17.11.2023

Triumph Thruxton Final Edition – 60 vuoden ympyrä sulkeutuu

Kuva Triumph

Triumphin retromalliston tehokkaimman, 1200-kuutioisen Thruxtonin tuotanto päättyy vuonna 2024. Mallin 60 vuoden historiaa juhlistetaan Final Edition -erikoismallilla.

Rajoitettu ja numeroitu Final Edition on osuva tapa päättää Thuxtonin tuotanto, sillä vuonna 1964 mallin historia alkoi Limited Edition -tuotantokilpapyörällä. Se muistetaan erityisesti kahdesta asiasta: vuoden 1969 Thruxtonin 500 mailin kilpailun kolmoisvoitosta sekä siitä, että se oli ensimmäinen tuotantopyörä, jolla ylitettiin Mansaaren legendaarisella Mountain Course -radalla 100 mailin keskituntinopeus.

Nykyinen Thruxton-malli näki päivänvalon vuonna 2016, jolloin esiteltiin Thruxton R. Kolme vuotta myöhemmin sitä päivitettiin sekä nostamalla moottoritehoa että parantamalla ajo-ominaisuuksia, ja samalla mallimerkintä muuttui muotoon Thruxton RS.

Vuoden 2024 erikoisversio perustuu Thruxton RS -malliin. Numeroidut Final Edition -pyörät saavat niskaansa perinteisen brittiläisen Competition Green -värityksen käsinmaalatuin kultaraidoin ja tietysti taiteilijan signeeraamana. Siinä käytetään Triumphin perinteistä logoa ja mallin tunnistaa myös Final Edition -merkeistä itse pyörässä sekä sen moottorissa. Mukana tulee myös aitoustodistus Thruxtonin muotoilutiimin jäsenten sekä toimitusjohtaja Nick Bloorin nimikirjoituksilla.

Teknisesti Final Edition on yhtenenäinen nykyisen Thruxton RS:n kanssa. Teräsputkirunkoon kiinnitetty voimanlähde on 1200-kuutioinen, nestejäähdytteinen rivikakkosmoottori. Tehoa se tuottaa parhaimmillaan 105 hevosvoimaa ja vääntöä väkevät 112 newtonmetriä jo alhaisella 4250 kierroksella. Ajo-ominaisuuksiin on panostettu huolella. Etujousituksena on täysin säädettävä Showan Big Piston -teleskooppi ja takana epätasaisuuksia tasoittaa Öhlinsin stereoperä. Joustomatkaa kummassakin päässä on 120 millimetriä. Jarruina on Brembon nelimäntäiset radiaalisatulat 50-millisillä männillä yhdessä 310-millisten levyjen kanssa. Kokonaisuuden viimeistelevät aito cafe racer -tyylinen ajoasento sekä Metzeler Racetec RR -ensiasennusrenkaat.

Pyörät toimitetaan asiakkaille kevään 2024 aikana.

Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Triumph

Moottori: nestejäähdytteinen, kaksisylinterinen rivimoottori, 1200 cc

Teho: 77 kW (105 hv) / 7 500 r/min

Vääntö: 112 Nm / 4 250 r/min

Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1415 mm

Istuinkorkeus: 810 mm

Tankin tilavuus: 14,5 litraa

Kuivapaino: 197 kg

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat