1.6.2019 Ajoneuvot Tuhannen hevosvoiman lataushybridihirviö: Ferrari SF90 Stradale Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä V8-turbomoottori, kolme sähkömoottoria, 1 000 hevosvoimaa ja 800 newtonmetriä vääntöä. Ferrari SF90 on Maranellon käsitys lataushybridistä. Perinteinen maranellolaisvalmistaja käänsi uuden sivun historiassaan julkaisemalla ensimmäisen sarjatuotetun lataushybridinsä, Ferrari SF90 Stradalen. Turboahdetun V8-bensiinimoottorin ja kolmen sähkömoottorin voimin huipputehoa löytyy hurjasti tasan 1 000 hevosvoimaa ja vääntöä 800 newtonmetriä.Sähkömoottoreiden ansiosta SF90 on myös Ferrarin urheiluautomalliston ensimmäinen neliveto erotuksena esimerkiksi nelivetoisesta, mutta isommasta GTC4Lussosta. Etuakselille voima siirtyy kahden sähkömoottorin avulla.Aiemmin nähty LaFerrari oli puolestaan merkin ensimmäinen hybridimalli, mutta tuolloin kyseessä oli kevythybriditekniikkaa italialaisvalmistajan hypermallin kuorissa.SF90:n kaiken kaikkiaan kolmesta sähkömoottorista kaksi sijaitsee edessä, yksi kummallakin eturenkaalla ja kolmas löytyy takaa moottorin ja kaksoiskytkinvaihteiston välistä.Nelinumeroisen tehomäärän ansiosta SF90 Stradale kiihtyy 0–100 km/h 2,5 sekunnissa ja 0–200 km/h 6,7 sekunnissa. Näin ollen se on nopein koskaan Ferrarin sarjatuotettama auto. Nopeimmillaan auto siivittyy 340 kilometrin tuntinopeuteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevyt hybridijärjestelmästä huolimattaHybriditekniikka on tuottanut insinööreille erilaisia haasteita, esimerkiksi painon lisääntymisen. Auton kokonaispaino on 1 570 kilogrammaa, josta hybridijärjestelmän osuus on 270 kg. Rungon ja korin valmistuksessa on käytetty useita eri materiaaleja, esimerkiksi hiilikuitua keveyden ja kestävyysominaisuuksien säilyttämiseksi.Painoa on säästetty myös jättämällä vaihteistosta peruutusvaihde kokonaan pois. Taaksepäin auto liikkuu sähköllä toimivien etupyörien avulla.Ensimmäistä kertaa asiakas voi valita Ferrarista joko normaalin, tai sitäkin urheilullisemman vaihtoehdon. Assetto Fiorano nimeä kantavassa mallissa on kilpa-ajamiseen tarkoitetut Multimatic-iskunvaimentimet, enemmän downforcea tuottava takasiipi, kuivalle radalle tarkoitetut renkaat. Lisäksi erikoismalli painaa vielä 30 kilogrammaa vähemmän kuin normaali SF90.Ohjauspyörässä riittää toimintojaMittaristona SF90 Stradalessa toimii kaareva 16-tuumainen HD-näyttö, jonka vasemmassa reunassa sijaitsee navigaattori, keskellä kierrosluku- nopeus- ja akun latausmittarit ja oikealta audiojärjestelmän hallinta.Ferrarin ohjauspyörästä löytyy nyt myös monen muun ominaisuuden lisäksi touchpad ja kosketusnäppäimet, joiden avulla kuljettaja voi ohjata auton ominaisuuksia monipuolisesti ainoastaan peukaloitaan käyttämällä.Myös autosta löytyvät neljä eri ajotilaa valitaan ohjauspyörässä olevilla painikkeilla. eDrive ajotilassa käytössä on ainoastaan etuakselin sähkömoottorit. SF90 Stradalen toimintamatkaksi pelkällä sähköllä luvataan 25 kilometriä. Oletustilana toimivaa Hybridiä käytettäessä auto päättää itse milloin polttomoottori on käytössä.Performance-tilassa polttomoottori on kokoajan käynnissä ja vitsikkäästi nimetyssä Qualify-tilassa kaikista moottoreista on otettavissa irti maksimiteho.Lähde ja kuvat: Ferrari Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster