan aikaan S3 on saanut muuhun A3-sarjaan vastikään tulleita uudistuksia, jotka koskettavat ihan muita asioita kuin tätä autourheilupuolta. Kenties oleellisin näistä uudistuksista koskee keulaa ja erityisesti etuvaloja. Led-matriisiajovalot pitävätkin nyt sisällään neljä säädettävää päiväajovalotilaa, samalla tavalla kuin jo muutaman muunkin Audi-mallin kohdalla. Lähde: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä