23.11.2020

Turvallisesti potilaan luo – lääkärihelikopteripalvelu FinnHEMS luottaa Volvoon

Volvo XC90 FinnHEMS

Lääkärihelikopteripalvelua tuottava FinnHEMS tukeutuu kumipyöriin aina silloin kun kopteria ei voi tai kannata nostaa ilmaan. Muutosvaihetta läpikäyvä yhtiö on edennyt kalustouudistuksissa nyt maayksikköihin.

Lääkärihelikopteripalvelua tuottava FinnHEMS on onnistunut harjoittamaan toimintaansa tilastojen valossa jopa poikkeuksellisen turvallisesti. Vaikka koptereilla lennetään vuoden ympäri ja laskeudutaan mitä ahtaimpiin paikkoihin, on haavereilta vältytty. Jopa 45 prosenttia tehtävistä hoidetaan kuitenkin autolla, ja koska lääkärin tehtävät ovat aina kiireellisiä, joudutaan liikenteen seassa ajamaan vaarallisen kovilla nopeuksilla. Alla täytyy siis olla tarkoituksenmukainen auto.

Tarkoituksenmukaisuuteen on lähdetty vastaamaan julkisen kilpailutuksen kautta Volvo XC90:llä. Tämä kookas maasturi on tehnyt itsensä tunnetuksi yhtenä teidemme turvallisimmista automalleista. Peltiä on ympärillä reilusti, mutta myös aktiivisissa turvajärjestelmissä löytyy. Ensihoitolääkärin varusteille on hyvin tilaa ja neliveto sekä korkeampi maavara auttavat tiukoissa paikoissa. Toinen puoli turvalliseen hälytysajoon tulee luonnollisesti kuljettajille tarjottavasta hyvästä ajokoulutuksesta.

Kun tällaisen auton näkee hälytysajossa, on tosi kyseessä, ja meidän muiden tienkäyttäjien tulee suhtautua siihen sen mukaisesti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusi ote

Miehistöjä kuunnellaan kalustosuunnitelmia laadittaessa. FinnHEMSin filosofia maayksiköiden hankinnassa muuttui nyt hiukan, sillä Volvoilla korvataan aikaisemmat Mercedes-Benz Vito- ja Volkswagen Transporter -pikkubussit. Ensihoitolääkärin autot eivät pääse helpolla. Kuuden tukikohdan autoilla ajetaan yhteensä noin 180 000 kilometriä vuodessa sisältäen kovia kiihdytyksiä, tiukkoja jarrutuksia ja paljon routavaurioita. Väistyvä kalusto ei kuitenkaan pääse eläkkeelle vielä, vaan se jätetään reserviin esimerkiksi vakiokaluston huoltoja varten. . Bussit pääsevät tositoimiin vielä FinnHEMSin kattavuuden täydentyessä parin vuoden kuluttua Utin ja Seinäjoen tukikohdilla.

FinnHEMSin tiedotteessa ei mainita uutukaisten mallimerkintöjä, mutta kuvien perusteella ne edustavat tasokkaampaa diesel-kevythybridiversiota, B5 AWD D-MHEV Inscription. Tehoa 2-litraisesta rivinelosesta irtoaa riittävät 235 hevosvoimaa. Auton ilmoitettu 0-100 km/h -lukema on 7,6 sekuntia ja huippunopeus on alennettu Volvon malliston 180 km/h:ta alemmas 160 km/h:iin, sillä tätä suuremmat nopeudet ovat turha riski hälytystehtävissä.

Autoja on ostettu seitsemän kappaletta. Niistä jokainen maksaa verottomana 120 000 euroa, joten kyseessä on mojova 840 000 euron kauppa. Volvon tehtaalta autot vietiin J5L Production Oy:n varusteltavaksi Lapinlahdelle, joten myös kotimaisen työn jälki näkyy.

B5 Inscriptionin arvonlisäveroton hinta näyttäisi olevan suunnilleen 71 000 euroa. Lääkäriauton varusteiden hinnaksi voi näin laskea noin 50 000 euroa. Ulkoisten tekijöiden, kuten erikoisrenkaiden, hälytysvalojen ja -sireenien sekä heijastavan värityksen lisäksi auto kantaa sisällään viestintäjärjestelmää sekä tietysti hoitotason ensihoitovälineistön. Varusteilla lääkäri voi tiimeineen järjestää pienimuotoisen teho-osaston kohteeseen, jolloin pahassa paikassa potilaan selviytymismahdollisuudet ovat oleellisesti paremmat. Potilassijaa autossa ei ole, vaan hänet kuljetetaan tarpeen niin vaatiessa jatkohoitoon tavallisen ambulanssin kyydissä.

Itse automallin ohella muutoksen on kokenut myös ulkoväri. Heijastavaa pintaa on nyt entistä enemmän ja punaisen sekä valkoisen sävyt ovat syrjäyttäneet vanhan keltavihreän HEMS-värin, johon kopterikalusto on direktiivin mukaisesti maalattu.

Varma valinta

Otsikolla ei viitata pelkästään Volvo XC90:een, vaan myös muihin saman luokan automalleihin, joita on Euroopassa, miksei muuallakin, laajasti vastaavassa käytössä. Mainitut ominaisuudet, kuten tilat, voimavarat, vankka ajettavuus, turvallisuus ja neliveto ovat valttia tässä käytössä. Euroopan yleisimpiin lääkäriautomalleihin kuuluvat esimerkiksi Audi Q7, BMW X5, Land Rover Discovery, useat Mercedes-Benzin nelivetomallit, Volkswagenilta Touareg ja Transporter sekä juuri Volvo XC90. 2019 liikkeelle laitetussa maakaluston päivityshankkeessa on tavoitteena pitää nyt hankittavia ajoneuvoja hälytyskäytössä neljä vuotta ja varakalustona seuraavat neljä vuotta.

Suomessa lääkärihelikopteritoimintaa harjoitti ennen vuonna 2012 aloittanutta FinnHEMSiä pitkälti yksityisin lahjoitusvaroin pyörinyt MediHeli. Sillä oli käytössään ainakin Volkswagen Touaregeja. Maakunnissa nähtiin myös ensimmäisen polven Volvo XC90-malleja.

Kopteritkin vaihtoon

FinnHEMS Oy:n omistuspohja on hiljattain muuttunut, ja se on nyt sairaanhoitopiirien sijaan valtion omistama. Nykyisin käytössä olevia Eurocopter EC135- ja EC145 -koptereita lähdettäneen korvaamaan valtion takauksella. Tulevan kopterityypin täytyy olla ainakin kevyt kaksimoottorinen, hiljainen ja hyvillä talviominaisuuksilla varustettu. Nykyisellä kalustolla ei ole lupaa lentää jäätävässä kelissä, mutta moniin nykyaikaisiin tyyppeihin tällainen kelpuutus on saatavissa. Muutoinkin hyviä vaihtoehtoja on markkinoilla kohtalaisen runsaasti. Kilpailutus ja ominaisuuksien arviointi ratkaisevat tulevatko seuraavat lääkärihelikopterit Airbusin helikopterijaostolta, Leonardolta vai kenties valtameren toiselta puolelta.

Teksti: Benjamin Helander, kuvat: FinnHEMS

Päivitetty 24.11.2020: täsmennetty kalustopäivitysten tilannetta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat