14.10.2022 Ajatuksia autoista Toriralli pyörii edelleen: ”Bensan hinnalla ei ole mitään väliä” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesäautomme päätyi ralliin, jonka epäsovinnaista nimeä ei tätä nykyä tohdi lausua ääneen. Nimitämme sitä tässä jutussa kortteliralliksi. Sporttinen Hondamme pääsee siis vihdoin omiensa pariin. Kello käy puolenyön paremmalla puolella, kun ajamme vantaalaisen huoltoaseman pihaan toimituksen Honda Civic TypeR:llä. Klassikkoauto herättää selvästi kiinnostusta, vaikka kesäautomme ei itsestään liikoja huutele. Ulkokuori ja tekniikka ovat vanteita myöten täysin originaalissa kunnossa.Almanakan lehti on juuri kääntynyt lokakuun puolelle ja keskiyön ilta on viileä. Tämä ei tunnu vaivaavan autoharrastajia, sillä Vantaan Ruskeasannassa sijaitsevan Shellin piha on täynnä kärryjä. Kookas asfalttikenttä täyttyy autorivistöistä, jotka jatkuvat osittain pihan ulkopuolelle.Voisi kuvitella, että huoltoasemalla on käynnissä jokin tapahtuma, mutta kyseessä on normaalia hiljaisempi perjantai-ilta. Hiljaisuuden rikkoo rajoittajalle hakkaava Nissan Skyline GT-R, jonka kuutoskone sylkäisee ilmaan kaiken pahan olonsa. Ympärillä seisoo joukko uteliaita katsojia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParhaimmillaan satoja autojaKesäiltana Tuusulanväylän ja Tuusulantien välissä sijaitsevalla Shell-huoltamolla saattaa olla satoja autoja. Pihaan niitä mahtuu muutamia kymmeniä, mutta vieressä kulkevan Tuusulantien molemmilla puolilla on vilkkaimpina iltoina jopa kilometrin mittainen autojono. Tänään autot mahtuvat pihalle.– Väki on vähenemään päin, toteaa Jamo, joka omistaa juuri konettaan huudattaneen Nissanin.Jamo on tuttu näky Rusan Shellillä, autoharrastajien keskuudessa ja virkavallankin silmissä. Omien sanojensa mukaan historiaa viranomaisten kanssa on, mutta sen enempää hän ei halua asiaa avata. Parkissa olevan auton alla loistavat punaiset led-valot, jotka ovat tieliikenteessä laittomat. Ajaessa ne eivät kuulemma ole päällä.– Muuten auto on kyllä tällä hetkellä aika lailla täysin laillinen. Muutokset on alustaa myöten (rekisteri)otteessa.Autoharrastajan mielestä hienointa apinarallikulttuurissa on yhteisöllisyys ja kavereiden kanssa hengaaminen. Mies tutustuu mielellään myös uusiin ihmisiin. Sellaisia pimenevässä syysillassa saa helposti, sillä autot ovat helppo puheenaihe niitä harrastaville.30 vuotta välissä, mutta kaikki on ennallaanEnsimmäinen kosketukseni kyläralliin, torimunkkiin, apinaralliin tai pilikseen olen saanut liki kolme vuosikymmentä sitten. Kotikaupungissani Jyväskylässä hommaa aloiteltiin jo mopoikäisenä ja kylillä ajelu jatkui siihen saakka, kunnes väliin tuli muutto pääkaupunkiseudulle. Sitten hommaan tuli yli parin vuosikymmenen tauko.Kylärallikulttuuri voi kuitenkin edelleen hyvin. Touhuun on tullut paljon uusia sävyjä, sillä kalusto on moninaisempaa. Ruskeasannan Shellin pihasta löytyy Volvo Amazon, pari Civic TypeR:ää, lommoinen jenkkifarmari, rivitalon kokoinen Ford F250, uudenkarhea Ford Focus ST ja liuta Audeja, Mersuja ja Bemareita.Myös monikulttuurisuus on tullut osaksi kruisailukulttuuria. Kun genre oli aiemmin syntyperäisten Karjalalippis-teinien temmellyskenttä, on tätä nykyä noin puolet porukasta alun alkaen kotoisin muualta kuin Suomesta. Yksi heistä on Mazlum, joka ajelee korttelirallia säännöllisesti.– Vähintään kerran tai kaksi viikossa.Mazlum on liikenteessä BMW:llä, johon on miehen omien sanojen mukaan mennyt rahaa noin 35 000 euroa. Summa on iso, muttei toki mitenkään poikkeava. Harrasteauton kohdalla raha ei näyttele kovinkaan suurta roolia. Edes muuttuva maailmantilanne tai polttoaineen hinnannousu eivät vaikuta harrastamiseen.– Bensan hinta ei vaikuta mitenkään ajamiseen. Kun tämä on harrastus, niin ei tarvitse miettiä rahaa, toteaa Mazlum.Ainoa mikä ajomäärään on viime vuosina Azlumin kohdalla vaikuttanut, on ajokortin menetys. Sellainen on tuoreessa muistissa, sillä viime vuonna sinipunainen valomeri keskeytti miehen matkan Tuusulanväylällä.– Mulla oli 230 km/h mittarissa ja poliisimoottoripyörä pysäytti. Kortti lähti seitsemäksi kuukaudeksi, mies nauraa.Aktiivisten harrastajien elämään tuntuvat kuuluvan selkkaukset virkavallan kanssa. Ilmiö on tuttu myös poliisille, mutta ei autoharrastus automaattisesti tarkoita häiriökäyttäytymistä, kortinmenetyksiä tai lain rikkomista. Pääosin kortteliralli on rauhallista touhua ja suurin osa porukasta on lainkuuliaista sakkia.Ei järjestyshäiriöitäRauhallisuuden ja nuorison asiallisuuden tietää myös järjestystä Rusalla valvova Lauri. Hänen mukaansa paikalla olevat autoharrastajat ovat fiksua porukkaa, eikä järjestyshäiriöitä esiinny. Laurin ilta vaikuttaa hyvin seesteiseltä, sillä mies ehtii keräillä roskia huoltoaseman ulko-ovella.– Oikeastaan ainoat asiat, joihin pitää puuttua ovat autojen desibelit.Jokaisessa kylässä ja kaupungissa korttelirallilla on omat paikkansa ja reittinsä. Ne liikkuvat perimätietona, sillä mitään virallista totuutta siitä, missä moottoriharrastajat ovat, ei oikeastaan ole. Vantaalla Ruskeasannan Shell on valikoitunut paikaksi vahingossa. Paikka on hyvä siksi, ettei lähellä ole kovin paljon asutusta ja asema on auki ympäri vuorokauden.Entä miten kesäautomme Civic TypeR istuu kokonaisuuteen? Oikein hienosti. Kun ajelemme paikalle Eetu Kokkosen kanssa, löytävät silmämme joukosta lajitoverin. Suunnilleen saman ikäisellä mustalla Hondalla on ehditty rullaamaan lähes neljännesmiljoona. Haluamme autot kaverikuvaan.Päädymme keskustelemaan pitkät pätkät toisen omistajan kanssa, kunnes tuokiomme rikkoo parimetrinen parrakas karpaasi. Mies on loukkaantunut auton omistajan kaverille, joka oli torpannut miehen käynnin autonsa sisään.Rikkeen tekijä on jo poistunut paikalta, mutta mielipaha on edelleen läsnä. Karpaasi vaatii Honda-miestä tilille kaverinsa rikkeestä, mutta antaa sitten homman anteeksi. Tilanne ei eskaloidu sen enempää, vaan mies liittyy keskusteluumme.Reilun tunnin juttelun jälkeen vilkaisen kelloa ja totean valvoneeni yli aamukahteen edellisen kerran viime vuosituhannella. On siis aika painua maate ja jättää tosiharrastajat odottamaan valomerkkiä. Omaksi sellaiseksi jääköön Honda CBR 1000RR:llä suoritettu ahnas kuminpoltto. Poistumme tummaan yöhön kumin käryssä ja silmät kirvelevinä valvomisesta.Teksti: Tuomas RajalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 11.5.2025 Ajatuksia autoista Mitkä ovat oikeita klassikkoautoja ja mitkä eivät? Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää