31.10.2021

Autoteollisuuden synkkä lähitulevaisuus – pula jatkuu 2022

Pula puolijohdevalmisteista – BMW iX tuotanto Dingolfingin tehtaalla

Sekä käytettyjen että uusien autojen hinnat kohtaavat korotuspaineita tuotannon laahatessa. Pula jatkuu 2022 ehkä aiemmin luultuakin kovempana.

Euroopan unionin autoteollisuuden edunvalvontaryhmä ACEA joutuu jakamaan huonoja uutisia. Jo pidempään vaivannut pula puolijohdevalmisteista jatkuu 2022. Tämä ei ole itsessään suuri uutinen, mutta sen oletettua suuremmat vaikutukset voidaan sellaiseksi laskea.

Euroopan autonvalmistajat varoittavat jo nyt, että vuoden 2022 tuotanto ei tule vastaamaan kysyntään. Mikropiiripulan vuoksi tuotantomäärät tulevat jäämään merkittävästi tavoitteista ja tämä taas tarkoittaa, että ostajat joutuvat jonottamaan haluamaansa autoa mahdollisesti pitkäänkin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mikropiireistä puutetta

Aihe ei ole uusi ja olemme uutisoineet tällä hetkellä vallitsevasta tilanteesta jo moneen otteeseen. Euroopan tasolla ongelmat alkavat näkyä toden teolla uusien autojen rekisteröintien osalta, sillä Euroopan unionin autoteollisuuden edunvalvontaryhmä ACEA kertoi uusien autojen rekisteröintien romahtaneen elokuussa 18 prosenttia ja heinäkuussa 24 prosenttia, jo valmiiksi erittäin huonoon, edelliseen vuoteen verrattuna.

Tämä on näkynyt jo kotimaankin puolella. Suomessa uusien autojen rekisteröinnit jäivät syyskuussa 22,4 prosenttia viime vuoden saman kuukauden tasosta.

Ensimmäiset autonvalmistajat varoittivat jo heinäkuussa, että tämä pula puolijohdevalmisteista tulee jatkumaan ensi vuoden puolelle. Tuskin hekään uskoivat tuolloin sen vaikuttavan näinkin synkästi koko tulevan vuoden tuotantomääriin.

Pula jatkuu 2022

Autonvalmistajien on kuitenkin varauduttava vielä yhteen heikkoon vuoteen ja tämä tulee vaikuttamaan myös kuluttajiin autojen saatavuuden osalta. Toimittajat tekevät varmasti kaikkensa saadakseen alihankintana hoidettavat osakokonaisuudet ajoissa valmiiksi.

Euroopan unionin autoteollisuuden edunvalvontaryhmä ACEA nimittäin odottaa mikropiiripulan jatkuvan syvälle ensi vuoteen. Tämän seurauksena autonvalmistajien odotetaan jäävän tuotantotavoitteistaan.

Alihankkijoiden, osatoimittajien ja valmistajien varastot ovat olleet tyhjillään jo pidempään, joten kaikki saatavuushaasteet näkyvät käytännössä välittömästi lopputuotannossa. Tämä ei ainakaan auta asiaa.

Kuten edellä totesimme, syyskuussa tapahtui jo merkittävä romahdus. Tämän seurauksena autoteollisuus saattaa jäädä jopa viime vuoden pandemian runtelemista lukemista.

Tämän kaiken seurauksena autojen hinnat ovat koholla. Uusien automallien saatavuuden haasteet näkyvät aina käytettyjen hinnoittelussa asti.

ACEA:n tuorein lausunto on kova kolaus uskolle mikropiiripulan helpottamisesta. ACEA tahtoisi tehdä yhteistyötä, jotta Eurooppa voisi olla jatkossa vähemmän riippuvainen tämänkaltaisista haasteista. Valitettavasti juuri tällä hetkellä näyttää heikolle, joten toivottavasti pian saadaan parempia uutisia.

Kuvituskuva: BMW, Lähde: ACEA

Luetuimmat