16.4.2018 Ajoneuvot Tulevan alkusoitto: uusi Ford Focus tuo uuden yhteisen pohjarakenteen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suosikkimallin uudistuminen tuo tullessaan merkittävän uutuuden koko mallistoon. Yhteiset pohjarakenteet määrittävät jatkossa Fordin mallistoa kauttaaltaan. Viime viikolla esitelty uusi Ford Focus sisältää merkittäviä uudistuksia myös pinnan alla. Amerikkalainen autojätti seuraa muun muassa Volkswagenin MQB:n ja Toyotan TNGA:n esimerkkiä ja siirtyy entistä kattavampiin alusta-arkkitehtuureihin. Ensimmäistä kertaa uusi etuvetoisten autojen pohjalevy nähdään nyt esitellyssä Focuksessa.Fordin kehitysohjelmassa on yhteensä viisi erilaista maailmanlaajuista pohjarakennetta, joista tärkeimmät ovat nyt esitelty etuvetopohja ja avolava-autoissa käytettävä erillisrunkoinen rakenne. Kehitystyön tarkoituksena on säästää seuraavan viiden vuoden aikana neljä miljardia dollaria pelkästään parantuneella tehokkuudella suunnittelussa ja valmistuksessa. Samalla se vähentää uusien mallien kehitykseen kuluvaa aikaa viidenneksellä.Viime viikolla esitelty Ford Focus on merkittävä malli maailmanlaajuisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyGraalin maljaAutomotive Newsille puhunut Euroopan Fordin suunnittelupäällikkö Joe Bakaj kehuu uutta arkkitehtuuria Graalin maljaksi. – Tämä on ainoa tapa panostaa arvoketjuun ja mittakaavasta saatavaan etuun, erityisesti massamarkkinoilla pelaavalle Fordille, kommentoi myös IHS Markitin pääanalyytikko Tim Urquhart.Valitettavasti Fordin etuvetoarkkitehtuurilla ei ole MQB:n tai TNGA:n kaltaista nimeä – ainakaan vielä. Uusi alustarakenne asettaa autoille paljon tiukemmat rajat mittojen ja käytettävien moduulien suhteen, joten esimerkiksi istuinten rungot ja ilmastointi ovat jatkossa useammin samat mallista toiseen. – Kaikkia moduuleja ei käytetä alhaalta ylös, mutta tavoitteena on käyttää samoja moduuleja mahdollisimman usein, Bakaj linjasi.Toyota on viime vuosina siirtänyt mallistoaan TNGA-rakenteeseen pohjautuvaksi, säästäen kulujen lisäksi ajoneuvon painossa.Aiemmin yhtiö käytti C1:ksi nimettyä rakennetta esimerkiksi väistyvässä Focuksessa ja Transit Connect Vanissa, jotka kuitenkin käyttivät erilaisia ilmastointijärjestelmiä. – Kun valmistimme noita malleja, meillä ei ollut selkeämpää pitkän tähtäimen suunnitelmaa, joten jouduimme tekemään muutoksia. Jos pystyt suunnittelemaan joukon ajoneuvoja pidemmälle ajalle, pystyt skaalaamaan globaalisti, Bakaj kommentoi.Skaalattava saattaenBakaj kehuu alustarakenteen skaalattavuutta, sillä sama perusrakenne on käytettävissä aina kompaktista Fiestasta suurempiin Edgen ja Escapen/Kugan kaltaisiin malleihin. Jotkin pisteet ja mitat ovat kuitenkin kiinteitä, kuten VW:n MQB:ssä, kuten esimerkiksi kuljettajan päkiän etäisyys etuakselista.Yhteisrakenteen mittakaavassa piilee kuitenkin myös haasteita. Esimerkiksi Volkswagenille on kuitenkin kertynyt odottamattomia kuluja MQB:n kohdalla, sillä perusrakenne ei ole täysin mukisematta skaalautunut erilaisiin ajoneuvoluokkiin ja eri brändeille. Suuri määrä yhteisiä osia auttaa tietysti valmistuskustannuksissa, mutta riskinä ovat tuotantokatkokset ja paisuvat takaisinkutsut, mikäli yhteisessä osassa havaitaan virhe.Volkswagenin poikittaismoottorinen MQB on kasvattanut osuuttaan: viime vuonna Volkswagenin mallistosta 40% pohjasi MQB:hen ja 2020 tavoitteena on peräti 80% osuus.Fordille mittakaava on ase, jolla se aikoo pärjätä maailmanlaajuisesti samalla mallilla: saman auton tulee olla tarpeeksi halpa menestyäkseen Kiinassa ja sopivan mukava houkutellakseen ostajia Yhdysvalloissa. Samalla on pystytty säästämään valmistuskustannuksista. Ford on vähentänyt myös Focuksen malliversioiden määrää Yhdysvalloissa, joten entisen 360 version sijaan tarjolla on 26 perusmallia.– Monimutkaisuuden väheneminen koskee ajoneuvoja ja sisältöä, joka ei tuo paljoa arvoa, kommentoi globaaleista markkinoista Fordilla vastaava Jim Farley.Toisaalta Fordin mukaan ajoneuvoihin on lisätty "hyvää monimutkaisuutta", joka näkyy esimerkiksi suurempana valikoimana malliston huipulla olevia varusteversioita. Tavoitteena on kasvattaa malliston keskihintaa. Esimerkiksi Euroopassa luvassa on Active-crossoverversioita, jotka käsittävät suuremman maavaran ja annoksen maastotyyliä.Uusi Ford Focus nähdään Vignalen ja ST-Linen lisäksi Active-malliversiona.– Olemme vähentäneet suunniteltujen osien määrää, olemme vähentäneet suunnittelun kuluja, mutta tarjoamme enemmän vaihtoehtoja erilaisille persoonille. Se on Graalin malja, Bakaj tiivisti.Lähde: Automotive News Kuvat: Jari Saarentaus, Ford, Lauri Ahtiainen, Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti