17.11.2015 Ajoneuvot Tulossa: Tervehdys pimeältä puolelta – Yamahan uusin kärkimalli MT-10 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yamaha hakee nostetta naku-pyörien saralta. Malliston uusin lippulaivamalli ammentaa voimansa Japanin pimeältä puolelta. Yamaha kutittelee nostetta uudelle lippulaivamallilleen pimeydestä. Mainoskikka ei ehkä ole se kaikkein omaperäisin, mutta MT-10 -moottoripyörälle povattu menestys Euroopassa on tuskin tyhjää puhetta. Valmistaja lupaa uutuuden tarjoavan ajoelämyksen ajasta, tiestä ja nopeudesta riippumatta. MT-10:n voimanlähden on 998 kuutioinen ja vääntöä on luvassa matalista kierroksista alkaen. Valmistajan mujkaan myös rivakampia otteita mielivät asiakkaat on huomioitu suorituskykyä viritettäessä. Uutuuden luvataan olevan kevyt ja käsiteltävyydeltään helppo. Visuaalisesti MT-10 nojaa vahvasti eteen. Agressiivisen ilmeen lisäksi ratkaisulla on haettu luontevaa ajoasentoa. Jousitus perustuu saman valmistajan sporttiseen YZF-R1-malliin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTunteella ja tyylillä"The Dark Side of Japan" -teema on lyönyt löylyä moottoripyöräsuunittelun saralla jo aiemminkin. Yamahan osalta tämä on näkynyt malleista MT-09 aina MT-07:ään. Myös MT-125 on maininnan arvoinen tässä yhteydessä. Mainoslauseen takana on siis ajatus jännityksen ja tunteen yhdistämisestä meneviksi viilattuihin katupyöriin.Aukipurettuna slogan menettää hieman hohtoaan. Saman jännän äärellä ovat asiakasmetsällä myös muut valmistajat. Valmistajan lupausta moottoripyörämaailman muutoksesta tämän mallin lanseerauksen jälkeen on siis lupa epäillä hieman.Jatkokehitetty moottoriMT-10:n moottori on kehitetty viimeisimmän YZF-R1:n pohjalta. Neljä sylinteriä ja litran kokoluokka tähtäävät sujuvaan arkiajoon, mutta tarkkoja lukuja suorituskyvystä ei vielä ole kerrottu. Kaasulla annettavan käskyn luvataan välittyvän takarenkaalle suoraviivaisesti.Valmistajan D-MODE tarjoaa kuskille kolme moottorin esiasetusta sportista standardiin. Kiinnostavin triosta lienee B-asetus, joka tarjoaa hienovaraista vastinetta liukkailla pinnoilla ja suurkaupunkien ruuhkassa ajettaessa.Eri ajotilanteista nauttimisen maksimoimiseksi Yamaha kertoo MT-10 pakettiin kuuluvan myös kuljettajaa avustavaa tekniikkaa. Kolmivaiheinen luistonesto (TCS) seuraa renkaan pitoa ajettavalla pinnalla ja tarvittaessa puuttuu peliin sutimisen suitsimiseksi. Järjestelmän saa toki pois päältä nappia painamalla.Kytkin on niin ikään sukua YZF-R1-mallille. Vaihtamisen luvataan olevan pehmeää ja ajon mukavaa. Käytännössä tätä ei vielä ole päästy toteamaan, joten on luotettava valmistajan lupauksiin.Taipuu myös matkapyöräksiValmistajan mukaan MT-10 sopii ajoasentonsa ansiosta myös matkapyöräksi sopivin lisävarustein höystettynä. Oman lisänsä matkakäyttöön tuo myös vakionopeuden säädin, joka palvelee nopeuksissa 50–180 km/h.Polttoainetankki vetää 17 litraa, joten jokaisella huoltoasemalla ei ole pakko poiketa matkaa taitettaessa.Värivaihtoehtoja on luvassa kolme: mustaa, sinistä ja huomion kiinnittävää fluorisoivaa keltaista.Euroopassa uutuus saadaan asiakkaiden ajoon toukokuussa 2016.Lähde, video ja kuvat: YamahaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 10.7.2025 Esittely Koeistuttu: vuoden 1929 Rolls-Royce Phantom I ja pala parempia aikoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen