16.9.2016 Ajoneuvot Teslan päivitetty Autopilot – radioaaltoja ja joukko-oppimista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toukokuinen kuolonkolari on saanut sähköautovalmistajan työskentelemään entistä ahkerammin järjestelmänsä hiomiseksi. Toukokuussa Floridassa sattuneen Tesla-kuljettajan kuolemaan johtaneen Autopilot-onnettomuuden jälkeen sähköautovalmistaja Tesla on tarkastellut kohutun ominaisuutensa toimintaa. Autonomisen ajamisen eri osa-alueet kokevatkin ohjelmistoversion 8.0 myötä kattavia muutoksia.Autonomisuutta ajamiseen tuovan Autopilot-järjestelmän osalta merkittävin yksittäinen muutos on pääasiallisen sensorin vaihtuminen. Aiemmin järjestelmä luotti ensisijaisesti Mobileyen toimittaman kameran tietoon, tutkan toimiessa varmistavana toissijaisena tiedonlähteenä. Nyt yhtiö uskoo, että tutka kykenee toimimaan päävastuussa Autopilotin toiminnassa. Järjestelmä ei kuitenkaan onneksi ala välittömästi käyttäytyä eri tavalla, vaan oppimisen ja todennäköisyyksien kasvaessa kautta tutkan painoarvoa lisätään suhteessa kameran tuottamaan informaatioon.Teslan kotisivuilla olevassa blogissa yhtiö kuvailee lukuisia muutokseen liittyviä haasteita. Tutkan kannalta esimerkiksi ihmiset, puu ja lasi ovat ongelmallisia, sillä ne heijastavat radioaaltoja huonosti takaisin, näyttäytyen järjestelmälle parhaimmillaankin puoliläpinäkyvinä. Vastaavasti alumiininen limsatölkki, jonka kovera pohjapuoli on autoa kohti, näyttäytyy tutkalle kokoaan suurempana esteenä, kiitos lautasantennimaisen muodon radioaaltoja voimistavan vaikutuksen.Valmistajan ratkaisu ongelmiin on kolmiosainen: tutkalta tulevan tiedon määrää on kasvatettu merkittävästi, joten tutka havaitsee kuusi kertaa enemmän objekteja ja tietää niistä myös enemmän. Toisaalta perättäisiä tutkakuvia verrataan nyt useammin toisiinsa, jolloin saadaan helpommin havaittua niiden suhde ja mahdollinen liikkumissuunta suhteessa liikkuvaan autoon. Lisäksi järjestelmä osaa heijastaa tutkan radioaaltoja tien pinnasta, joten Teslalla pitäisi olla jatkossa jonkinlainen käsitys myös edessä ajavan auton edessä tapahtuvista asioista. Teslan esimerkissä "sankassa sumussa edellä ajava auto voi törmätä ufoon, Tesla ei".Kolmas ratkaisu on tuttu Teslan työkalupakista aiemminkin: joukko-oppiminen. Mikäli Tesla kohtaa sitä epäilyttävän alueen ja kuljettaja ei tee mitään, ajoneuvo kirjaa tapahtuman ylös ja lähettää sen palvelimelle muille Tesloille tiedoksi. Kun useampi auto on selvinnyt vaikeasta paikasta, kohta pääsee niin sanotulle valkoiselle listalle. Blogitekstin esimerkeissä ongelmallisia kohtia ovat esimerkiksi alikulun yläreunassa roikkuvat opastetaulut.Tutkan uuden roolin lisäksi Autopilot ja Autosteer -ominaisuudet kokevat muita uudistuksia. Yhdysvalloista alkaen ajoneuvo osaa poistua moottoritien liittymistä vilkun ja myöhemmin (versiossa 8.1) navigaattorin opastamana. Automaattijarrutus täydentää nyt tarvittaessa kuljettajan annosteleman jarruvoiman määrää ja tulevaisuudessa ajoneuvo saattaa käyttää Autosteer-ohjaustoimintoa myös varmalta vaikuttavien törmäysten välttämiseen. Lisäksi Autosteer-toiminto saattaa myös kytkeytyä pois päältä koko loppumatkan ajaksi, jos kuljettaja jättää järjestelmän toistuvat varoitukset rattiin tarttumisesta huomioimatta.Ohjelmistoversio 8.0 tekee selväksi, että yhdysvaltalaisvalmistaja pyrkii tapansa mukaan kehittämään ajoneuvojensa ominaisuuksia sangen aggressiivisesti. On myös selvää, että toukokuun ainutlaatuinen kuolonkolari on selvästi saanut yhtiön työskentelemään aiempaa kovemmin autonomisten ominaisuuksiensa hiomiseksi, melko mittavinkin muutoksin.Versio 8.0 sisältää näiden muutosten lisäksi noin puolenkymmentä pienempää autonomisiin toimintoihin liittyvää muutosta sekä "noin 200" pienempää yleistä parannusta, joita Tesla ei vaivaudu erittelemään.Lähde ja kuva: TeslaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatso myös:2,7 sekuntia 0–100 km/t – Tesla Model S ja X P100D saavat lisää virtaa Ovelat ovet ja tulevaisuuden tila-auto – Tesla Model X P90D Tesla Model S P90D – haastamaton kuningas Tesla-kuljettaja menehtyi Autopilotin toimiessa, onnettomuutta tutkitaan Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki”