4.9.2014 Kotimaanmatkailu Tuulen viemää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Matkan taivaalla voi taittaa monella tavalla. Kuumailmapallossa kiireetön ja utelias katse näkee ja herkät korvat kuulevat kaiken kauniin ja kokemisen arvoisen. Helsingin Lauttasaaressa jalkapalloilijat tekevät tilaa Ruukinlahden puiston nurmelle. Kuumailmapallon 26 kertaa 16 metriä kokoinen kangas levitetään yhdessä nurmelle ja täyttäminen aloitetaan moottorikäyttöisellä puhaltimella. Nurmella makaava hiljalleen täyttyvä kangas on kuin värikäs festivaaliteltta.Kahdessakymmenessä minuutissa kuumailmapallo on lähtövalmis ja viiden matkustajan on aika astua rottinkikoriin. Kori on jaettu kahtia: toisella puolella kolme propaanikaasupulloa ja kapteeni, toisella puolella matkustajat. Kaasua on varattu varoiksi kolmen tunnin lennolle, vaikka tarkoituksena on lentää noin tunti.Kapteeni Ilkka Korhonen lämmittää palloa muutamalla polttimen suhahduksella ja hetkessä olemme ilmassa noin viidentoista metrin korkeudessa. Pallo nousee lämmittämällä, sillä sen sisällä olevan ilma harvenee lämmetessä ja pallo kevenee nousten ylös.Pallon takaosaan kiinnitetty ankkuriköysi pidetään tiukalla lämmittämisen aikana, jottei pallokangas pääse heilumaan ennen täyttymistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNopeasti yläilmoihinPallo nousee hetkessä taivaalle. Ennen kuin ehdimme huomatakaan, olemme noin kolmensadan metrin korkeudessa. Ylöspäin noustessa jännittää ja huimaa hieman, mutta lentokorkeuden saavutettuamme lentämiseen alkaa tottua.On lähes tyyntä. Hiljalleen aaltoilevassa meressä alapuolellamme kimaltelevat auringonsäteet. Lennämme Länsiväylän eteläpuolella kohti Espoota. Tuntuu kuin olisi täysin tyyntä, sillä liikumme tuulen mukana. Länsiväylällä ajavien autojen tai allamme kulkevien veneiden äänet eivät enää kuulu. Jännityksen katkaisee pieni puheensorina ja hiljaisuuden polttimen ajoittainen tsuff-ääni.Lähes kaikki päätökset lennon kulusta on tehty ennen ilmaan lähtöä, mutta lentokorkeudellakin voi vaikuttaa suuntaan.Yhtä asiaa on pakko kokeilla, onhan sitä varten varustauduttu. Tarkoitus on grillata makkaraa veistetyn tikun nokassa polttimen avulla. Se sopii Korhoselle. Kokemus on ainutlaatuinen.Espoon ilmatilaan saapuessamme lennämme kuusimetsien yli alle sata metriä puiden yläpuolelta. Alkuillan uinuvassa metsässä kukkuu käki. Ensilento vuonna 1783 Kuumailmapallo on tiettävästi vanhin onnistuneesti lentänyt ilma-alus. Sen keksijät, ranskalaiset Montgolfierin veljekset lensivät kuumailmapallolla ensimmäisen kerran Pariisissa vuonna 1783. Kuumailmapallo on rekisteröity ilma-alus. Artikkelissa koelennetty kuumailmapallo on rekisteröity seitsemälle henkilölle ja yhteensä tuhannen kilon painoiselle massalle. Korien materiaaleina käytetään edelleen enimmäkseen rottinkia ja pajua. Toimintaperiaate on yksinkertainen: kuuma ilma pallon sisällä nousee ylöspäin, koska se on harvempaa ja siten kevyempää kuin palloa ympäröivä ilma. Kuumailmapallon korkeutta voi laskea päästämällä kuumaa ilmaa pois laskuvarjon mallisesta venttiilistä, joka sijaitsee pallon laella. Pallon sisällä olevaa ilmaa lämmitetään polttimella, joka toimii nestekaasulla. Talvisin käytetään lämmitettyä kaasua. Pallon sisällä oleva ilma on lämmöltään noin 100 astetta. Nylonista valmistettu kangas ei syty palamaan ja kestää noin 120 asteen kuumuuden. Palloa voidaan ohjata ainoastaan muuttamalla lentokorkeutta. Eri korkeuksissa ilmavirtaukset kulkevat eri suuntiin ja suuntaa on mahdollista muuttaa jopa 25 astetta. Kuumailmapallolla on lennetty yli kahdensadan kilometrin tuntivauhtia, mutta tuulen mukana kuljettaessa vauhtia ei tunne samalla tavalla. Suomessa kuumailmapalloilun harrastajia on noin 50, joista aktiivisia 25. Lentolupakirjaan vaaditaan 16 lennettyä tuntia. Talvinen sää ja vesistöjen jäät ovat paras paikka harjoitteluun. Ihanteellinen lentokorkeus on noin 150–400 metriä. Korkeutta muuttamalla suuntaa voidaan muuttaa noin 25 astetta. Ihanteellinen lentokorkeus on noin 150–400 metriä. Vesistöjen yläpuolella lennettäessä voi toisinaan tulla yllätyksiä, sillä niiden läheisyyteen syntyy paikallisia ilmavirtauksia ja pyörteitä. Lisää kuumailmapalloilua painetussa Moottorissa 9/2014.Kuumailmapalloilu toteutettiin yhteistyönä Elämyslahjat.fi -palvelun kanssa.Muita kuumailmapallolentoja tarjoavia yrityksiä:pallolento.com Raffica Oy Aerohot Linnan Pallo AeronautTeksti: Santeri Petrell Kuvat: Lauri Ahtiainen, Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 30.10.2024 Matkailu Kroatian Zagreb – päivässä tai kahdessa 30.10.2024 Matkailu Erikoiset unet: hotelli Hansa Tartossa – eläimellistä menoa 29.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: geotermisen lämmön syleilyssä Islannissa 27.10.2024 Matkailu Marseille: sataman valo(t) – Vieux-Port, vanha satama elää merestä 22.10.2024 Matkailu Päivän kuva: Islanninhevoset – omapäisiä ja ystävällisiä 20.10.2024 Matkailu Leikityttääkö? Tarton upea lelumuseo verestää lapsuusmuistoja 19.10.2024 Matkailu Siihen on syynsä, miksi Saarenmaa on yhä Viron parhaita kohteita 16.10.2024 Yleinen Merimatkat: ympäristötietoisuus kasvussa 15.10.2024 Kotimaanmatkailu Erikoiset unet: salatun järven rannalla Paljakassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 30.10.2024 Koeajo Maistiainen: Ford Capri – jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua, jotain sinistä 28.10.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Terramar – jo vähän Audin tontille? 29.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: mitä nykyautosta tuttuja varusteita puuttuu yli 30-vuotiaasta Mercedes-Benzistä? 28.10.2024 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 21: Miksi BMW R 1300 GS on maailman paras moottoripyörä? 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 26.10.2024 Lentokoneet 101-vuotias, maailman 5. vanhin lentoyhtiö lentää tänään viimeisen lentonsa - hyvästit Czech Airlinesille 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan - toimintamatkaa 700 kilometriä 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster