17.11.2015 Ajoneuvot Tulossa: Tervehdys pimeältä puolelta – Yamahan uusin kärkimalli MT-10 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yamaha hakee nostetta naku-pyörien saralta. Malliston uusin lippulaivamalli ammentaa voimansa Japanin pimeältä puolelta. Yamaha kutittelee nostetta uudelle lippulaivamallilleen pimeydestä. Mainoskikka ei ehkä ole se kaikkein omaperäisin, mutta MT-10 -moottoripyörälle povattu menestys Euroopassa on tuskin tyhjää puhetta. Valmistaja lupaa uutuuden tarjoavan ajoelämyksen ajasta, tiestä ja nopeudesta riippumatta. MT-10:n voimanlähden on 998 kuutioinen ja vääntöä on luvassa matalista kierroksista alkaen. Valmistajan mujkaan myös rivakampia otteita mielivät asiakkaat on huomioitu suorituskykyä viritettäessä. Uutuuden luvataan olevan kevyt ja käsiteltävyydeltään helppo. Visuaalisesti MT-10 nojaa vahvasti eteen. Agressiivisen ilmeen lisäksi ratkaisulla on haettu luontevaa ajoasentoa. Jousitus perustuu saman valmistajan sporttiseen YZF-R1-malliin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tunteella ja tyylillä "The Dark Side of Japan" -teema on lyönyt löylyä moottoripyöräsuunittelun saralla jo aiemminkin. Yamahan osalta tämä on näkynyt malleista MT-09 aina MT-07:ään. Myös MT-125 on maininnan arvoinen tässä yhteydessä. Mainoslauseen takana on siis ajatus jännityksen ja tunteen yhdistämisestä meneviksi viilattuihin katupyöriin. Aukipurettuna slogan menettää hieman hohtoaan. Saman jännän äärellä ovat asiakasmetsällä myös muut valmistajat. Valmistajan lupausta moottoripyörämaailman muutoksesta tämän mallin lanseerauksen jälkeen on siis lupa epäillä hieman. Jatkokehitetty moottori MT-10:n moottori on kehitetty viimeisimmän YZF-R1:n pohjalta. Neljä sylinteriä ja litran kokoluokka tähtäävät sujuvaan arkiajoon, mutta tarkkoja lukuja suorituskyvystä ei vielä ole kerrottu. Kaasulla annettavan käskyn luvataan välittyvän takarenkaalle suoraviivaisesti. Valmistajan D-MODE tarjoaa kuskille kolme moottorin esiasetusta sportista standardiin. Kiinnostavin triosta lienee B-asetus, joka tarjoaa hienovaraista vastinetta liukkailla pinnoilla ja suurkaupunkien ruuhkassa ajettaessa. Eri ajotilanteista nauttimisen maksimoimiseksi Yamaha kertoo MT-10 pakettiin kuuluvan myös kuljettajaa avustavaa tekniikkaa. Kolmivaiheinen luistonesto (TCS) seuraa renkaan pitoa ajettavalla pinnalla ja tarvittaessa puuttuu peliin sutimisen suitsimiseksi. Järjestelmän saa toki pois päältä nappia painamalla. Kytkin on niin ikään sukua YZF-R1-mallille. Vaihtamisen luvataan olevan pehmeää ja ajon mukavaa. Käytännössä tätä ei vielä ole päästy toteamaan, joten on luotettava valmistajan lupauksiin. Taipuu myös matkapyöräksi Valmistajan mukaan MT-10 sopii ajoasentonsa ansiosta myös matkapyöräksi sopivin lisävarustein höystettynä. Oman lisänsä matkakäyttöön tuo myös vakionopeuden säädin, joka palvelee nopeuksissa 50–180 km/h. Polttoainetankki vetää 17 litraa, joten jokaisella huoltoasemalla ei ole pakko poiketa matkaa taitettaessa. Värivaihtoehtoja on luvassa kolme: mustaa, sinistä ja huomion kiinnittävää fluorisoivaa keltaista. Euroopassa uutuus saadaan asiakkaiden ajoon toukokuussa 2016. Lähde, video ja kuvat: Yamaha Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?