8.1.2014 Matkailu Trabantilla Stasi-putkaan Trabi-safari kiertää kaupungin historialliset kohteet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mikä olisikaan parempi aloitus Saksan pääkaupungin historiaan tutustumiseen kuin opastettu kaupunkikierros kumipyörillä. Trabant-kyyti ei jätä kylmäksi. Berliinin muurin murtumisesta on jo reilut 20 vuotta. Ja vaikka lähes kaikki allekirjoittavat asioiden parantuneen, moni ikävöi myös menneen Itä-Saksan (Ost) perään. Heidät tunnetaan ostalgiastaan.Muistatteko vielä Wartburgin säkättävän pakoäänen? Warret ovat valitettavasti kadonneet Saksassa katukuvasta, mutta Trabant on kulttipeli. Siksi harvat myynnissä olevat pahviset Trabit ovat hinnakkaita, ne säilyttävät arvonsa paremmin kuin laadukkaat länsiautot. Onneksi Trabin kyydistä voi nauttia myös ostamatta sitä.Usea Berliinissä toimiva yritys tarjoaa ostalgiakyytiä. Näistä tunnetuin on TrabiSafari, jonka hitti ovat punaiset avomallit. Ne eivät ole klassikoita, sillä katto on leikattu jälkikäteen pois. Avoautoilu oli ylellisyys, mihin sosialismissa ei ollut varaa. Tarjolla on myös porrasperiä ja farmariversioita – sekä venytetty luksusmalli.Kierroksen hintaan sisältyy opastus (kielet: englanti, espanja, italia, ranska tai saksa) radion välityksellä. Ja jos rutinoitu kiertoajelu ei kiinnosta, neuvottelemalla voi luoda oman mielen mukaisen ohjelman.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOstalginen aikamatkaIstuminen Trabin ratin taakse on todellinen aikamatka. Kojelauta ei voisi olla karumpi. Matkaan lähdetään vanhan kunnon ajan tapaan ryyppy päällä. Neliportainen vaihteisto vaatii hieman keskittymistä, mutta siihen tottuu pian. Jos ei hyvällä, niin pakolla… Kaasujalka painuu syvemmälle; 26 itähevosta laukkaavat rinta rottingilla. Kyyti ei ole mukavaa, mutta hulvaton tunnelma ylittää kaikki ruumiilliset kärsimykset.Puolentoista tunnin aikana nähdään lähes koko Berliinin itäinen puoli. Vaikka kaupungin jälleenrakennukseen on upotettu miljardeja, entiset muurin takaiset alueet on helppo erottaa. Itäblokin arkkitehtuuri ja monumentit luovat mahtavan vaikutuksen. Kirpputoreilta voi haalia itäkrääsää.Vaikka ohjelma on kattava, haluamme syventää tietämystämme Itä-Saksan synkästä historiasta. Siksi Trabbin keula kaartaa muureilla ympäröityyn pihaan. Tänne majoitettiin ne ongelmallisimmat eli poliittiset yksilöt. Itä-Saksan ”suojelupoliisin” Stasin nimi kalskahtaa yhtä kolkolle kuin kenkien kopse vanhan vankilan autioilla käytävillä.Kierros alkaa alakerrasta, missä ovat ankeimmat sellit. Oppaamme on ollut täällä vankina viisi vuotta, joten hän tietää, mistä puhuu. Tarinat ovat karmivia. Ihmisiä on pidetty kurissa terrorin avulla. Naapurit ovat kavaltaneet toisiaan, eikä syytetyillä ole ollut mahdollisuutta todistaa syyttömyyttään. Tuhansia ihmisiä katosi. Vankeja kidutettiin, ja heidän mieltään yritettiin suistaa raiteiltaan kammottavilla keinoilla.Vankila vetää hiljaiseksi. Saksalaiset ovat perinpohjaista kansaa: he tekivät myös inhottavat asiat todella tehokkaasti. Reilun tunnin kierroksen jälkeen mieli tekisi käydä vielä Stasi-museossa täydentämässä tietoja lisää. Valitettavasti aika ei riitä.Trabbi kaartaa Alexanderplatzin kautta TV-tornin alta takaisin lähtöpaikkaan Unter den Linden -kadun kupeeseen. Kierroksen päätteeksi kuski saa muistoksi oman valokuvalla varustetun Trabi-ajokortin.Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 21.3.2025 Matkailu Aidon paellan syntysijoilla Valenciassa – tapaksia unohtamatta 20.3.2025 Matkailu Erikoiset unet: Yö Finlandia-talossa 16.3.2025 Matkailu Taormina – aikoinaan maailman hienoin teatteri on yhä vaikuttava näky 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Matkailu Rentoa risteilymatkaa: Itämeri on matkustajaliikenteelle turvallinen 9.3.2025 Matkailu Brugge – sympaattinen ja historiallinen, mutta myös liian sometettava 7.3.2025 Matkailu Espanja viehättää: yli 600 000 suomalaista matkaili maassa viime vuonna 4.3.2025 Laivat Tallink Siljalle uusi Riian risteily kesäksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle