25.12.2019 Ajoneuvot Tiedät heti mikä – mutta mitä Toyotan logo todella tarkoittaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Punainen väri ja sisäkkäiset ovaalit kertovat heti, mistä autovalmistajasta on kyse. Toyotan logo on kuitenkin yhtiölle tyyliin täynnä harkittuja yksityiskohtia. Urbaanilegenda Esson baarista kertoo, että Toyotan 1989 käyttöön otettu logo koostuu kirjaimista T, O, Y, ja A. Se ei kuitenkaan ole logon varsinainen selitys, vaikkakin Toyotalla on suhtauduttu lempeästi myös tähän teoriaan.Toyoda-suvun merkkihistoria lähtee itseasiassa vielä reilusti kauempaa. Kutomakoneita valmistavana tehtaana aloittanut Toyodan perheyritys ryhtyi 1933 autojen valmistukseen Kiichiro Toyodan innostuksesta. 1935 alkanut liiketoiminta kaipasi kuitenkin uutta logoa ja 1936 järjestettiin äänestys parhaasta uudesta merkistä. 27 000 ehdotuksesta voittanut ehdokas oli Japanin katakana-kirjoitusjärjestelmällä kirjoitettu versio Toyodasta ympyrän sisällä.Sukuun avioliiton kautta saapunut Rizaburo Toyoda kuitenkin ehdotti, että nimen voisi kirjoittaa muotoon Toyota. Tällöin logo olisi yksinkertaisempi visuaalisesti ja äänteellisesti, ja se kirjoitettaisiin kahdeksalla siveltimenvedolla, luvun ollessa onnekas Japanissa. Toyotan arveltiin olevan myös ulkomaalaisille helpompi sana.Samalla Toyota teki pesäeron sukunimeen Toyoda, joka nimi tarkoittaa "hedelmällisiä riisipeltoja". 1937 uusi nimi ja "TEQ"-logo otettiin käyttöön ja samoihin aikoihin perustettiin Toyota Motor Company.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEntäs ne rinkulat?Viiden vuoden työskentelyn jälkeen Toyota otti käyttöön sittemmin ikoniseksi muodostuneen kolmiympyrälogonsa vuonna 1989. Ensimmäisen kerran uusi logo nähtiin ikonisen Lexus LS400:n (Lexuksen syntymäjuttu Moottorissa 12/2019) Japani-version Toyota Celsiorin keulalla vielä samana vuonna. Aiemmin tuttua punaista tekstilogoa käyttänyt Toyota halusi erottautua Lexuksesta sisarmerkin lanseerauksen yhteydessä. Samalla Toyota juhlisti 50-vuotista taivaltaan uudella logolla.Ei Lexus vaan Toyota. Celsior oli LS400:n kotimarkkinaversio.Kolmen sisäkkäisen ympyrän, tai tarkemmin ovaalin, tarkoituksena on symboloida lukuisia asioita. Sisäympyrät symboloivat asiakkaan sydäntä ja Toyotan sydäntä, risteävän alueen merkitessä yhteistä etua. Samalla ne muodostavat risteyskohdassaan kirjaimen T, sekä autoa symboloivan ohjauspyörän. Uloin ovaali on maailma, joka syleilee Toyotaa. Taustan tyhjä tila on sekin täynnä tarkoitusta, sillä sen edustamat arvot ovat Toyotan toiveet asiakkaille: laatu, arvo, ajamisen ilo, innovaatio, turvallisuus sekä vastuu ympäristö- ja sosiaalikysymyksissä.Eivätkä tässä ole vielä kaikki yksityiskohdat. Jokainen ympyrä on tehty eri viivanpaksuudella, viitaten jälleen japanilaiseen kalligrafiakulttuuriin. Lisäksi eräs logon suunnitteluvaatimuksista oli, että se on symmetrinen, jotta logo näyttäytyy oikein myös taustapeileissä. Logon tavoitteena oli myös erottautua muista autovalmistajista sekä antaa mahdollisuus havaita "Toyotan saapuminen" jo hiukan kauempaa. https://www.youtube.com/watch?v=mtJZpu9seJc Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Toyota Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti