8.1.2014 Matkailu Trabantilla Stasi-putkaan Trabi-safari kiertää kaupungin historialliset kohteet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mikä olisikaan parempi aloitus Saksan pääkaupungin historiaan tutustumiseen kuin opastettu kaupunkikierros kumipyörillä. Trabant-kyyti ei jätä kylmäksi. Berliinin muurin murtumisesta on jo reilut 20 vuotta. Ja vaikka lähes kaikki allekirjoittavat asioiden parantuneen, moni ikävöi myös menneen Itä-Saksan (Ost) perään. Heidät tunnetaan ostalgiastaan.Muistatteko vielä Wartburgin säkättävän pakoäänen? Warret ovat valitettavasti kadonneet Saksassa katukuvasta, mutta Trabant on kulttipeli. Siksi harvat myynnissä olevat pahviset Trabit ovat hinnakkaita, ne säilyttävät arvonsa paremmin kuin laadukkaat länsiautot. Onneksi Trabin kyydistä voi nauttia myös ostamatta sitä.Usea Berliinissä toimiva yritys tarjoaa ostalgiakyytiä. Näistä tunnetuin on TrabiSafari, jonka hitti ovat punaiset avomallit. Ne eivät ole klassikoita, sillä katto on leikattu jälkikäteen pois. Avoautoilu oli ylellisyys, mihin sosialismissa ei ollut varaa. Tarjolla on myös porrasperiä ja farmariversioita – sekä venytetty luksusmalli.Kierroksen hintaan sisältyy opastus (kielet: englanti, espanja, italia, ranska tai saksa) radion välityksellä. Ja jos rutinoitu kiertoajelu ei kiinnosta, neuvottelemalla voi luoda oman mielen mukaisen ohjelman.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOstalginen aikamatkaIstuminen Trabin ratin taakse on todellinen aikamatka. Kojelauta ei voisi olla karumpi. Matkaan lähdetään vanhan kunnon ajan tapaan ryyppy päällä. Neliportainen vaihteisto vaatii hieman keskittymistä, mutta siihen tottuu pian. Jos ei hyvällä, niin pakolla… Kaasujalka painuu syvemmälle; 26 itähevosta laukkaavat rinta rottingilla. Kyyti ei ole mukavaa, mutta hulvaton tunnelma ylittää kaikki ruumiilliset kärsimykset.Puolentoista tunnin aikana nähdään lähes koko Berliinin itäinen puoli. Vaikka kaupungin jälleenrakennukseen on upotettu miljardeja, entiset muurin takaiset alueet on helppo erottaa. Itäblokin arkkitehtuuri ja monumentit luovat mahtavan vaikutuksen. Kirpputoreilta voi haalia itäkrääsää.Vaikka ohjelma on kattava, haluamme syventää tietämystämme Itä-Saksan synkästä historiasta. Siksi Trabbin keula kaartaa muureilla ympäröityyn pihaan. Tänne majoitettiin ne ongelmallisimmat eli poliittiset yksilöt. Itä-Saksan ”suojelupoliisin” Stasin nimi kalskahtaa yhtä kolkolle kuin kenkien kopse vanhan vankilan autioilla käytävillä.Kierros alkaa alakerrasta, missä ovat ankeimmat sellit. Oppaamme on ollut täällä vankina viisi vuotta, joten hän tietää, mistä puhuu. Tarinat ovat karmivia. Ihmisiä on pidetty kurissa terrorin avulla. Naapurit ovat kavaltaneet toisiaan, eikä syytetyillä ole ollut mahdollisuutta todistaa syyttömyyttään. Tuhansia ihmisiä katosi. Vankeja kidutettiin, ja heidän mieltään yritettiin suistaa raiteiltaan kammottavilla keinoilla.Vankila vetää hiljaiseksi. Saksalaiset ovat perinpohjaista kansaa: he tekivät myös inhottavat asiat todella tehokkaasti. Reilun tunnin kierroksen jälkeen mieli tekisi käydä vielä Stasi-museossa täydentämässä tietoja lisää. Valitettavasti aika ei riitä.Trabbi kaartaa Alexanderplatzin kautta TV-tornin alta takaisin lähtöpaikkaan Unter den Linden -kadun kupeeseen. Kierroksen päätteeksi kuski saa muistoksi oman valokuvalla varustetun Trabi-ajokortin.Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 10.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: avaruuden rakennuspalikkana on tietenkin Lego 8.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: onko tämä muka Rovaniemi? 7.10.2024 Matkailu Islanti – huikaisevaa luontoa ja vulkaanista jännää 6.10.2024 Matkailu Jäähyväiset solateille: Col de l’Iseran 5.10.2024 Matkailu Erikoiset ateriat: Pädasten kartanon ravintola Alexander – 9 ruokalajin sinfonia makuaisteille 4.10.2024 Matkailu Kroatian Rijeka kiehtoo avattuna 29.9.2024 Matkailu Erikoiset unet: Pädasten kartano – hemmottelua ja rauhoittumista 29.9.2024 Automatkailu Lahti Caravan 2024: Tilantarpeeseen, mutta niukemmalle budjetille löytyy myös vaihtoehtoja 29.9.2024 Matkailuajoneuvot Lahti Caravan 2024: Kun retkeilyauto ei enää riitä – mutta halutaan silti kompaktia kokoa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 12.10.2024 Uutinen Autoliitto muistuttaa tulevasta talvirengaskaudesta – "mieluummin reilusti etuajassa kuin päivä liian myöhään" 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon