5.1.2019 Ajoneuvot Testi: Auto Finesse Citrus Power – suola irti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auto Finesse Citrus Power auttaa irrottamaan suolakuran maalipintaan koskematta ja se tekee sen vaivalla levitettyjä vahoja poistamatta. Kotimaan tiestöä on jo ehditty suolaamaan useaan otteeseen tänä talvena. Maantiesuola auttaa pitämään tiet sulana, mutta autonhoitajalle se tuottaa päänvaivaa. Auto Finesse Citrus Power tahtoo auttaa irrottamaan suolakuran maalipintaan koskematta ja vahoja viemättä.Talven suolakura on yleinen ongelma nollakelien läheisyydessä. Se on erityisen hankala pestä pois vahaa poistamatta ja maalipintaa naarmuttamatta.Talvella auton pesuväli saattaa venähtää pakkaskeleistä johtuen. Pitkittyneiden pesuvälien aikana suolaliuos ehtii pinttymään pintaan ja sen puhdistaminen on entistä hankalampaa. Moottorin autonhoitojuttusarja on kertonut jo aiemmin, kuinka pinttynyt suola poistetaan liuotinpesuaineita hyödyntämällä.Suola kannattaa pestä pois mahdollisimman usein ja tällä kertaa yritämme puhdistusta vahapintaa poistamatta. Auto Finesse Citrus Power on erityinen tuote, jolle löytyy varsin vähäisesti kilpailijoita. Se lupaa hoitavansa järeämpien vahat mukanaan vievien pesuaineiden tehtävän, mutta hellästi vahat säilyttäen - tätä on pakko kokeilla.Auto Finesse Citrus Power on tarjolla kolmessa eri pakkauskoossa. Kahden pienimmän mukana toimitetaan sumutinpää levittämiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAuto Finesse Citrus PowerAuto Finesse Citrus Power on sitruspohjainen vahaturvallinen esipesuun tarkoitettu tuote, joka on erityisen tehokas poistamaan maantiefilmiä ja esimerkiksi hyönteisjäämiä. Se tarjoaa vaihtoehdon esimerkiksi silloin kun pesuainevaahdotinta ei ole käytettävissä. Toisaalta sitä voidaan myös käyttää yhdessä esipesuaineen kanssa, mutta palataan siihen myöhemmin.Esipesuun tarkoitettu sitruspohjainen tuote on valmistajan mukaan tarkoitettu ötököiden ja kuran poistoon. Citrus Power on vahaturvallinen.Olemme painottaneen esipesun tärkeyttä jo moneen kertaan. On äärimmäisen tärkeää saada suola ja muu lika irti maalipinnasta ennen kuin sitä hangataan pesuvälineellä. Suolakura naarmuttaa maalipintaa esimerkiksi pesusienen ja maalipinnan välissä kuin hiekkapaperi konsanaan.Citrus Power on tarjolla kolmessa pakkauskoossa, jotka ovat 500ml, 1l ja 5l. Tuote toimitetaan aina käyttövalmiina liuoksena, joten sitä ei laimenneta ollenkaan. Tämä vaikuttaa luonnollisesti käytön helppouden lisäksi hintaan.Tuote myydään käyttövalmiina ja se sumutetaan suoraan kuivalle maalipinnalle heti pesun ensimmäisenä vaiheena.Kaksi pienintä pakkauskokoa toimitetaan sumutinpään kanssa ja suosittelemme hinnasta johtuen vähintäänkin litran hankintaa kerralla. Se maksaa noin 15 euroa. Viisi litraa ostava saa paljousalennusta, sillä hieman yli 50 euroa maksavan pakkauksen litrahinnaksi jää noin kymmenen euroa.Ainetta kuluu käyttäjästä ja levitettävästä alueesta riippuen desilitrasta lähes litraan. Käytön kustannusta on siten hankala arvioida, mutta se on joka tapauksessa korkea. Allekirjoittanut suosii säästämään tämän tuotteen likaisimmille alueille, joita ovat tavallisesti keula, perä ja helmat. Näin käyttämällä selviää muutaman euron kertakustannuksella.Kirkas neste vaahtoaa vain vähäisesti sumutettaessa ja muuten sitä ei juurikaan erota maalipinnalla.Levitys on juuri niin helppoa kuin voisi kuvitella. Aine sumutetaan suoraan kuivalle pestävälle pinnalle ja sen annetaan vaikuttaa seitsemisen minuuttia, mutta pakkasessa tai suorassa auringonpaisteessa ei tätäkään saa käyttää. Vaikutusajan jälkeen Citrus Power pestään pois painepesurilla tai puutarhaletkulla.Tätä voidaan käyttää myös yhdessä tavallisen vaahtoavan esipesuaineen kanssa. Valmistaja suosittelee edellä esiteltyjen vaiheiden jälkeen vaahdottamaan auton pintaan esipesuaineen, mutta toki sen voi myös tehdä suoraan Citrus Powerin päälle huuhtelematta autoa välissä.Kuten lähes kaikki pesuaineet, myös Auto Finesse Citrus Power tulee huuhdella pois pinnalta. Huuhteluun käy painepesurin puutteessa puutarhasuutinkin.TestissäSitruksinen tuoksu miellyttää ainakin allekirjoittanutta. Testiemme perusteella vahaturvallisuutta ei tarvitse epäillä, joten potentiaalia on paljon. Auto Finessen kannalta kaikkein tärkein, eli pesuteho, riippuu näkökulmasta.Puhdistuskyky ei ole lähelläkään hiilivetyliuottimia, mutta se ei olekaan realistinen vertailukohde. Saimme Citrus Powerilla kuitenkin hieman puhtaampaa jälkeä kuin tavallisemmilla vahaturvallisilla esipesuaineilla. Ero ei ole suuri, joten on vaikea sanoa onko suoritus lisäkustannuksen arvoinen - tämä jäänee jokaisen itse puntaroitavaksi.Maalipinnasta ei tullut täysin puhdas pelkän Citrus Power -esipesun jäljiltä, mutta suoritus on silti erinomainen vahaturvalliselle aineelle maalipintaan koskematta.Vaikka Citrus Poweria voi käyttää myös kesällä hyönteisjäämien liuottamiseen, suosimme siihen tehtävään muita aineita. Todellinen hyönteisliuote toimii mielestämme paremmin ja tulee edullisemmaksi käyttää.Auto Finesse Citrus Power ei ole ensimmäinen hankittava autonpuhdistustuote. Kuitenkin jos pesuarsenaali on jokseenkin kunnossa ja autonhoito on vähänkään harrastuksenomaista, niin Citrus Power kannattaa laittaa kokeiluun. Näin voi muodostaa oman mielipiteen sen kykyjen riittävyydestä.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster