1.11.2021 Ajoneuvot Toyotan ensimmäinen moderni sähköauto bZ4X – visioita tien päälle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä bZ4X käynnistää kokonaan uuden luvun japanilaismerkin historiassa. Sähköauto tuo myös tien päälle lähinnä konseptivisioista tuttua tekniikkaa ohjaukseen. Toyota ei ole osoittanut ennen tätä juurikaan innostusta sähköautoja kohtaan. Sitäkin enemmän se on panostanut täyshybrideihin sekä polttokennoautoihin, joista varsinkin jälkimmäisen se uskoo usean muunkin toimijan tavoin olevan akkusähköautoja parempi ratkaisu huomisen autoiluun. Saattaakin olla niin, että Toyotan jalkautuminen sähköautomarkkinoille ei ole pysyvää, vaan tietyn ajan vastaus kilpailijoiden asettamaan haasteeseen.Niin tai näin, bZ4X on nyt tosiasia, ja on aika kurkistaa mitä se pitää sisällään. Aluksi ulkoa päin tarkasteltaessa voi huomata auton edustavan hyvin Toyotan nykyistä muotokieltä, kuitenkin omilla twisteillään. Nämä twistit tulevat kenties hyvinkin tutuiksi uutuuden käynnistämän bZ – beyond Zero -mallisarjan seuraavien edustajien myötä. Auton akseliväli on peräti 16 senttimetriä RAV4:ää pidempi, mikä näkyy sekä muodoissa että sisätiloissa. RAV4:jään verrattuna pesäeroa on myös 8,5 senttiä matalampi kori. Kulmikkaat pyöränkaaret ovat hallitsevat, mutta ne miellyttävät crossover-huumassa paistattelevia asiakkaita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToyotakin keksi ratin uudelleen?Osittain näinkin, mutta uudenlainen ohjausratkaisu tulee saataville valinnaisena eurooppalaisille asiakkaille jonkin ajan kuluttua. Steer-by-wire kääntää lentokoneiden maailmasta tutun fly-by-wiren eli vailla mekaanista yhteyttä täysin sähköisesti toteutetun yhteyden ohjaimesta ohjainpinnalle automaailmaan. Nissanin luksusmerkki Infiniti on tuonut tällaista tekniikkaa tuotantoautoihinsa jo aiemmin, tosin sillä tavoin, että ratkaisu matkii perinteistä ohjausta. Toyota sen sijaan on keksinyt ratin uudelleen, kuten jo taannoisesta bZ4X:n konseptimallista näimme.Hieman Tesla Model S -tyylinen, rohkean näköinen One Motion Gripiksi nimetty ohjain välittää kuljettajan ohjausliikkeet sähköisesti pyörille. Ohjain ei käänny kuin 75 astetta kumpaankin suuntaan, näin ollen ääriasennosta toiseen pyörät saa käännettyä 150 asteen ohjaimenheilautuksella. Toyotan mukaan tuntuma tiehen säilyy, ja eri ajotilojen välillä vaihtaminen on helpompaa. Ratkaisu tuo myös lisää jalkatilaa ja helpottaa autoon kulkemista, kun ohjaustanko ei ole siellä tiellä. Steer-by-wire tulee bZ4X:ssä käyttöön ensimmäistä kertaa, mutta kuten todettua, valinnaisvarusteena, muiden versioiden kulkiessa Retu Kivisen mekaanisella ratilla.Muistin virkistämiseksi, tuolta näyttää vanha kunnon ohjauspyörä.Sisätiloissa on pyritty hillityn rauhalliseen tunnelmaan ja tilavuuteen. Jalkatilat vaikuttavat isoilta, ja tavaratilaakin on oikein kohtuulliset 450 litraa. Tietoviihdenäytön ja mittariston sijoittelu on toteutettu mahdollisimman kuljettajakeskeisesti ja näkyvyyttä parantaen. Toyota Safety Sense -turvallisuusjärjestelmä on päivittynyt uuteen. Näistä kaikista saamme käytännön kokemusta tuonnempana.e-TNGA:ssa akku osana korirakennettaMoneen luokkaan notkeasti taipuva TNGA-arkkitehtuuri taipuu sähköautoon e-TNGA:na ja sellaisena edelleen usean eri luokan sähköautoon. e-TNGA:ssa perustavanlaatuinen ominaisuus on ilmalämpöpumpulla lämmitettävän ajoakun (à 71,4 kWh ~ 450 km toimintamatka) sijoittaminen lättänänä lattiaan osaksi korirakennetta. Näin painopiste on mahdollisimman alhaalla, sisätilat kärsivät mahdollisimman vähän ja koko korin vääntöjäykkyys paranee.bZ4X tulee tarjolle sekä etu- että nelivetoisena. Etuvetoversiossa on yksi eteen sijoitettu, 150 kilowatin ja 265 newtonmetrin sähkömoottori. Nelivetomallissa on puolestaan kaksi 80 kilowatin sähkömoottoria edessä ja takana, jolloin yhteistehoa kertyy 160 kilowattia ja vääntöä 336 newtonmetriä. Tämä versio kiihtyy nollasta sataan ripeimmin, se vie 7,7 sekuntia. Huippunopeus on rajoitettu 160 kilometriin tunnissa. Nelivetoa miettiessa tulee mieleen Subaru ja sen tuloillaan oleva ensimmäinen sähkömalli Solterra. Yhteistyö seulasmerkin kanssa on tässä genressä vahvaa.Jotenkin niin täydellisesti Toyotan ensimmäiseksi sähköautoksi sopiva bZ4X esitellään virallisesti eurooppalaisille yleisöille 2. joulukuuta. Tuolloin alkaa myös ennakkotilausten vastaanottaminen ensi kesänä [jos puolijohteet suovat] alkavia toimituksia varten. Kovin kauaa ei tarvitse odottaa myöskään ensituntumia autosta, eikä vähiten One Motion Gripistä.Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheesta”Kukaan ei ole lähelläkään täyttä autonomiaa” – Toyotalla pää kylmänä 9 miljoonaa Toyotan hybridiä ”Ehkä myöhemmin” – Audin polttokennosuunnitelmat vuosien päässä Ajatuksia autoista: Toyota ja Lamborghini, menikö teillä piirustukset sekaisin? Vauhtia täyssähköön: Toyota kiristää aikataulua ja kehitystyötä Toyota-pomo: sähköautot uudenlainen haaste hybridien jälkeen, RAV4:n suosio yllättiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa