2.9.2016 Ajoneuvot Tuttu mutta odotettu: Škoda Kodiaq astelee katumaasturikisaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuukausien kiusoittelun jälkeen: tällainen on tsekkivalmistajan ensimmäinen iso katumaasturi Škoda Kodiaq! Nyt se on vihdoin esitelty: Škoda Kodiaq on kuukausien kiusoittelukampanjan jälkeen paljastettu koko 4,70 metrin komeudessaan. Tsekkiläisvalmistajan ensimmäinen todellinen iso katumaasturi lupaa tuovansa Škodan hyvät piirteet myös crossovereiden kilpailtuun ajoneuvoluokkaan. Škodaksi heti tunnistettava ulkonäkö on valmistajan mukaan yhdistelmä selkeitä linjoja ja voimaa uhkuvia piirteitä. Olkalinjalla on tavoiteltu selkeyttä, kun taas keulan muotoilu henkii vahvuutta. Ajo- ja takavalojen kimalteleva luonne johtuu puolestaan niiden kristallinomaisesta rakenteesta, joka on saanut inspiraationsa tsekkiläisestä taidelasista. Kuvissa Kodiaqin keula saattaa näyttää hiukan lyhyeltä verrattuna muuten massiiviseen autoon, mutta säästämme varsinaisen tuomion ensitreffeille. Neljän perinteisen värisävyn lisäksi tarjolle tulee 10 eri metalliväriä. Kodiaqin tarkat mitat ovat 4 697 millimetriä pituutta, 1 882 millimetriä leveyttä ja 1 676 millimetriä korkeutta kattokaiteet huomioiden. Akseliväliä uutuudella on 2 791 millimetriä ja Kodiaq pohjautuu Volkswagenin MQB-alustaratkaisuun. Škoda ylpeilee, että alustarakenteen edellyttämää keveyttä on noudatettu jäykkyydestä tinkimättä. Pienimmällä moottorilla ja etuvedolla Kodiaq painaa vain 1 452 kilogrammaa, ja nelivedon kanssakin vain 1 540 kiloa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ulkoa kiva, sisältä kivempi Škoda ei säästele kehuja esitellessään Kodiaqin arkipäivää helpottavia toimintoja. Ovien reunasuojus estää oman ja viereisten autojen kolhimista ja takaovien lapsilukko toimii sähköisesti. Tarjolla ovat myös nukkumiseen tarkoitetut pääntuet. Sisätilojenkin kohdalla Škoda on ylpeä suorituksestaan. Kodiaq on vain 40 millimetriä Octaviaa pidempi, mutta kehuu silti sisätilojen olevan tyypillistä katumaasturia suuremmat. Sisustan pituus on 1 793 millimetriä, kyynärtilaa on edessä 1 527 millimetriä ja 1 510 millimetriä takana. Pääntilaa puolestaan on 1 020 milliä etumatkustajille ja takanakin on kunnioitettavat 1 014 millimetriä. Jalkatilaa takana on jopa 104 millimetriä, joskin Škodan tarkoittamat mitat jäävät hiukan avoimiksi. Ulkotilan muotoilu jatkuu sisällä, eli tavoitteena ovat olleet selkeät linjat ja huolehtiva fiilis. Syksyn hiipiessä ilahduttaa erityisesti tieto siitä, että Kodiaqin kolmesta rattivaihtoehdosta yksi on varustettu lämmityksellä. Saatavilla on kolmialueinen ilmastointi ja keskikonsolin monitoiminäytön pitäisi olla riittävän suuri, jotta se toimii mainiosti molemmilta etupaikoilta. Etuistuimet voidaan varustaa lämmityksellä, jäähdytyksellä ja sähkösäädöillä muistin kera. Takapenkkejä puolestaan voi siirtää pituussuunnassa jopa 18 senttimetriä, ja onpa lisävarustelistalla myös kolmas rivi istuimia. Kyseessä on täten Škodan ensimmäinen seitsenpaikkainen auto. Istuinverhoilu on saatavissa kankaisena, puolinahkaisena, nahkaisena tai Alcantarana. Vastaavasti sisustan valaistuksen voi valita yhteensä kymmenestä eri värivaihtoehdosta vaikkapa vuodenajan mukaan. Tavaratilaa Kodiaqissa on 720 litrasta aina 2 065 litraan saakka takapenkkien asennosta riippuen. Mikäli lisävarustelistalta ruksii taitettavan etumatkustajan istuimen, on pisin kuljetuspituus autossa 2,80 metriä. Valittavana on myös sähköisesti toimiva takaluukku, jonka saa, jälleen lisävarusteena, avattua tai suljettua jalkaa heiluttamalla. TDI/DSG/neliveto -varustuksessa Kodiaqin vetokyky on jopa 2,5 tonnia ja vetokoukku on nykymuodin mukaisesti sähköisesti esiinkääntyvä. Peräkärryllisille tarjolla on peräkärryavustin, joka avustaa kärryn kanssa peruutettaessa. Neliveto, viisi moottoria ja jopa seitsämän vaihdetta Moottorivaihtoehtoina Kodiaqissa ovat kaksi TDI-dieselmoottoria sekä kolme TSI-bensiinimoottoria. Kapasiteetit ovat 1,4 litraa ja 2,0 litraa, tehojen vaihdellessa 125 hevosvoimasta 190 hevosvoimaan (92–140 kW). Molemmilla polttoaineilla moottorit ovat turboahdettuja suoraruiskutusmoottoreita, jotka täyttävät EU6-päästönormin. Kaikissa vaihtoehdoissa on liikennevaloissa torkahteleva Stop–Start-järjestelmä, jarruenergian talteenotto ja tehokas lämmönhallintajärjestelmä. 2.0 TDI on saatavilla kahtena versiona: 150 hevosvoimaa ja 340 newtonmetriä sekä 190 hevosvoimaa ja 400 newtonmetriä. Rauhallisemman version kulutus on noin 5,0 litraa per 100 kilometriä (131 grammaa hiilidioksidia / kilometri) ja pirteämpi puolestaan kiihdyttää Kodiaqin 0–100 km/t 8,6 sekunnissa. Jääskraba polttoaineluukun sisäpuolella, oh yeah! Bensiinimoottoreissa 1.4 TSI on edustettuna kahdesti, 125 hevosvoiman ja 200 newtonmetrin ollessa aloitusversio 6,0 litran yhdistetyllä kulutuksella (140 g CO2/km). Pirteämpi viritys samaisesta moottorista on puolestaan 150 hevosvoimaa ja 250 newtonmetriä vääntöä, ja moottori on kykeneväinen sammuttamaan kakkos- ja kolmossylinterit kevyen kuorman matka-ajossa lisäsäästöä varten. Bensiinikukkulan huipulla on 2,0-litrainen TSI, jonka strategiset arvot ovat 180 hevosvoimaa ja 320 newtonmetriä. Vaihteistojen kanssa paljon riippuu moottorista ja halutusta vetotavasta, sillä etuvedon lisäksi tarjolla on sähköisesti ohjattu osa-aikainen neliveto. Malliston tehokkaimmat 2,0-litraiset diesel ja bensiini saavat aina parikseen Škodalle uuden seitsämänvaihteisen DSG-kaksoiskytkinvaihteiston ja nelivedon. Rauhallisempi dieselversio saa jatkokseen samaisen seitsämänvaihteisen DSG:n etu- ja nelivedon yhteydessä, mutta nelivedon yhteydessä tarjolla on myös kuusivaihteinen käsivaihteisto. Hinnat alkaen -mallina toimiva 1,4-litrainen TSI puolestaan saa parikseen kuusipykäläisen manuaalivaihteiston ja etuvedon. Pirteämpi 1.4 TSI saa kuusivaihteisen käsi- tai DSG-vaihteiston nelivedon kanssa, etuvedon ollessa aina kuusivaihteinen DSG. Alustan pitäisi tarjota tietenkin erinomainen yhdistelmä ajettavuutta, mukavuutta ja pitoa, mutta mainittakoon lisävarusteista säädettävät iskunvaimentimet, jotka yhdessä valinnaisen ajotilavalitsimen kanssa voivat muokata Kodiaqin luonnetta tilanteen mukaan. ...ja tuhannesti elektroniikkaa Turvajärjestelmien osalta Kodiaq tarjoilee kaikki muodinmukaiset ja pyrkii laajentamaan varsinkin Škodan tarjontaa entisestään. Peruutusavustin osaa nyt myös pysäyttää ajoneuvon, mikäli kuljettaja on törmäämässä esteeseen. Ympäristökamerajärjestelmä tarjoaa lintuperspektiivin lisäksi osittaiskuvat eteen tai taakse, helpottaakseen tilanteita pysäköinnistä maastoajoon. Liikennemerkkitunnistus näyttää nopeusrajoitusten lisäksi muita havaittuja liikennemerkkejä mittaristossa ja navigaattorissa, ja kaupunkiliikenteen hätäjarrutusavustin toimii 34 km/t nopeuteen asti ja sen on saatavissa valinnaisesti myös jalankulkijaturvalla. Mikäli varustelistalta löytyy aktiivinen vakionopeudensäädin, DSG-vaihteisto ja kaista-avustin, osaa Kodiaq ryömiä avustimien avulla ruuhkaliikenteen seassa ja pysytellä kaistalla 65 km/t nopeuteen saakka. Mikäli samat järjestelmät päättelevät kuljettajan olevan kyvytön ajamiseen, osaavat ne myös pysäyttää auton esimerkiksi sairaskohtauksen tai nukahtamisen sattuessa. Matkustajaturvajärjestelmä on saatavissa kahtena versiona, järjestelmän sulkiessa ikkunat ja kattoluukun sekä esikiristäessä turvavyöt mikäli onnettomuus uhkaa. Ja jos onnettomuus sattuu kohdalle, avuksi tulee jatko-onnettomuuksien estämiseksi tarkoitettu jarruavustin. Škoda on panostanut voimakkaasti auton verkottumistoimintoihin ja keskikonsolin monitoimijärjestelmän saakin peräti neljänä eri versiona. Perusmallina on 6,5-tuumaiseen näyttöön perustuva Swing-viihdejärjestelmä. Bolero-viihdejärjestelmästä eteenpäin järjestelmään kuuluvat 8,0-tuumainen näyttö sekä auton sisäinen kommunikointijärjestelmä, jotta takapenkkiläiset kuulevat paremmin kuljettajan kommentit. Amundsen-järjestelmä tuo mukanaan navigoinnin sekä erityisen ahtaiden paikkojen ajotilan. Malliston huipulta löytyy entisestään tilannetta kohentava Columbus. Lisävarusteisen LTE-mobiilidatamoduulin avulla auton viihdejärjestelmä pääsee tarvittaessa nettiin ja yhteyden voi myös jakaa WLANin avulla matkustajien riemuksi. Škodalla lienevät olleet takapenkkiläiset mielessä myös etupenkkeihin ripustettavia tablettipidikkeitä suunniteltaessa. Pokemonien lisäksi yhteyksistä on apua pahassa paikassa: eCall-järjestelmä ilmoittaa onnettomuudesta mikäli jokin ajoneuvon turvajärjestelmistä (turvavyökiristin tai turvatyyny) laukeaa. Järjestelmään kuuluu myös toiminto pieniä onnettomuuksia sekä ajoneuvon hajoamista varten. Lisäksi Kodiaq pystyy datayhteyden avulla välittämään tietonsa huoltopaikkaan jo etukäteen. Yhteyden avulla on myös helpompi seurata auton tilaa ja sijaintia, Škoda Connect -älypuhelinsovelluksen hälyttäessä vaikkapa ajoneuvon ajaessa liian kovaa tai liian kaukana omistajasta. Sovelluksen reittisuunnitelman voi puolestaan lähettää helposti auton navigaattoriin. Liikenteessä uutukaista nähdään Škodan mukaan alkuvuodesta 2017. Lähde ja kuvat: Škoda Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?