17.11.2015 Ajoneuvot Tulossa: Tervehdys pimeältä puolelta – Yamahan uusin kärkimalli MT-10 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yamaha hakee nostetta naku-pyörien saralta. Malliston uusin lippulaivamalli ammentaa voimansa Japanin pimeältä puolelta. Yamaha kutittelee nostetta uudelle lippulaivamallilleen pimeydestä. Mainoskikka ei ehkä ole se kaikkein omaperäisin, mutta MT-10 -moottoripyörälle povattu menestys Euroopassa on tuskin tyhjää puhetta. Valmistaja lupaa uutuuden tarjoavan ajoelämyksen ajasta, tiestä ja nopeudesta riippumatta. MT-10:n voimanlähden on 998 kuutioinen ja vääntöä on luvassa matalista kierroksista alkaen. Valmistajan mujkaan myös rivakampia otteita mielivät asiakkaat on huomioitu suorituskykyä viritettäessä. Uutuuden luvataan olevan kevyt ja käsiteltävyydeltään helppo. Visuaalisesti MT-10 nojaa vahvasti eteen. Agressiivisen ilmeen lisäksi ratkaisulla on haettu luontevaa ajoasentoa. Jousitus perustuu saman valmistajan sporttiseen YZF-R1-malliin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTunteella ja tyylillä"The Dark Side of Japan" -teema on lyönyt löylyä moottoripyöräsuunittelun saralla jo aiemminkin. Yamahan osalta tämä on näkynyt malleista MT-09 aina MT-07:ään. Myös MT-125 on maininnan arvoinen tässä yhteydessä. Mainoslauseen takana on siis ajatus jännityksen ja tunteen yhdistämisestä meneviksi viilattuihin katupyöriin.Aukipurettuna slogan menettää hieman hohtoaan. Saman jännän äärellä ovat asiakasmetsällä myös muut valmistajat. Valmistajan lupausta moottoripyörämaailman muutoksesta tämän mallin lanseerauksen jälkeen on siis lupa epäillä hieman.Jatkokehitetty moottoriMT-10:n moottori on kehitetty viimeisimmän YZF-R1:n pohjalta. Neljä sylinteriä ja litran kokoluokka tähtäävät sujuvaan arkiajoon, mutta tarkkoja lukuja suorituskyvystä ei vielä ole kerrottu. Kaasulla annettavan käskyn luvataan välittyvän takarenkaalle suoraviivaisesti.Valmistajan D-MODE tarjoaa kuskille kolme moottorin esiasetusta sportista standardiin. Kiinnostavin triosta lienee B-asetus, joka tarjoaa hienovaraista vastinetta liukkailla pinnoilla ja suurkaupunkien ruuhkassa ajettaessa.Eri ajotilanteista nauttimisen maksimoimiseksi Yamaha kertoo MT-10 pakettiin kuuluvan myös kuljettajaa avustavaa tekniikkaa. Kolmivaiheinen luistonesto (TCS) seuraa renkaan pitoa ajettavalla pinnalla ja tarvittaessa puuttuu peliin sutimisen suitsimiseksi. Järjestelmän saa toki pois päältä nappia painamalla.Kytkin on niin ikään sukua YZF-R1-mallille. Vaihtamisen luvataan olevan pehmeää ja ajon mukavaa. Käytännössä tätä ei vielä ole päästy toteamaan, joten on luotettava valmistajan lupauksiin.Taipuu myös matkapyöräksiValmistajan mukaan MT-10 sopii ajoasentonsa ansiosta myös matkapyöräksi sopivin lisävarustein höystettynä. Oman lisänsä matkakäyttöön tuo myös vakionopeuden säädin, joka palvelee nopeuksissa 50–180 km/h.Polttoainetankki vetää 17 litraa, joten jokaisella huoltoasemalla ei ole pakko poiketa matkaa taitettaessa.Värivaihtoehtoja on luvassa kolme: mustaa, sinistä ja huomion kiinnittävää fluorisoivaa keltaista.Euroopassa uutuus saadaan asiakkaiden ajoon toukokuussa 2016.Lähde, video ja kuvat: YamahaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniper” on nyt tilattavissa Suomessakin – toimitukset käyntiin maaliskuussa 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla