2.9.2017

Tästä ei auto parane – Mercedes-Benzin G-maasturi Porschen V8:lla!

Porsche Museumin näyttely paljastaa palan unohtunutta Mercedes-Benz -historiaa.

Rehellisissä maastuautoissa on vain sitä jotain. Ja Mercedes-Benzin G-sarjaa rehellisemmäksi maasturi tuskin voi muuttua. Huippujäreä tikapuurunko, lukittavat tasauspyörästöt ja yleinen kaikenkestävyys juontavat Geländewagenin militäärijuurista.

Sympaattisen G:n kohtaaminen on aina ilo, mutta tällä kertaa Moottorin linssiin sattui tavallista ainutlaatuisempi yksilö.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Porsche vai Mercedes-Benz?

Tämän 280 GE:nä elämänsä aloittaneen yksilön tapasimme yllättäen Porschen museossa. Auto on esillä nelivetoteemaisessa näyttelyssä, jossa esitellään yhtiön mutaisempia malleja uuden Cayenne-katumaasturin kunniaksi.

Mercedes-Benz 280 GE

G-sarjalaisen päätyminen Porsche museoon johtui kilpailutoiminnasta. 1980-luvun alussa Porsche ryhtyi kehittämään B-ryhmän sääntöjen mukaista kilpa-autoa. 911-mallin peruskorista alkanut projekti levisi tekniseksi voimannäytöksi nimeltään 959.

Ennen kuin auto katsottiin valmiiksi varsinaisiin rallitouhuihin (joihin auto ei lopulta ikinä ehtinyt B-ryhmän lakkauttamisen vuoksi), käytti Porsche autoa aavikkoralleissa. Alkuun auton teknologiaa testattiin yhdistelemällä koeteltua 911-tekniikkaa 959:n ratkaisuihin. Vuoden 1985 Faaraoiden ralliin Porsche ilmoitti varsinaisella tuplaturbomoottorilla varustetun 959-kilpurin.

Mercedes-Benz 280 GE

Huippunopea aavikkokilpuri tarvitsi tuekseen kestävän ja kyvykkään huoltoauton. Tehtävää varten Porsche hankki Mercedes-Benz 280 GE -maasturin, mutta riittävän suorituskyvyn takaamiseksi auton alkuperäinen 156 hevosvoimainen rivikuutonen vaihdettiin Porsche 928 S4:n täysalumiiniseen V8-moottoriin. Nopean huoltotoiminnan varmistamiseksi 320 hevosvoimainen G-sarjalainen ilmoitettiin kilpa-autoksi.

Mercedes-Benz 280 GE

Voitkokas huoltoauto

Tuhansien kilometrien jälkeen Porsche 959 saapui maaliin voittajana. Huipputekninen auto oli selvinnyt koettelevasta rääkistä. Ehkä vieläkin hienompi suoritus oli silti huoltoautolla: mekaanikot saapuivat V8-moottorisella Mercedes-Benzillään maaliin toisena.

Mercedes-Benz 280 GE

Huikeasta suorituksesta huolimatta 928-moottorinen G-sarja vaikuttaa lähes tuntemattomalta jopa internetille. Youtubesta löytyvästä Rallye Des Pharaons 1985 -dokumentista löytyy kuitenkin lyhyt pätkä Mercedes-Benz 280 GE:stä Porsche 959:n rinnalla.

G-sarja näyttää kuitenkin keräävän niin paljon huomiota Porschen museossa, että autosta todennäköisesti kuullaan vielä lisää.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat