3.11.2017 Ajoneuvot Täysikokoinen mutta kevyt – Kawasakilta uusi Ninja 400 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Näyttää isolta mutta tuntuu kevyeltä. Onko tässä A2-ajokorttiluokan urheilullisin moottoripyörä? Kawasaki on tähän asti ollut lievästi altavastaaja 35 kilowatin A2-ajokorttiluokkaan sopivien pyörien suhteen, kun sen Ninja 250- ja Ninja 300 -mallit ovat olleet teholtaan selvästi alle sallitun maksimitehon. Ja suomalainenhan tunnetusti haluaa ostaa juuri niin tehokkaan mallin kuin mahdollista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehoa enemmän, painoa vähemmänNyt tilanne muuttuu kerralla, kun Kawasaki esittelee uuden Ninja 400 -mallin. Edeltävään 300-kuutioiseen malliin verrattuna iskutilavuutta on sata kuutiosenttimetriä enemmän, ja kolmanneksen kasvu iskutilavuudessa tarkoittaa samalla tehon nousevan kokonaan uudelle tasolle. Kun samaan aikaan Ninja on joutunut laihdutuskuurille ja isommasta moottorista huolimatta painoa on saatu puristettua kahdeksan kiloa alemmaksi, on uusi teävälinjainen Kawasaki Ninja 400 kauden 2018 yksi urheilullisimmista vaihtoehdoista A2-korttiluokan kuljettajalle.Kawasakin mukaan kyseessä on sekä rungoltaan että moottoriltaan täysin uusi malli. Moottori on kallistettu 20 astetta eteen optimaalisen painopisteen ja lyhyen rakenteen varmistamiseksi. Runko on kolmiorakenteinen teräsputkikehikko. Moottori on osa kantavaa runkorakennetta, jopa niin että takahaarukka on kiinnitetty suoraan moottorin takaosaan. Ratkaisulla saadaan runkorakenne yksinkertaisemmaksi ja kevyemmäksi.Kaksisylinterisen rivimoottorin tehoksi ilmoitetaan 33,4 kilowattia (45 hv). Vääntöä on mukavat 38 newtonmetriä, joten tankattuna 168-kiloinen pyörä on suorituskyvyltään pirteä. Lyhytiskuinen ja korkeapuristeinen moottori kiertää korkealle, mistä osoituksena on 10 000 kierroksella saatava maksimiteho. Jäähdytyksen ja kestävyyden varmistamiseksi mäntien alapinnoille suihkutetaan öljyä jäähdyttämään mäntiä, jolloin ne on samalla voitu suunnitella kevytrakenteisimmiksi.Inspiraatio 200-hevosvoimaisesta ZX-10R:stäMärkä monilevykytkin pitää sisällään myös luistotoiminnon. Kuusivaihteisen vaihteiston jatkeena on ketjuveto. Vanteet ovat Ninja 650 -mallista tutut kevyet viisipuolaiset mallit. Myös mittaristo on lainattu pykälää isommasta Ninjasta.Ulkomuodon suunnittelussa inspiraatiota on haettu ZX-10R- ja H2-malleista. Ninja 400 muistuttaakin erehdyttävästi isompia 600- ja 1000-kuutioisia sisariaan. Akseliväli on nelisen senttiä täysveristen isojen sporttien lukemaa pienempi, vain 1370 milliä. Myös istuinkorkeus on puristettu 785 millimetriin, joten lyhyemmälläkin kuljettajalla yltävät jalat maahan. Kawasaki Ninja 400 Moottori: kaksisylinterinen nestejäähdytteinen rivimoottori Iskutilavuus: 399 cc Teho: 33,4 kW (45 hv) / 10 000 r/min Vääntö: 38 Nm / 8000 r/min Vaihteisto: 6 vaihdetta Akseliväli: 1370 mm Paino tankattuna: 168 kg Tankin tilavuus: 14 litraa Teksti: Janne Huhtala Kuvat: KawasakiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Yleinen Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”