29.5.2024

Tiguan, Scenic ja joukko muita toukokuun Euro NCAP -erässä

Teksti Aake Kinnunen Euro NCAP
Kuva Euro NCAP
Zeekr X Euro NCAP toukokuu 2024

Toukokuun Euro NCAP -erässä tutustuttiin kuuden uuden henkilöautomallin turvallisuuteen.

Toukokuun lopun Euro NCAP-ryhmässä testattiin yhteensä kuusi uutta henkilöautoa, joista Renault Scenic E-Tech peilautuu 2022 testatun Méganen tuloksen kanssa autojen jakaessa merkittävän osan rakenteista.

Euro NCAP toukokuu 2024

Automalli Aikuisten suoja Lasten suoja Kevyen liikenteen suoja Ajoavustimet Yleisarvosana
Ford Tourneo Custom (Safety Pack) 75% 86% 83% 62% 4 tähteä
Ford Tourneo Custom (standard) 75% 86% 77% 53% 3 tähteä
Maxus MIFA 7 92% 87% 81% 75% 5 tähteä
Renault Scenic E-Tech 88% 89% 77% 85% 5 tähteä
Volkswagen Tiguan 83% 88% 84% 78% 5 tähteä
Zeekr 001 89% 88% 84% 83% 5 tähteä
Zeekr X 91% 90% 84% 83% 5 tähteä

Esitämme tulokset jatkossa taulukkomuodossa ja kerromme autokohtaiset huomiot niiltä osin, kun niihin on aihetta. Aikuisten suojaviittaa aikuismatkustajien turvallisuuteen ja lasten suoja mittaa turvaistuimessa olevan kuusivuotiaan ja korokeistuimella olevan kymmenvuotiaan turvallisuutta. Kevyen liikenteen suoja arvioi auton aktiivisia ja passiivisia ominaisuuksia suhteessa jalankulkijoihin ja pyöräilijöihin. Ajoavustimet on Euro NCAP:in arvio autossa vakiona olevista kuljettajaa avustavista turvallisuusvarusteista ja niiden toiminnasta.

Ford Tourneo Custom

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ford Tourneo Custom (3/4 tähteä)

Fordin tila-auto selvisi testipatteristosta sangen mallikkaasti, mutta ajoavustimet muodostuivat arvosanan suurimmaksi haasteeksi. Kuljettajan vireystilan seurannasta auto sai lähes nolapisteet. AEB-hätäjarrutusautomatiikan osalta Tourneo Customin heikkouksia olivat risteyksen yli tulevat ajoneuvot sekä kohtisuoraan lähestyvä ajoneuvo. Auto sai kaksi arvosanaa riippuen turvavarustepaketista.

Maxus MIFA 7

Maxus MIFA 7 (5 tähteä)

Maxuksen iso tila-auto Mifa 7 selviytyi Euro NCAP:in syynistä esimerkillisesti. Ajoavustimien suurimmat huomautukset koskivat kaistanvaihtoavustinta lähestyvän moottoripyörän kanssa sekä AEB-hätäjarrutusjärjestelmää kohtisuoraan lähestyvän auton kanssa.

Renault Scenic E-tech

Renault Scenic E-tech (5 tähteä)

Renault Scenic E-tech arvosteltiin vuoden 2022 kriteereillä, sillä auto jakaa perusrakenteensa 2022 arvioidun Renault Meganen kanssa. Auto sai melko tasapainoiset arvostelut eri osa-alueista.

Volkswagen Tiguan

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Volkswagen Tiguan (5 tähteä)

Tiguanin uuden polven arvosanassa ei ole moitittavaa. Törmäyskokeissa huomautettavaa löytyi täysleveän kiinteän esteen etutörmäyksen kohdalla, jolloin kuljettajan lantio luiskahti turvavyön ali. Lisäksi verhoturvatynyssä havaittiin 30 mm repeämä. Myös kuljettajan vireystilan valvonta jäi lähes nollapisteille. Muilta osin Tiguan toimi kuitenkin esimerkillisesti.

Zeekr 001

Zeekr 001 (5 tähteä)

Geely-konserniin kuuluvan Zeekrin iso sähkösedan 001 selvisi testeistä lähes puhtain paperein. Vain vireystilavalvonnan alhainen pistemäärä esiintyy merkittävänä kauneusvirheenä muuten hyvissä tuloksissa.

Zeekr X

Zeekr X (5 tähteä)

Zeekrin pieni sähköauto on sisarmalli Volvo EX30:lle, mutta se ei heijastu auton Euro NCAP -testeissä. Auton AEB-hätäjarrutusjärjestelmä ei reagoi vastaantulevaan ajoneuvoon. Muilta osin Zeekr X sai puhtaat paperit jopa veden alle joutumisesta, eli auton ovet ja ikkunat toimivat tarpeeksi kauan upoksissakin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat