5.12.2022 Ajoneuvot Toyota C-HR Prologue: raisuli-Toyotan uudet kujeet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toisen sukupolven C-HR jatkaa edeltäjänsä jäljillä, ja jos mahdollista vieläkin räväkämmän näköisenä. Pariisin autonäyttely, syksy 2014. Toyota tuo näytteille C-segmentin katumaasturin konseptin, joka poikkeaa aika lailla kaikesta muusta, mitä japanilaisilla on sillä hetkellä mallistossaan. Autossa on enemmän särmää kuin koko muussa mallistossa yhteensä. Jos auton keulamerkki olisi teipattu piiloon, ei autoa edes tunnistaisi Toyotaksi.Toyotalla on seurattu selvästikin Nissan Juken menestystarinaa. Autoilijat odottavat selvästikin pienemmiltä katumaastureilta persoonallisen räväkkää ulkomuotoa.C-HR:n tuotantomalli esitellään Genevessä keväällä 2016, ja monien hämmästykseksi sen muodot eivät ole juuri laimentuneet. Sen verran muutosta oli toki tapahtunut, että tuotantoversio sai takaovet. Niiden ovenkahvat on tosin piilotettu, eli auto näyttää ensivilkaisulla vielä kaksioviselta. Myös coupémaiset muodot ovat tallella, joten siten auton mallinimi C-HR eli Coupé High Rider on vielä oikeutettu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEuroopassa muotoiltuEnsimmäinen C-HR sai muotonsa Euroopan muotoilukeskuksessa, joten luonnollisesti myös sen seuraajan linjat on hiottu valmiiksi siellä.Keulan ilmeessä on vielä tuttuja piirteitä, mutta uusien kapeiden ja erillään olevien ajo- ja päiväajovalojen myötä maski on muuttunut selvästi. Keula jatkuu nyt myös entistä ylemmäs, maskin ja konepellin sauma on selvästi entistä taaempana. Tämä on ollut mahdollista tekemällä ylimääräinen taitoskohta ajovalojen ja päiväajovalojen väliin. Samalla maskin tumma osa on kasvanut hieman. Tämä saattaa tosin muuttua vielä aavistuksen, sillä johonkin se rekisterikilpi pitää tuotantoautossa sijoittaa. Luultavasti tuotantomallin maski on myös vähemmän kolmiulotteinen.Kyljissä suurin muutos on selvästi kasvanut olkalinja, jonka myötä etuoven kohdalle on syntynyt uusi timanttikuvio. Helman pokaukset ovat myös erilaiset, mustat muoviosat ovat nyt edeltäjästä poiketen pienemmät ja suoremmat, ja ne nousevat ylös perää kohden yhdistyen C-pilarin tummiin osiin. Näin kori on kaksivärinen, mikä luo autoon jännän kontrastin. Ratkaisu on samantapainen kuin Aygo X:ssä.Uutta on nyt se, että myös katon takaosaan saa nyt erillisen kontrastivärin, eli C-HR on tavallaan kolmivärinen. On mielenkiintoista nähdä, millaisia väriyhdistelmiä tuotantoversioihin tuodaan.Myös perä on kokenut selviä muutoksia. Takavalot ovat kapeammat ja suorat, mutta niistä lähtee myös kapea siivu C-pilariin. Takalasi on yhä erittäin viisto, ja katto luo sen päälle pienen spoilerikatteen.Visuaalisesti uutuus näyttää edeltäjäänsä sulavalinjaisemmalta. Vähentyneen peltipinnan myötä kori ei näytä enää korostetun maasturimaiselta. Takaosan muotojen ja värikombon ansiosta C-HR näyttää myös dynaamisemmalta, vaikka se vain seisoo paikallaan.Lähes tällaisenaan tuotantoonVaikka Prologue on virallisesti vielä konseptiauto, se kertoo melko tarkasti sen, mitä on odotettavissa. Varsinaiset muodot ja auton koko säilynevät sellaisenaan tuotantoon, mutta muutama yksityiskohta kuten sivupeilit korvataan kustannustehokkaimmilla ratkaisulla. Myös konseptin 21-tuumaiset renkaat vaihtuvat maltillisempaan kokoon. Samoin etuhelma ja takadiffuusori pelkistetään varmasti tuotantoversioon. C-HR:ssä on yhä särmää, mutta samalla sen terävimmät kulmat on hiottu hieman sulavimmiksi.Valitettavasti emme päässeet kurkkaamaan vielä auton sisälle, mutta Toyotan mukaan matkustamoon on luvassa hieman enemmän tilaa kuin mitä edeltäjässä oli. Ohjaamon voi puolestaan odottaa olevan aika lähellä uutta Priusta.Sekä ladattavana että itsensä lataavanaC-HR tulee luonnollisesti myyntiin hybridivoimalinjalla, mutta toisen sukupolven myötä tarjolle tulee myös ladattava vaihtoehto. Saako C-HR saman isomman akuston kuin viidennen sukupolven Prius, se jää nähtäväksi. Toyota ei julkaissut vielä auton teknisiä tietoja.Se kuitenkin tiedetään, ettei täyssähköistä versiota C-HR:stä tule, vaikka toki Toyotalta tulee sellainenkin tarjolle C-segmenttiin – mutta bZ-perheen jäsenenä. Tuosta bZ Compact SUV -konseptista pääsimme jopa ottamaan istumatyypit.Tuotantoon uusi C-HR saadaan ensi vuoden aikana. Toyotan crossover-paletti alkaa vähitellen varsin kattava, kun mallistosta löytyvät myös RAV4:n alapuolelta myös Yarisin ja Corollan Cross-versiot. Toisaalta juuri tämä antaa samalla Toyotalle mahdollisuuden kokeilla C-HR:llä niitä hieman rohkeampia ratkaisuja.Teksti ja kuvat: Vesa EskolaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?