27.9.2021 Ajoneuvot Euroopan automyynnin rumat luvut – erikoiset ajat Kia e-Soul Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mikropiiripula aiheuttaa entistä suurempia ongelmia. Euroopan automyynnin rumat luvut koskevat vain rekisteröintejä, sillä katteet ovat kunnossa. Euroopassa eletään mielenkiintoista aikaa autonvalmistajien osalta. Kasvun sijaan myyntiluvut matelevat mudassa, mutta tulos on silti kunnossa. Automyynnin rumat luvut johtuvat pitkälti yhä jatkuvasta puolijohdevalmisteiden pulasta. Uutisoimme ongelmasta kattavasti jo tammikuussa, jolloin esimerkiksi Audi lomautti yli 10 000 työntekijää. Erilaisia ratkaisuja etsivistä autonvalmistajista Peugeot palasi huhtikuussa yhden mallin osalta digimittareista kokonaan analogisiin samasta syystä ja sittemmin BMW, Daimler ja Stellantis raportoivat haasteista. He arvioivat tämän ongelman jatkuvan vielä pitkälle ensi vuoden puolelle, joka näyttää toistaiseksi toteutuvan. Viime vuonna, ilmeisestä syystä, sukeltaneista luvuista on noustu tälle vuodelle vain 13 prosenttia. Tämä on kuitenkin harhaanjohtava lukema, sillä trendi on tällä hetkellä alaspäin. Tuoreimmat lukemat eivät pärjää enää edes viime vuoden vastaaville. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Automyynnin rumat luvut Euroopan unionin autoteollisuuden edunvalvontaryhmä ACEA kertoi uusien autojen rekisteröintien romahtaneen 18 prosenttia elokuussa ja 24 prosenttia heinäkuussa edelliseen vuoteen verrattuna. Aiemmin mainittu 13 prosentin kasvu on sekin nyt enää puolet siitä, missä oltiin vuoden puolivälin kohdalla. Tuotantoa on jouduttu supistamaan maailmanlaajuisen mikropiiripulan johdosta. Aiemmin mainittujen BMW:n ja Daimlerin lisäksi myös Volkswagen Group on varoittanut ongelman jatkuvan ensi vuoteen saakka. Toisaalta autojen huono saatavuus pitää hinnat korkealla. Samalla autonvalmistajat ovat suosineet niitä malleja, joissa on kaikkein korkeimmat katteet. Luonnollisesti rajoittuneiden tuotantomäärien hallinta on aloitettu karsimalla vähiten tuottavasta päästä. Heinä- ja elokuun lukemat ovat heikoimmat kaksi kuukautta sitten vuoden 2013 euroalueen taloudellisen kriisin. Euroopan viidellä suurimmalla automarkkinalla (Espanja, Iso-Britannia, Italia, Ranska ja Saksa) lasku oli kaksinumeroinen prosenttiluku. Espanjassa myynti sakkasi 29 prosentin verran ja Italiassakin 27 prosenttia. Nämä ovat hirmuisia muutoksia. Tästä huolimatta autonvalmistajat ovat pärjänneet varsin hyvin. Yllättäen ensimmäisen vuosipuoliskon tuotot, katteet ja rahavirrat ovat olleet kuitenkin kunnossa ja oikeammin erittäinkin hyvällä tolalla. Tämä on yllättävää. Erityisesti, kun huomioidaan Volkswagen Groupin myynnin laskeneen 14 prosenttia, Stellantiksen peräti 29 prosenttia ja Renaultin 23 prosenttia. Daimlerin 38 prosentin romahdus rekisteröintien osalta on hurja. Kuvituskuva: Henri Posa, Lähteet: ACEA, Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku