Autoja 2020 – Vuoden Auto Suomessa 2021 koeajopäivä

Ajoneuvot Uutinen 27.9.2021

Euroopan automyynnin rumat luvut – erikoiset ajat

Mikropiiripula aiheuttaa entistä suurempia ongelmia. Euroopan automyynnin rumat luvut koskevat vain rekisteröintejä, sillä katteet ovat kunnossa.

Euroopassa eletään mielenkiintoista aikaa autonvalmistajien osalta. Kasvun sijaan myyntiluvut matelevat mudassa, mutta tulos on silti kunnossa. Automyynnin rumat luvut johtuvat pitkälti yhä jatkuvasta puolijohdevalmisteiden pulasta.

Uutisoimme ongelmasta kattavasti jo tammikuussa, jolloin esimerkiksi Audi lomautti yli 10 000 työntekijää. Erilaisia ratkaisuja etsivistä autonvalmistajista Peugeot palasi huhtikuussa yhden mallin osalta digimittareista kokonaan analogisiin samasta syystä ja sittemmin BMW, Daimler ja Stellantis raportoivat haasteista. He arvioivat tämän ongelman jatkuvan vielä pitkälle ensi vuoden puolelle, joka näyttää toistaiseksi toteutuvan.

Viime vuonna, ilmeisestä syystä, sukeltaneista luvuista on noustu tälle vuodelle vain 13 prosenttia. Tämä on kuitenkin harhaanjohtava lukema, sillä trendi on tällä hetkellä alaspäin. Tuoreimmat lukemat eivät pärjää enää edes viime vuoden vastaaville.

Automyynnin rumat luvut

Euroopan unionin autoteollisuuden edunvalvontaryhmä ACEA kertoi uusien autojen rekisteröintien romahtaneen 18 prosenttia elokuussa ja 24 prosenttia heinäkuussa edelliseen vuoteen verrattuna. Aiemmin mainittu 13 prosentin kasvu on sekin nyt enää puolet siitä, missä oltiin vuoden puolivälin kohdalla.

Tuotantoa on jouduttu supistamaan maailmanlaajuisen mikropiiripulan johdosta. Aiemmin mainittujen BMW:n ja Daimlerin lisäksi myös Volkswagen Group on varoittanut ongelman jatkuvan ensi vuoteen saakka.

Toisaalta autojen huono saatavuus pitää hinnat korkealla. Samalla autonvalmistajat ovat suosineet niitä malleja, joissa on kaikkein korkeimmat katteet. Luonnollisesti rajoittuneiden tuotantomäärien hallinta on aloitettu karsimalla vähiten tuottavasta päästä.

Heinä- ja elokuun lukemat ovat heikoimmat kaksi kuukautta sitten vuoden 2013 euroalueen taloudellisen kriisin. Euroopan viidellä suurimmalla automarkkinalla (Espanja, Iso-Britannia, Italia, Ranska ja Saksa) lasku oli kaksinumeroinen prosenttiluku.

Espanjassa myynti sakkasi 29 prosentin verran ja Italiassakin 27 prosenttia. Nämä ovat hirmuisia muutoksia.

Tästä huolimatta autonvalmistajat ovat pärjänneet varsin hyvin. Yllättäen ensimmäisen vuosipuoliskon tuotot, katteet ja rahavirrat ovat olleet kuitenkin kunnossa ja oikeammin erittäinkin hyvällä tolalla. Tämä on yllättävää.

Erityisesti, kun huomioidaan Volkswagen Groupin myynnin laskeneen 14 prosenttia, Stellantiksen peräti 29 prosenttia ja Renaultin 23 prosenttia. Daimlerin 38 prosentin romahdus rekisteröintien osalta on hurja.

 

 

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat