30.11.2020

Sähköpakettiautojen tarjonta kasvaa: Toyota Proace EV myynnissä Suomessa 46 881 euron lähtöhintaan

Toyota Proace EV

Toyota Proace EV jatkaa sähköpakettiautojen esiinmarssia. Täyssähköinen versio on saatavilla kahdella eri koripituudella, joista pidempään on saatavissa myös kahta akkuvariaatioita.

Sähköautot ovat laajentuneet viime aikoina voimakkaasti myös pakettiautopuolelle. Tarjolla on jo muun muassa Nissan e-NV200, MAN eTGE, Citroën Ë-Jumper ja Ë-Jumpy, Opel Vivaro-e ja Peugeot e-Expert. Nyt tarjolla on myös Toyota Proace EV, joka on PSA-yhteistyön myötä hyvin pitkälle sama auto kolmen viimeksi mainitun kanssa.

Toyota Proace EV
Toyota Proace EV:n mittaristo on tuttu PSA:n sähköpakettiautoista.

Kyseessä on japanilaisvalmistajan ensimmäinen täyssähköinen pakettiautomalli, joka on saatavilla L2-koripituudessa kahdella erikokoisella ajoakulla: 50 ja 75 kilowattituntisella. Pienempi Compact-korimalli tulee aina pienemmällä akkuvaihtoehdolla. L1-koripituudessa täyssähköistä mallia ei ole saatavilla.

Sähkömoottorin huipputeho on aina 100 kilowattia ja huippunopeus on rajoitettu 130 kilometriin tunnissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lataa, pikalataa, kanna ja vedä

WLTP-testisyklissä 50 kilowattituntisen mallin toimintamatkaksi on saatu 230 kilometriä. Isompiakkuisen mallin tulos on tasan sata kilometriä enemmän. Toyotan tekemien tutkimusten mukaan Euroopassa tyypillinen pakettiauton päivittäinen ajosuorite on 45 km, jonka mukaan autoa ei tarvitsisi ladata edes päivittäin.

Toyota Proace EV

Jos ajotarve on kuitenkin enemmän kuin toimintamatka, täyttyy 50 kWh-mallin akku tyhjästä 80 prosentin varaukseen noin puolessa tunnissa sadan kilowatin latausteholla. 75 kWh -akku täyttyy samalla latausteholla 80 prosentin varaukseen noin 45 minuutissa.

Vaihtovirtalaturi on 11 kilowatin tehoinen, kolmivaihelatauksella auton akku täyttyy tyhjästä täyteen noin 5–7 tunnissa. Yksivaihelatauksella sama lataus vie 7,5–11,5 tuntia.

Toyota Proace EV

Auton korkeajänniteakusto on sijoitettu tavaratilan alle, joten kuormatilan koon ja käytettävyyden luvataan olevan samalla tasolla kuin polttomoottorisissa Proace-malleissa. Compact-korimallin kuormatilan vetoisuus on 4,6 ja L2-korimallissa 6,1 kuutiometriä. Kantavuuden kerrotaan vaihtelevan 1 000– 1 275 kilogramman välillä. Vetomassa jarrulliselle perävaunulle on aina 1 000 kg.

Sähköisyys maksaa

Proace EV:n vakiovarusteisiin kuuluu muun muassa korinväriset puskurit ja ovenkahvat, automaatti-ilmastointi, avaimeton kulku ja käynnistys, pysäköintitutka, peruutuskamera ja 7-tuumaisella näytöllä varustettu tietoviihdejärjestelmä. Navigointi, Toyota Safety Sense -turvavarustelu ja akustisesti eristetty tuulilasi kuuluu Teknologia-lisävarustepakettiin.

Toyota Proace EV Compact -mallin hinnat alkavat 46 881 eurosta. Vastaavan korimallin saa 1,5-litraisena dieselinä edullisimmillaan 27 418 eurolla ja kaksilitraisella dieselmoottorilla 29 452 eurolla, joten hintaeroa jää polttomoottorin hyväksi varsin runsaasti – aivan kuten kilpailijoillakin.

Ensimmäiset Toyota Proace EV -mallit ovat maahantuojan mukaan Suomessa maaliskuussa vuonna 2021.

Lähde ja kuvat: Toyota

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat