24.4.2021

Suosikkimerkin sähköauto kryptattuna – Toyota bZ4X

Toyota bZ4X concept

Toyota bZ4X -konseptiauto vihjaa suomalaisten suosikkimerkin ensimmäisestä omasta täyssähköiseksi suunnitellusta automallista.

Toyota on toiminut jonkinlaisena pioneerina modernien aikojen autoilun sähköistymiselle Toyota Prius -hybridillään, mutta täyssähköautojen saralla on ollut hiljaisempaa muiden pyyhkiessä ohi vasemmalta ja oikealta. Nyt suunnitelmat on julkistettu ja merkin alle tulee peräti 15 täyssähköautoa vuoteen 2025 mennessä. Kryptiseltä kuulostava Toyota bZ4X osoittaa meille koodiin käytetyn kielen.

Kyseessä on konseptiauto, joka esittelee ensimmäisen oman alusta pitäen sähköautoksi suunnitellun mallin tulevia linjoja. Kyseessä ei kuitenkaan ole merkin ensimmäinen täyssähköinen ajoneuvo, sillä Toyota Proace EV on jo myynnissä ja Moottorin koeajokin on pian verkossa luettavissa. Samoin konsernilla on jo tarjota Lexus UX 300e.

Konseptiauto on tekniikan osalta juuri sellainen, sillä kahdella sähkömoottorilla toteutetun nelivetoisuuden lisäksi emme saa juuri tietää muuta. Tarkemmat tekniset tiedot jäävät toistaiseksi verhon alle, mutta valmistaja lupailee luokkansa huippua edustavaa taloudellisuutta ja sitä seuraavaa hyvin kilpailukykyistä toimintamatkaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toyota bZ4X -konseptiauto

Toyota bZ4X

Tulevaisuudesta kertova Toyota bZ4X -konseptiauto kuulostaa kryptiseltä, mutta tämä koodi vaatii hieman avaamista. Mallinimen ensimmäiset kaksi kirjainta tulevat sanoista "Beyond Zero", jotka kuvastavat merkin sähköistämisstrategiaa. Tulevasta 15:sta sähköautosta 7 tulee käyttämään tätä samaa bZ-merkintää.

Jälkimmäinen osa 4X on mielenkiintoinen viitaten nelivetoiseen crossover-malliin. Se poikkeaa täysin valmistajan aiemmasta nimipolitiikasta ja tuo mieleen ympärikäännetyn BMW:n mallinimen. Aika näyttää jääkö tämä osa vain konseptiin, saako tuleva auto sen, vai kertooko se kokonaan uudesta nimeämisjärjestelmästä.

Millä nimellä se myyntiin tuleekaan, bZ4X tulee hyödyntämään ensimmäisenä mallina uutta sähköautoja varten suunniteltua e-TNGA -perusrakennetta. Se on kehitetty yhdessä Subarun kanssa, joka suunnittelee takuulla omaa versiotaan markkinoille.

Toyota bZ4X concept

Monien muiden sähköautojen tapaan Toyotakin luottaa lyhyisiin ylityksiin ja reiluun akseliväliin, jolla tavoitellaan avaraa sisätilaa. Toyotan mukaan takajalkatiloja voidaan verrata Lexus LS -lippulaivaan.

Terävät pokkaukset, massiiviset mustat lokasuojien kaarilevikkeet ja tuttu sivuprofiili tuo mieleen lataushybridivoimalinjan saaneen Toyota RAV4 -katumaasturin. Silti bZ4X omaa selvästi oman ilmeen erityisesti naamansa osalta.

Perinteisen maskin tilalla on vain kapea suljettu musta raita, jonka taakse oletettavasti tarvittavat sensorit on piilotettu. Ajovalot ovat varsin kapeat ja terävät ja niissä kulkeva led-viiru jatkaa keulamaskin linjaa. Etupuskurin alalaidasta löytyy pienehkö perinteistä ilmanottoaukkoa muistuttava alue.

Toyota bZ4X concept

Unohda ohjauspyörä

Ohjaamo näyttää, muun auton tapaan, erittäin tuotantovalmiilta aina sähköikkunoiden keinukytkimiä myöden. Digitaalimittaristo on nostettu ylös, ratin yläpuolelle, mahdollisimman lähelle kuljettajan näkökenttää Peugeotin i-Cockpit -ohjaamokonseptin tapaan. Suuri tietoviihdejärjestelmän näyttö, leveä keskikonsoli ja materiaalivalinnat näyttävät kaikki mahdollisilta tuotantoakin silmällä pitäen.

Valmistaja on halunnut luoda paikan, jossa asiakkaat voivat viettää aikaa perheen ja ystävien kanssa. Siihen tilaukseen tämä ohjaamo pyrkii vastaamaan.

Toyota bZ4X concept

Toyotan mukaan konseptissa ei ole ollenkaan mekaanista yhteyttä ratista pyöriin, vaan tämä on toteutettu sähköisesti ja sama oli esillä jo villissä Lexus LF-Z -konseptissa. Toyotan mukaan näin saadaan poistettua vetelyä huonoilla pinnoilla ja esimerkiksi jarrutuksissa. Ratti on suunniteltu uusiksi asiasta viestimään – ohjauspyörästä ei voine puhua, sillä kyseessä ei enää ole pyörä.

Toyota bZ -mallinimeen liittyy konsernin Beyond Zero -strategia, joka tarkoittaisi autojen hiilineutraaliutta niiden koko elinkaaren ajalta tuotannosta kierrätykseen. Toyota kertoo tähän mennessä pienentäneensä autojensa hiilidioksidipäästöjä 22 prosenttia.

Kuvat ja lähde: Toyota

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat