3.11.2017 Ajoneuvot Täysikokoinen mutta kevyt – Kawasakilta uusi Ninja 400 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Näyttää isolta mutta tuntuu kevyeltä. Onko tässä A2-ajokorttiluokan urheilullisin moottoripyörä? Kawasaki on tähän asti ollut lievästi altavastaaja 35 kilowatin A2-ajokorttiluokkaan sopivien pyörien suhteen, kun sen Ninja 250- ja Ninja 300 -mallit ovat olleet teholtaan selvästi alle sallitun maksimitehon. Ja suomalainenhan tunnetusti haluaa ostaa juuri niin tehokkaan mallin kuin mahdollista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehoa enemmän, painoa vähemmänNyt tilanne muuttuu kerralla, kun Kawasaki esittelee uuden Ninja 400 -mallin. Edeltävään 300-kuutioiseen malliin verrattuna iskutilavuutta on sata kuutiosenttimetriä enemmän, ja kolmanneksen kasvu iskutilavuudessa tarkoittaa samalla tehon nousevan kokonaan uudelle tasolle. Kun samaan aikaan Ninja on joutunut laihdutuskuurille ja isommasta moottorista huolimatta painoa on saatu puristettua kahdeksan kiloa alemmaksi, on uusi teävälinjainen Kawasaki Ninja 400 kauden 2018 yksi urheilullisimmista vaihtoehdoista A2-korttiluokan kuljettajalle.Kawasakin mukaan kyseessä on sekä rungoltaan että moottoriltaan täysin uusi malli. Moottori on kallistettu 20 astetta eteen optimaalisen painopisteen ja lyhyen rakenteen varmistamiseksi. Runko on kolmiorakenteinen teräsputkikehikko. Moottori on osa kantavaa runkorakennetta, jopa niin että takahaarukka on kiinnitetty suoraan moottorin takaosaan. Ratkaisulla saadaan runkorakenne yksinkertaisemmaksi ja kevyemmäksi.Kaksisylinterisen rivimoottorin tehoksi ilmoitetaan 33,4 kilowattia (45 hv). Vääntöä on mukavat 38 newtonmetriä, joten tankattuna 168-kiloinen pyörä on suorituskyvyltään pirteä. Lyhytiskuinen ja korkeapuristeinen moottori kiertää korkealle, mistä osoituksena on 10 000 kierroksella saatava maksimiteho. Jäähdytyksen ja kestävyyden varmistamiseksi mäntien alapinnoille suihkutetaan öljyä jäähdyttämään mäntiä, jolloin ne on samalla voitu suunnitella kevytrakenteisimmiksi.Inspiraatio 200-hevosvoimaisesta ZX-10R:stäMärkä monilevykytkin pitää sisällään myös luistotoiminnon. Kuusivaihteisen vaihteiston jatkeena on ketjuveto. Vanteet ovat Ninja 650 -mallista tutut kevyet viisipuolaiset mallit. Myös mittaristo on lainattu pykälää isommasta Ninjasta.Ulkomuodon suunnittelussa inspiraatiota on haettu ZX-10R- ja H2-malleista. Ninja 400 muistuttaakin erehdyttävästi isompia 600- ja 1000-kuutioisia sisariaan. Akseliväli on nelisen senttiä täysveristen isojen sporttien lukemaa pienempi, vain 1370 milliä. Myös istuinkorkeus on puristettu 785 millimetriin, joten lyhyemmälläkin kuljettajalla yltävät jalat maahan. Kawasaki Ninja 400 Moottori: kaksisylinterinen nestejäähdytteinen rivimoottori Iskutilavuus: 399 cc Teho: 33,4 kW (45 hv) / 10 000 r/min Vääntö: 38 Nm / 8000 r/min Vaihteisto: 6 vaihdetta Akseliväli: 1370 mm Paino tankattuna: 168 kg Tankin tilavuus: 14 litraa Teksti: Janne Huhtala Kuvat: KawasakiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti