17.11.2015

Tulossa: Tervehdys pimeältä puolelta – Yamahan uusin kärkimalli MT-10

Yamaha hakee nostetta naku-pyörien saralta. Malliston uusin lippulaivamalli ammentaa voimansa Japanin pimeältä puolelta.

Yamaha kutittelee nostetta uudelle lippulaivamallilleen pimeydestä. Mainoskikka ei ehkä ole se kaikkein omaperäisin, mutta MT-10 -moottoripyörälle povattu menestys Euroopassa on tuskin tyhjää puhetta. Valmistaja lupaa uutuuden tarjoavan ajoelämyksen ajasta, tiestä ja nopeudesta riippumatta.

MT-10:n voimanlähden on 998 kuutioinen ja vääntöä on luvassa matalista kierroksista alkaen. Valmistajan mujkaan myös rivakampia otteita mielivät asiakkaat on huomioitu suorituskykyä viritettäessä. Uutuuden luvataan olevan kevyt ja käsiteltävyydeltään helppo. Visuaalisesti MT-10 nojaa vahvasti eteen. Agressiivisen ilmeen lisäksi ratkaisulla on haettu luontevaa ajoasentoa. Jousitus perustuu saman valmistajan sporttiseen YZF-R1-malliin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tunteella ja tyylillä

"The Dark Side of Japan" -teema on lyönyt löylyä moottoripyöräsuunittelun saralla jo aiemminkin. Yamahan osalta tämä on näkynyt malleista MT-09 aina MT-07:ään. Myös MT-125 on maininnan arvoinen tässä yhteydessä. Mainoslauseen takana on siis ajatus jännityksen ja tunteen yhdistämisestä meneviksi viilattuihin katupyöriin.

Aukipurettuna slogan menettää hieman hohtoaan. Saman jännän äärellä ovat asiakasmetsällä myös muut valmistajat. Valmistajan lupausta moottoripyörämaailman muutoksesta tämän mallin lanseerauksen jälkeen on siis lupa epäillä hieman.

Jatkokehitetty moottori

MT-10:n moottori on kehitetty viimeisimmän YZF-R1:n pohjalta. Neljä sylinteriä ja litran kokoluokka tähtäävät sujuvaan arkiajoon, mutta tarkkoja lukuja suorituskyvystä ei vielä ole kerrottu. Kaasulla annettavan käskyn luvataan välittyvän takarenkaalle suoraviivaisesti.

Valmistajan D-MODE tarjoaa kuskille kolme moottorin esiasetusta sportista standardiin. Kiinnostavin triosta lienee B-asetus, joka tarjoaa hienovaraista vastinetta liukkailla pinnoilla ja suurkaupunkien ruuhkassa ajettaessa.

Eri ajotilanteista nauttimisen maksimoimiseksi Yamaha kertoo MT-10 pakettiin kuuluvan myös kuljettajaa avustavaa tekniikkaa. Kolmivaiheinen luistonesto (TCS) seuraa renkaan pitoa ajettavalla pinnalla ja tarvittaessa puuttuu peliin sutimisen suitsimiseksi. Järjestelmän saa toki pois päältä nappia painamalla.

Kytkin on niin ikään sukua YZF-R1-mallille. Vaihtamisen luvataan olevan pehmeää ja ajon mukavaa. Käytännössä tätä ei vielä ole päästy toteamaan, joten on luotettava valmistajan lupauksiin.

Taipuu myös matkapyöräksi

Valmistajan mukaan MT-10 sopii ajoasentonsa ansiosta myös matkapyöräksi sopivin lisävarustein höystettynä. Oman lisänsä matkakäyttöön tuo myös vakionopeuden säädin, joka palvelee nopeuksissa 50–180 km/h.

Polttoainetankki vetää 17 litraa, joten jokaisella huoltoasemalla ei ole pakko poiketa matkaa taitettaessa.

Värivaihtoehtoja on luvassa kolme: mustaa, sinistä ja huomion kiinnittävää fluorisoivaa keltaista.

Euroopassa uutuus saadaan asiakkaiden ajoon toukokuussa 2016.

Lähde, video ja kuvat: Yamaha

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy