28.4.2021

Teitä päällystetään 2 500 kilometriä, mutta viime vuodesta jäädään

Tänä vuonna teiden korjausvelan peittoaminen ei onnistu yhtä hyvin kuin viime vuonna. Maanteiden päällystys- ja paikkaustyöt alkavat lähiviikkoina ympäri Suomen.

Kevään merkit ovat selvät: sää lämpenee ja tietyömaat käynnistyvät. Maanteiden päällystys- ja paikkaustyöt alkavat kelien salliessa jo huhtikuun lopussa, mutta pääosin toukokuun puolella.

Väylävirasto ja ELY-keskukset arvioivat, että tänä vuonna uutta pintaa saadaan noin 2 500 kilometrille maanteitä.

– Päällysteiden uusiminen on tärkeää sekä tienkäyttäjän että tienpitäjän näkökulmasta. Hyväkuntoinen päällyste parantaa asiakastyytyväisyyttä ja vähentää ajokustannuksia, mutta samalla se myös varmistaa tien rakenteen kunnon säilymisen ja pidemmän käyttöiän, väylänpidon toimialajohtaja Virpi Anttila Väylävirastosta taustoittaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viime vuodesta jäädään

Tänä vuonna ei korjausvelan peittoaminen onnistu yhtä hyvin kuin viime vuonna. Viime vuonna päällyste uusittiin noin 4 000 kilometrin matkalta. Saavutus mahdollisti korjausvelan pysäyttämisen päällystettyjen teiden osalta.

Viime vuoden päällystysmäärä oli poikkeuksellisen hyvä johtuen lähinnä lisärahasta, joka herui valtion kassasta nimenomaan päällysteisiin. Asiaa edesauttoi viime vuonna myös alhainen bituminhinta.

Tietyö

– Tämän vuoden päällystemäärät ovat samaa luokkaa kuin 2010-luvulla keskimäärin. Tavoitteena on, että voisimme päällystää noin 4 000 kilometriä joka vuosi. Näin pääsisimme jopa vähentämään tiestön korjausvelkaa.

Suomessa on noin 50 000 kilometriä päällystettyjä maanteitä, ja niistä huonokuntoisia on noin 7 100 kilometriä.

Karttapalvelu kertoo päällystyspaikat

Väylävirastolla on näppärä karttapalvelu, johon on koottu tiedot tulevista päällystystöistä. Varmistuneet päällystystyöt löytyvät kartalta.

Lisäksi tienkäyttäjien kannattaa seurata Fintrafficin Liikennetilanne-palvelua. Palvelusta löytyvät esimerkiksi tiedot käynnissä olevista päällystystöistä ja muista tietöistä.

Päällystystyömailla nopeusrajoituksia joudutaan yleensä hetkellisesti alentamaan.

Päällystystyön jälkeen työnaikaiset nopeusrajoitukset voidaan poistaa, kun kaikki päällystystyön vaiheet ja tiemerkintätyöt ovat valmiina. Tiemerkintätyöt valmistuvat yleensä viimeistään kolmen viikon kuluttua päällystystyön valmistumisesta.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat