5.12.2022 Ajoneuvot Toyota C-HR Prologue: raisuli-Toyotan uudet kujeet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toisen sukupolven C-HR jatkaa edeltäjänsä jäljillä, ja jos mahdollista vieläkin räväkämmän näköisenä. Pariisin autonäyttely, syksy 2014. Toyota tuo näytteille C-segmentin katumaasturin konseptin, joka poikkeaa aika lailla kaikesta muusta, mitä japanilaisilla on sillä hetkellä mallistossaan. Autossa on enemmän särmää kuin koko muussa mallistossa yhteensä. Jos auton keulamerkki olisi teipattu piiloon, ei autoa edes tunnistaisi Toyotaksi.Toyotalla on seurattu selvästikin Nissan Juken menestystarinaa. Autoilijat odottavat selvästikin pienemmiltä katumaastureilta persoonallisen räväkkää ulkomuotoa.C-HR:n tuotantomalli esitellään Genevessä keväällä 2016, ja monien hämmästykseksi sen muodot eivät ole juuri laimentuneet. Sen verran muutosta oli toki tapahtunut, että tuotantoversio sai takaovet. Niiden ovenkahvat on tosin piilotettu, eli auto näyttää ensivilkaisulla vielä kaksioviselta. Myös coupémaiset muodot ovat tallella, joten siten auton mallinimi C-HR eli Coupé High Rider on vielä oikeutettu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEuroopassa muotoiltuEnsimmäinen C-HR sai muotonsa Euroopan muotoilukeskuksessa, joten luonnollisesti myös sen seuraajan linjat on hiottu valmiiksi siellä.Keulan ilmeessä on vielä tuttuja piirteitä, mutta uusien kapeiden ja erillään olevien ajo- ja päiväajovalojen myötä maski on muuttunut selvästi. Keula jatkuu nyt myös entistä ylemmäs, maskin ja konepellin sauma on selvästi entistä taaempana. Tämä on ollut mahdollista tekemällä ylimääräinen taitoskohta ajovalojen ja päiväajovalojen väliin. Samalla maskin tumma osa on kasvanut hieman. Tämä saattaa tosin muuttua vielä aavistuksen, sillä johonkin se rekisterikilpi pitää tuotantoautossa sijoittaa. Luultavasti tuotantomallin maski on myös vähemmän kolmiulotteinen.Kyljissä suurin muutos on selvästi kasvanut olkalinja, jonka myötä etuoven kohdalle on syntynyt uusi timanttikuvio. Helman pokaukset ovat myös erilaiset, mustat muoviosat ovat nyt edeltäjästä poiketen pienemmät ja suoremmat, ja ne nousevat ylös perää kohden yhdistyen C-pilarin tummiin osiin. Näin kori on kaksivärinen, mikä luo autoon jännän kontrastin. Ratkaisu on samantapainen kuin Aygo X:ssä.Uutta on nyt se, että myös katon takaosaan saa nyt erillisen kontrastivärin, eli C-HR on tavallaan kolmivärinen. On mielenkiintoista nähdä, millaisia väriyhdistelmiä tuotantoversioihin tuodaan.Myös perä on kokenut selviä muutoksia. Takavalot ovat kapeammat ja suorat, mutta niistä lähtee myös kapea siivu C-pilariin. Takalasi on yhä erittäin viisto, ja katto luo sen päälle pienen spoilerikatteen.Visuaalisesti uutuus näyttää edeltäjäänsä sulavalinjaisemmalta. Vähentyneen peltipinnan myötä kori ei näytä enää korostetun maasturimaiselta. Takaosan muotojen ja värikombon ansiosta C-HR näyttää myös dynaamisemmalta, vaikka se vain seisoo paikallaan.Lähes tällaisenaan tuotantoonVaikka Prologue on virallisesti vielä konseptiauto, se kertoo melko tarkasti sen, mitä on odotettavissa. Varsinaiset muodot ja auton koko säilynevät sellaisenaan tuotantoon, mutta muutama yksityiskohta kuten sivupeilit korvataan kustannustehokkaimmilla ratkaisulla. Myös konseptin 21-tuumaiset renkaat vaihtuvat maltillisempaan kokoon. Samoin etuhelma ja takadiffuusori pelkistetään varmasti tuotantoversioon. C-HR:ssä on yhä särmää, mutta samalla sen terävimmät kulmat on hiottu hieman sulavimmiksi.Valitettavasti emme päässeet kurkkaamaan vielä auton sisälle, mutta Toyotan mukaan matkustamoon on luvassa hieman enemmän tilaa kuin mitä edeltäjässä oli. Ohjaamon voi puolestaan odottaa olevan aika lähellä uutta Priusta.Sekä ladattavana että itsensä lataavanaC-HR tulee luonnollisesti myyntiin hybridivoimalinjalla, mutta toisen sukupolven myötä tarjolle tulee myös ladattava vaihtoehto. Saako C-HR saman isomman akuston kuin viidennen sukupolven Prius, se jää nähtäväksi. Toyota ei julkaissut vielä auton teknisiä tietoja.Se kuitenkin tiedetään, ettei täyssähköistä versiota C-HR:stä tule, vaikka toki Toyotalta tulee sellainenkin tarjolle C-segmenttiin – mutta bZ-perheen jäsenenä. Tuosta bZ Compact SUV -konseptista pääsimme jopa ottamaan istumatyypit.Tuotantoon uusi C-HR saadaan ensi vuoden aikana. Toyotan crossover-paletti alkaa vähitellen varsin kattava, kun mallistosta löytyvät myös RAV4:n alapuolelta myös Yarisin ja Corollan Cross-versiot. Toisaalta juuri tämä antaa samalla Toyotalle mahdollisuuden kokeilla C-HR:llä niitä hieman rohkeampia ratkaisuja.Teksti ja kuvat: Vesa EskolaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt 7.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Advntr, Wkndr, Zeus, Thetis ja Gaia – Kia vie tulevaisuuden maastoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä