5.12.2022 Ajoneuvot Toyota C-HR Prologue: raisuli-Toyotan uudet kujeet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toisen sukupolven C-HR jatkaa edeltäjänsä jäljillä, ja jos mahdollista vieläkin räväkämmän näköisenä. Pariisin autonäyttely, syksy 2014. Toyota tuo näytteille C-segmentin katumaasturin konseptin, joka poikkeaa aika lailla kaikesta muusta, mitä japanilaisilla on sillä hetkellä mallistossaan. Autossa on enemmän särmää kuin koko muussa mallistossa yhteensä. Jos auton keulamerkki olisi teipattu piiloon, ei autoa edes tunnistaisi Toyotaksi.Toyotalla on seurattu selvästikin Nissan Juken menestystarinaa. Autoilijat odottavat selvästikin pienemmiltä katumaastureilta persoonallisen räväkkää ulkomuotoa.C-HR:n tuotantomalli esitellään Genevessä keväällä 2016, ja monien hämmästykseksi sen muodot eivät ole juuri laimentuneet. Sen verran muutosta oli toki tapahtunut, että tuotantoversio sai takaovet. Niiden ovenkahvat on tosin piilotettu, eli auto näyttää ensivilkaisulla vielä kaksioviselta. Myös coupémaiset muodot ovat tallella, joten siten auton mallinimi C-HR eli Coupé High Rider on vielä oikeutettu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEuroopassa muotoiltuEnsimmäinen C-HR sai muotonsa Euroopan muotoilukeskuksessa, joten luonnollisesti myös sen seuraajan linjat on hiottu valmiiksi siellä.Keulan ilmeessä on vielä tuttuja piirteitä, mutta uusien kapeiden ja erillään olevien ajo- ja päiväajovalojen myötä maski on muuttunut selvästi. Keula jatkuu nyt myös entistä ylemmäs, maskin ja konepellin sauma on selvästi entistä taaempana. Tämä on ollut mahdollista tekemällä ylimääräinen taitoskohta ajovalojen ja päiväajovalojen väliin. Samalla maskin tumma osa on kasvanut hieman. Tämä saattaa tosin muuttua vielä aavistuksen, sillä johonkin se rekisterikilpi pitää tuotantoautossa sijoittaa. Luultavasti tuotantomallin maski on myös vähemmän kolmiulotteinen.Kyljissä suurin muutos on selvästi kasvanut olkalinja, jonka myötä etuoven kohdalle on syntynyt uusi timanttikuvio. Helman pokaukset ovat myös erilaiset, mustat muoviosat ovat nyt edeltäjästä poiketen pienemmät ja suoremmat, ja ne nousevat ylös perää kohden yhdistyen C-pilarin tummiin osiin. Näin kori on kaksivärinen, mikä luo autoon jännän kontrastin. Ratkaisu on samantapainen kuin Aygo X:ssä.Uutta on nyt se, että myös katon takaosaan saa nyt erillisen kontrastivärin, eli C-HR on tavallaan kolmivärinen. On mielenkiintoista nähdä, millaisia väriyhdistelmiä tuotantoversioihin tuodaan.Myös perä on kokenut selviä muutoksia. Takavalot ovat kapeammat ja suorat, mutta niistä lähtee myös kapea siivu C-pilariin. Takalasi on yhä erittäin viisto, ja katto luo sen päälle pienen spoilerikatteen.Visuaalisesti uutuus näyttää edeltäjäänsä sulavalinjaisemmalta. Vähentyneen peltipinnan myötä kori ei näytä enää korostetun maasturimaiselta. Takaosan muotojen ja värikombon ansiosta C-HR näyttää myös dynaamisemmalta, vaikka se vain seisoo paikallaan.Lähes tällaisenaan tuotantoonVaikka Prologue on virallisesti vielä konseptiauto, se kertoo melko tarkasti sen, mitä on odotettavissa. Varsinaiset muodot ja auton koko säilynevät sellaisenaan tuotantoon, mutta muutama yksityiskohta kuten sivupeilit korvataan kustannustehokkaimmilla ratkaisulla. Myös konseptin 21-tuumaiset renkaat vaihtuvat maltillisempaan kokoon. Samoin etuhelma ja takadiffuusori pelkistetään varmasti tuotantoversioon. C-HR:ssä on yhä särmää, mutta samalla sen terävimmät kulmat on hiottu hieman sulavimmiksi.Valitettavasti emme päässeet kurkkaamaan vielä auton sisälle, mutta Toyotan mukaan matkustamoon on luvassa hieman enemmän tilaa kuin mitä edeltäjässä oli. Ohjaamon voi puolestaan odottaa olevan aika lähellä uutta Priusta.Sekä ladattavana että itsensä lataavanaC-HR tulee luonnollisesti myyntiin hybridivoimalinjalla, mutta toisen sukupolven myötä tarjolle tulee myös ladattava vaihtoehto. Saako C-HR saman isomman akuston kuin viidennen sukupolven Prius, se jää nähtäväksi. Toyota ei julkaissut vielä auton teknisiä tietoja.Se kuitenkin tiedetään, ettei täyssähköistä versiota C-HR:stä tule, vaikka toki Toyotalta tulee sellainenkin tarjolle C-segmenttiin – mutta bZ-perheen jäsenenä. Tuosta bZ Compact SUV -konseptista pääsimme jopa ottamaan istumatyypit.Tuotantoon uusi C-HR saadaan ensi vuoden aikana. Toyotan crossover-paletti alkaa vähitellen varsin kattava, kun mallistosta löytyvät myös RAV4:n alapuolelta myös Yarisin ja Corollan Cross-versiot. Toisaalta juuri tämä antaa samalla Toyotalle mahdollisuuden kokeilla C-HR:llä niitä hieman rohkeampia ratkaisuja.Teksti ja kuvat: Vesa EskolaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 10.7.2025 Esittely Koeistuttu: vuoden 1929 Rolls-Royce Phantom I ja pala parempia aikoja 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen