1.6.2019 Ajoneuvot Tuhannen hevosvoiman lataushybridihirviö: Ferrari SF90 Stradale Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä V8-turbomoottori, kolme sähkömoottoria, 1 000 hevosvoimaa ja 800 newtonmetriä vääntöä. Ferrari SF90 on Maranellon käsitys lataushybridistä. Perinteinen maranellolaisvalmistaja käänsi uuden sivun historiassaan julkaisemalla ensimmäisen sarjatuotetun lataushybridinsä, Ferrari SF90 Stradalen. Turboahdetun V8-bensiinimoottorin ja kolmen sähkömoottorin voimin huipputehoa löytyy hurjasti tasan 1 000 hevosvoimaa ja vääntöä 800 newtonmetriä.Sähkömoottoreiden ansiosta SF90 on myös Ferrarin urheiluautomalliston ensimmäinen neliveto erotuksena esimerkiksi nelivetoisesta, mutta isommasta GTC4Lussosta. Etuakselille voima siirtyy kahden sähkömoottorin avulla.Aiemmin nähty LaFerrari oli puolestaan merkin ensimmäinen hybridimalli, mutta tuolloin kyseessä oli kevythybriditekniikkaa italialaisvalmistajan hypermallin kuorissa.SF90:n kaiken kaikkiaan kolmesta sähkömoottorista kaksi sijaitsee edessä, yksi kummallakin eturenkaalla ja kolmas löytyy takaa moottorin ja kaksoiskytkinvaihteiston välistä.Nelinumeroisen tehomäärän ansiosta SF90 Stradale kiihtyy 0–100 km/h 2,5 sekunnissa ja 0–200 km/h 6,7 sekunnissa. Näin ollen se on nopein koskaan Ferrarin sarjatuotettama auto. Nopeimmillaan auto siivittyy 340 kilometrin tuntinopeuteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevyt hybridijärjestelmästä huolimattaHybriditekniikka on tuottanut insinööreille erilaisia haasteita, esimerkiksi painon lisääntymisen. Auton kokonaispaino on 1 570 kilogrammaa, josta hybridijärjestelmän osuus on 270 kg. Rungon ja korin valmistuksessa on käytetty useita eri materiaaleja, esimerkiksi hiilikuitua keveyden ja kestävyysominaisuuksien säilyttämiseksi.Painoa on säästetty myös jättämällä vaihteistosta peruutusvaihde kokonaan pois. Taaksepäin auto liikkuu sähköllä toimivien etupyörien avulla.Ensimmäistä kertaa asiakas voi valita Ferrarista joko normaalin, tai sitäkin urheilullisemman vaihtoehdon. Assetto Fiorano nimeä kantavassa mallissa on kilpa-ajamiseen tarkoitetut Multimatic-iskunvaimentimet, enemmän downforcea tuottava takasiipi, kuivalle radalle tarkoitetut renkaat. Lisäksi erikoismalli painaa vielä 30 kilogrammaa vähemmän kuin normaali SF90.Ohjauspyörässä riittää toimintojaMittaristona SF90 Stradalessa toimii kaareva 16-tuumainen HD-näyttö, jonka vasemmassa reunassa sijaitsee navigaattori, keskellä kierrosluku- nopeus- ja akun latausmittarit ja oikealta audiojärjestelmän hallinta.Ferrarin ohjauspyörästä löytyy nyt myös monen muun ominaisuuden lisäksi touchpad ja kosketusnäppäimet, joiden avulla kuljettaja voi ohjata auton ominaisuuksia monipuolisesti ainoastaan peukaloitaan käyttämällä.Myös autosta löytyvät neljä eri ajotilaa valitaan ohjauspyörässä olevilla painikkeilla. eDrive ajotilassa käytössä on ainoastaan etuakselin sähkömoottorit. SF90 Stradalen toimintamatkaksi pelkällä sähköllä luvataan 25 kilometriä. Oletustilana toimivaa Hybridiä käytettäessä auto päättää itse milloin polttomoottori on käytössä.Performance-tilassa polttomoottori on kokoajan käynnissä ja vitsikkäästi nimetyssä Qualify-tilassa kaikista moottoreista on otettavissa irti maksimiteho.Lähde ja kuvat: Ferrari Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous