8.10.2019 Liikenne Törmäyksenehkäisyjärjestelmien toiminta surkeaa, kertoo American Automobile Associationin testi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhdysvaltojen autoliitto tutki törmäyksenehkäisyjärjestelmien kykyä estää jalankulkijaonnettomuuksia. Henkilöautojen automaattiset törmäyksenehkäisyjärjestelmät, joita myös automaattisiksi hätäjarrutusjärjestelmiksi kutsutaan, ovat yleistyneet viime vuosina pikkuautoissa asti. Peräänajojen lisäksi järjestelmät ovat oppineet tunnistamaan kevyttä liikennettä, lähinnä jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Järjestelmien arvostelu on tullut osaksi Euro NCAP -törmäystestiäkin.Yhdysvaltojen autoliiton American Automobile Associationin (AAA) tuoreen testin perusteella järjestelmissä on silti paljon toivomisen varaa. Raportista uutisoi Arstechnica.com.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNeljä suosikkia testissäAAA tutki törmäyksenestojärjestelmien toimintaa neljällä yhdysvaltalaismarkkinoilla suositulla perheautolla: Chevrolet Malibu, Honda Accord, Tesla Model 3 ja Toyota Camry.Törmäyksenehkäisyjärjestelmät toimivat yhteistyössä auton kuljettajan kanssa: ne varoittavat vaarasta ja tarvittaessa myös pyrkivät ehkäisemään törmäyksen jarruttamalla. Järjestelmien toiminta perustuu pääosin kameroihin ja tutkiin, joiden pohjalta auto pyrkii havainnoimaan ympäröivää maailmaa. Törmäyksenehkäisyjärjestelmä on siis osa samaa kehitystä, jonka sitten joskus pitäisi mahdollistaa autonominen autoilu.Suurta vaihtelua toiminnassaAAA:n tutkimuksen mukaan siitä ollaan vielä kaukana. Tutkimus tehtiin kuivalla asvaltilla nelikaistaisella moottoritiellä, joka oli varustettu asianmukaisin kaistaviivoin. Testeistä kaikki paitsi yksi ajettiin suoralla, yhtenä haasteena oli säteeltään 17,3 metrinen kaarrejarrutus.Ensimmäisessä testissä simuloitiin tietä ylittävää jalankulkijaa: 32 km/h kulkeva auto kohtasi kulkuradallaan 5 km/h nopeutta liikkuvan testinuken. Tulokset eivät olleet rohkaisevia: Malibu havaitsi jalankulkijan jokaisella viidellä kerralla, muttei onnistunut pysäyttämään vauhtia merkittävästi, samoin kävi Tesla Model 3:lle. Honda Accordilla jalankulkijan huomaamiseen meni kauemmin, mutta auto onnistui jarruttamalla estämään törmäyksen kolmesti. Vain Toyota Camry pysähtyi jokaisella viidestä kertaa.Kun koetta yritettiin 48 km/h nopeudella, vain Honda Accord onnistui hidastamaan hieman ennen törmäystä. Loput kolme autoa törmäsivät hidastamatta.Kun panoksia kiristettiin laittamalla lapsen kokoinen testinukke liikkumaan ajoradan reunaan pysäköityjen autojen välistä, vain Accord onnistui pysähtymään kahdesti viidestä kerrasta. Tesla ja Chevrolet hälyttivät kuljettajaa, mutta Camry ei reagoinut lainkaan.Kokeessa, jossa jalankulkija ylitti tien heti kaarteen jälkeen, olivat tulokset vieläkin huonompia. Malibu oli joukon ainoa auto, joka edes onnistui hälyttämään kuljettajaa neljä kertaa viidestä – ja sekin tapahtui vain 0,4 sekuntia ennen törmäystä. Loppukolmikko ei reagoinut tilanteeseen lainkaan.Pimeä ei parannaSurkea menestys jatkui kokeessa, jossa jalankulkija käveli tien suuntaisesti. AAA:n mukaan tällainen tilanne on antureille vaikeampi hahmottaa. Käytäntö vastasi teoriaa: Malibu ja Model 3 hälyttivät, mutta eivät hidastaneet. Accord kykeni pysähtymään kerran, Camry kolmesti viidestä yrityksestä – mutta epäonnistuneilla kerroilla kumpikaan ei juuri hidastanut lainkaan.Viimeinen AAA:n tekemistä kokeista tehtiin hämärässä, jossa ainoan valonlähteen muodostivat auton ajovalot: yksikään autoista ei tehnyt yhtään mitään törmäyksen estämiseksi.AAA:n tekemän tutkimuksen mukaan ainakaan Yhdysvaltojen perheautojen törmäyksenehkäisyjärjestelmät eivät tarjoa kummoista suojaa jalankulkijoille. Yksikin törmäyksenehkäisyjärjestelmän ehkäisemä kuolonkolari tekee toki järjestelmistä arvokkaita, mutta kuljettajan tulee koko ajan muistaa niiden olevan vain tukitoimintoja ajamiselle.Lähde: American Automobile Association, Arstechnica.comMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”