1.11.2021 Ajoneuvot Toyotan ensimmäinen moderni sähköauto bZ4X – visioita tien päälle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä bZ4X käynnistää kokonaan uuden luvun japanilaismerkin historiassa. Sähköauto tuo myös tien päälle lähinnä konseptivisioista tuttua tekniikkaa ohjaukseen. Toyota ei ole osoittanut ennen tätä juurikaan innostusta sähköautoja kohtaan. Sitäkin enemmän se on panostanut täyshybrideihin sekä polttokennoautoihin, joista varsinkin jälkimmäisen se uskoo usean muunkin toimijan tavoin olevan akkusähköautoja parempi ratkaisu huomisen autoiluun. Saattaakin olla niin, että Toyotan jalkautuminen sähköautomarkkinoille ei ole pysyvää, vaan tietyn ajan vastaus kilpailijoiden asettamaan haasteeseen.Niin tai näin, bZ4X on nyt tosiasia, ja on aika kurkistaa mitä se pitää sisällään. Aluksi ulkoa päin tarkasteltaessa voi huomata auton edustavan hyvin Toyotan nykyistä muotokieltä, kuitenkin omilla twisteillään. Nämä twistit tulevat kenties hyvinkin tutuiksi uutuuden käynnistämän bZ – beyond Zero -mallisarjan seuraavien edustajien myötä. Auton akseliväli on peräti 16 senttimetriä RAV4:ää pidempi, mikä näkyy sekä muodoissa että sisätiloissa. RAV4:jään verrattuna pesäeroa on myös 8,5 senttiä matalampi kori. Kulmikkaat pyöränkaaret ovat hallitsevat, mutta ne miellyttävät crossover-huumassa paistattelevia asiakkaita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToyotakin keksi ratin uudelleen?Osittain näinkin, mutta uudenlainen ohjausratkaisu tulee saataville valinnaisena eurooppalaisille asiakkaille jonkin ajan kuluttua. Steer-by-wire kääntää lentokoneiden maailmasta tutun fly-by-wiren eli vailla mekaanista yhteyttä täysin sähköisesti toteutetun yhteyden ohjaimesta ohjainpinnalle automaailmaan. Nissanin luksusmerkki Infiniti on tuonut tällaista tekniikkaa tuotantoautoihinsa jo aiemmin, tosin sillä tavoin, että ratkaisu matkii perinteistä ohjausta. Toyota sen sijaan on keksinyt ratin uudelleen, kuten jo taannoisesta bZ4X:n konseptimallista näimme.Hieman Tesla Model S -tyylinen, rohkean näköinen One Motion Gripiksi nimetty ohjain välittää kuljettajan ohjausliikkeet sähköisesti pyörille. Ohjain ei käänny kuin 75 astetta kumpaankin suuntaan, näin ollen ääriasennosta toiseen pyörät saa käännettyä 150 asteen ohjaimenheilautuksella. Toyotan mukaan tuntuma tiehen säilyy, ja eri ajotilojen välillä vaihtaminen on helpompaa. Ratkaisu tuo myös lisää jalkatilaa ja helpottaa autoon kulkemista, kun ohjaustanko ei ole siellä tiellä. Steer-by-wire tulee bZ4X:ssä käyttöön ensimmäistä kertaa, mutta kuten todettua, valinnaisvarusteena, muiden versioiden kulkiessa Retu Kivisen mekaanisella ratilla.Muistin virkistämiseksi, tuolta näyttää vanha kunnon ohjauspyörä.Sisätiloissa on pyritty hillityn rauhalliseen tunnelmaan ja tilavuuteen. Jalkatilat vaikuttavat isoilta, ja tavaratilaakin on oikein kohtuulliset 450 litraa. Tietoviihdenäytön ja mittariston sijoittelu on toteutettu mahdollisimman kuljettajakeskeisesti ja näkyvyyttä parantaen. Toyota Safety Sense -turvallisuusjärjestelmä on päivittynyt uuteen. Näistä kaikista saamme käytännön kokemusta tuonnempana.e-TNGA:ssa akku osana korirakennettaMoneen luokkaan notkeasti taipuva TNGA-arkkitehtuuri taipuu sähköautoon e-TNGA:na ja sellaisena edelleen usean eri luokan sähköautoon. e-TNGA:ssa perustavanlaatuinen ominaisuus on ilmalämpöpumpulla lämmitettävän ajoakun (à 71,4 kWh ~ 450 km toimintamatka) sijoittaminen lättänänä lattiaan osaksi korirakennetta. Näin painopiste on mahdollisimman alhaalla, sisätilat kärsivät mahdollisimman vähän ja koko korin vääntöjäykkyys paranee.bZ4X tulee tarjolle sekä etu- että nelivetoisena. Etuvetoversiossa on yksi eteen sijoitettu, 150 kilowatin ja 265 newtonmetrin sähkömoottori. Nelivetomallissa on puolestaan kaksi 80 kilowatin sähkömoottoria edessä ja takana, jolloin yhteistehoa kertyy 160 kilowattia ja vääntöä 336 newtonmetriä. Tämä versio kiihtyy nollasta sataan ripeimmin, se vie 7,7 sekuntia. Huippunopeus on rajoitettu 160 kilometriin tunnissa. Nelivetoa miettiessa tulee mieleen Subaru ja sen tuloillaan oleva ensimmäinen sähkömalli Solterra. Yhteistyö seulasmerkin kanssa on tässä genressä vahvaa.Jotenkin niin täydellisesti Toyotan ensimmäiseksi sähköautoksi sopiva bZ4X esitellään virallisesti eurooppalaisille yleisöille 2. joulukuuta. Tuolloin alkaa myös ennakkotilausten vastaanottaminen ensi kesänä [jos puolijohteet suovat] alkavia toimituksia varten. Kovin kauaa ei tarvitse odottaa myöskään ensituntumia autosta, eikä vähiten One Motion Gripistä.Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheesta”Kukaan ei ole lähelläkään täyttä autonomiaa” – Toyotalla pää kylmänä 9 miljoonaa Toyotan hybridiä ”Ehkä myöhemmin” – Audin polttokennosuunnitelmat vuosien päässä Ajatuksia autoista: Toyota ja Lamborghini, menikö teillä piirustukset sekaisin? Vauhtia täyssähköön: Toyota kiristää aikataulua ja kehitystyötä Toyota-pomo: sähköautot uudenlainen haaste hybridien jälkeen, RAV4:n suosio yllättiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Ajatuksia autoista Hyvesignalointia naapureille vai tavallinen sähköinen auto? – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla