17.3.2023 Ajoneuvot Tätä kaikkea alle 25000 euron Volkswagen ID.2all kertoo tulevasta – ja yhtiöstä auton takana Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID.2all on konseptimuotoon puettu kurkistus tulevaan Polo-luokan sähköautoon. Samalla se kertoo VW:n linjamuutoksesta, jossa paluu juurille alkaa ihmisistä. Hampurilaisen konferenssikeskuksen auditoriossa on käynnissä melkoinen näytös. Volkswagenin tärkeimmät mallit ja malliston tähtihetket kiertävät pyöreää lavaa tarkoin jäsennellyssä koreografiassa. Työpöydän ääressä lukulampun valossa kertoja lukee muistelua autoyhtiön juurista, jota rytmitetään ruuduilla näkyvillä nostalgiavärisillä kuvilla perheistä, retkistä, Kuplasta, Kleinbussista, menneiden vuosikymmenten vaatteista ja väreistä. Jos nostalgiaa voisi leikata ja viedä kotiin, olisi sitä riittänyt ruumalaukullinen jokaiselle vieraalle.Lopulta viestistä löytyy sen ydin, jonka tunnistaa sen toisteisuudesta. “Me teemme autoja, mutta Volkswagen on Volkswagen vasta, kun siinä on ihmisiä”. Jäätelötahrat penkeillä ja hiekka jalkamattojen alla mainitaan positiviisina piirteinä, merkkinä eletystä elämästä. VW tulisi varmasti toimeen hyvin erään pesuainevalmistajan ja heidän sloganinsa kanssa. Toinen useasti mainittu kohta on, että Volkswagen haluaa palata rakkauden brändiksi. Ihan totta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUudet tuuletTuotteiden tasolla Volkswagen haluaa palata kansanautoihin ja sitä heijastavat henkilömuutokset yhtiön kärjessä. Teslaa fanittanut muutosmies Herbert Diess on lähtenyt ja konsernia luotsaa nyt Porschella kannuksensa ansainnut automies Oliver Blume. Volkswagenia kipparoi nuorekkaampi ja avoin Thomas Schäfer, hänen luotsatessa aiemmin Škodaa. Kansanautoja tavoitellaan tuomalla päivän uutuus tuotantoon alle 25 000 euron hintaluokkaan ja Schäferin mukaan työ jatkuu, haasteista huolimatta, alle 20 000 euron sähköauton parissa. Thomas Schäfer esiintyy vielä Diessiäkin rennommin saksalaiseksi autojohtajaksi.Myös muotoilupuolella ovi on käynyt, sillä Jozef Kabaňin ID.Life-konsepti on muisto vain. Volkswagenin muotokielen kolmesta teesistä puhuu nyt kuusi viikkoa sitten päämuotoilijana aloittanut Andreas Mindt. Volkswagenin tulee henkiä vakautta, tykättävyyttä ja innokkuutta. Vakaus esiintyy mittasuhteissa, kuten leveässä perässä. Sitä on myös suora ikkunalinja ja mielenkiintoista kyllä Golf 7:sta lainattu C-pilari. Mindt työskenteli Volkswagenilla myös ensimmäisen Tiguanin ja Golf 7:n parissa, joten viittaus omiin töihin tulee luontaisesti. Sukunäkö alkaa takaovien ja takalasin välistä.Tykättävyys esiintyy lempeässä keulailmeessä. Mindtin mukaan myös kultainen leikkaus tulkitaan miellyttäväksi ja siksi ID.2allin ikkunalinjan alapuolinen pokaus noudattaa tätä taiteen sääntöä. Innokkuus tai jännittävyys on Volkswagenin salainen ainesosa ja sitä on ripoteltu urheilullisen olemuksen, sisustamateriaalien ja konepellin toteutukseen. Erityisenä yksityiskohtana tästä jännittävyydestä päämuotoilija nostaa esiin sisustassa esiintyvän VW-logoisen ajotilarullan, jota luonnehditaan odottamattoman laadukkaaksi. Muuten sisustassa on keksitty äänenvoimakkuuden säätö rullalla ja painikkeita lämmityslaitteelle. Tietoviihdejärjestelmästä löytyy sinne tänne sijoiteltavia tarroja sekä häpeilemättömiä retroteemoja.Ylipäätään Volkswagen tuntuu etsivän tietä eteenpäin menneisyytensä kautta ja tekevän jo nyt pesäeroa ID.3:n ja ID.4:n kaltaisten autojen esittelemään aikakauteen. Vain ID. Buzz tuntuu selvinneen merkin omasta syynistä puhtain paperein.Iideetä kaikilleSininen Volkswagen ID.2all (lausutaan “ID to all”, iideetä kaikille) ilmestyy lavalle kuin toteuttamaan nämä visiot samantien. Polon näköinen ja kokoinen sähköauto on selkeä uusi alku futurististen muumikeulojen joukossa. Polo on ollut tavoitteena myös hinnassa, mutta sähköauton kerrotaan olevan sisätiloiltaan Golfin tasoa. Golf on läsnä myös C-pilarin, eli takaovien ja takalasin välisessä muodossa, mutta tätä >>-taitosta nähtäneen jatkossa myös muissa Volkswageneissa.Virallisesti ID.2allin mitat ovat 4 050 mm pituutta, 1 812 mm leveyttä, 1 530 mm korkeutta ja akseliväli on kompakti 2 600 mm. Tavaratilaa on VW:n mukaan 490 litrasta aina 1 330 litraan. Myös etumatkustajan selkänoja on käännettävissä tasaiseksi. Pinnan alta paljastuu MEB-perusrakenteen uusi MEB Entry -versio. Jako on tuttu polttomoottoripuolelta, jossa muun muassa Polo luottaa MQB-rakenteen kompaktiautojen A0-versioon. Käytännössä perusrakenteen mielenkiintoisin puoli on sen etuvetoisuus, sillä MEB-autot ovat tähän asti olleet takavetopohjaisia. Keulalla on 166 kW (226 hv) sähkömoottori, joka jaksaa liikuttaa auton alle 7 sekunnissa 0–100 km/h. Volkswagen ei ollut valmis puhumaan auton akkukoosta tässä vaiheessa, mutta WLTP-toimintamatkaksi on arvioitu 450 kilometriä yhdellä latauksella. Pikalatauksen huipputeho on 125 kW ja 10–80% lataus vie noin 20 minuuttia. Type 2 -latauksen huipputehoksi kerrotaan 11 kW.Kuudessa viikossa syntynyt konseptiauto rauhoitettiin kansainvälisen toimittajajoukon koskettelulta, eikä sen sisätiloja saanut kuvata ikkunankaan läpi. Kiire näkyy myös latausluukun puuttumisena.Luonnoskuvissa esiintyy laadukkaammalta vaikuttava tulkinta kahden näytön kojelaudasta. Kojelaudan näyttö on kooltaan 12,9 tuumaa ja mittaristonäyttö 10,9 tuumaa. Yksinkertaistettu ohjauspyörä ja kojelaudan lämmityspainikkeet äänenvoimakkuusrullalla kruunaavat ergonomian. Autossa on lisäksi yhteensä neljä langatonta latausalustaa älypuhelimille ja ne kaikki tarraavat puhelimeen magneeteilla.Markkinoille 2025Vuonna 2025 markkinoille saapuva Volkswagen ID.2 on hinnoiteltu alle 25 000 euron, joskin kysymysmerkkinä on vielä, esiintyvätkö kaikki mainitut lukuarvot samassa autossa, vai koostuuko mallisto alle 25 000 euron aloitusmallista ja esimerkiksi isompiakkuisesta mallista, jolla pääsee 450 kilometriä yhdellä latauksella.Volkswagen aikoo esitellä 2026 mennessä kymmenen sähköautomallia ja malliversiota. Yhtiö arvioi, että sen myynnistä 80% on täyssähkömalleja samana vuonna. Kyseessä on kymmenen prosenttiyksikön nosto aiempaan ennusteeseen verrattuna, joten luotto sähköistymiseen on vahva. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Aake Kinnunen ja VolkswagenMuokattu 22.3.2023: poistettu maininta ovien lukumäärästäMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija