23.2.2021 Ajoneuvot Uusi Mercedes-Benz C-sarja kasvaa ja sähköistyy entisestään – hybridin toimintamatka jopa 100 km Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä W205-sukupolven Mercedes-Benz C-sarja on ehtinyt jo seitsemisen vuoden ikään, joten nyt on aika esitellä seuraava W206-sukupolvi. Auto on kasvanut hieman mitoiltaan, mutta suurimmat muutokset nähdään digipuolen lisäksi lataushybrideissä, joiden toimintamatka on kaksinkertaistunut. Tähdellinen D-segmenttiläinen, eli Mercedes-Benz C-sarja siirtyy uuteen sukupolveen. W205:n seuraajasukupolvi on luonnollisesti nimeltään W206.Sukupolvenvaihdoksen yhteydessä auto saa tuttuja ominaisuuksia etenkin vastikään uudistuneesta S-sarjan lippulaivasta.Nykyautoille tyypillisesti uusi sukupolvi tarkoittaa C-sarjalle suurempia mittoja: pituutta on jatkossa 4 751 mm ja leveyttä 1 820 mm riippumatta siitä onko auto porrasperäinen vai farmari. Akseliväli on kasvanut 25 mm, eli se on nyt 2 865 mm.Tämä tarkoittaa tietenkin myös kasvaneita sisätiloja. Kuljettajan jalkatilat eivät ole kasvaneet, mutta takajalkatilaa on 21 mm aiempaa paremmin. Pääntilaa on aiempaa paremmin etenkin takaistuimilla. Kasvanut leveys tarkoittaa etuistuimilla matkaavilla 26 mm leveämpää olkapäätilaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDigiä kansalleAudi A4:ää ja BMW:n 3-sarjaa vastaan kilpaileva C-sarja saa yhtenä isoimpana uudistuksina S-sarjassa esiintyneen toisen sukupolven MBUX-tietoviihdejärjestelmän pystysuuntaisella kosketusnäytöllä. Vakiona ruudun koko on 9,5 tuumaa ja lisävarusteena näytön voi ruksia 11,9-tuumaiseksi.Kiinteä haptisella palautteella varustettu kosketuslevy on saanut väistyä eli tietoviihdejärjestelmää komennetaan pääasiallisesti näytön kautta. Toki autoa voi käyttää myös puhekomennoilla, jotka aktivoidaan käyttöön tutulla ’’Hey Mercedes’’ -komennolla.Myös mittaristo vaihtuu aiempaa suuremmaksi, jonka myötä myös C-sarja siirtyy mallisisarustensa kanssa kahden näytön järjestelmään, kun aiemmin sen digimittaristo oli muotoiltu muistuttamaan perinteistä mittaristoa. Digimittaristo on jatkossa vakiovaruste, mutta jos pankkitilillä on liikaa painetta voi sitä kasvattaa 10,25-tuumaisesta 12,3-tuumaiseksi.Jopa 100 km pelkällä sähkölläMyös moottorivalikoima muuttuu. Mallisarjan tärkeimmät voimalinjat lienee uudet lataushybridit. Polttomoottorit ovat samat kuin aiemmin, mutta sähkömoottori tarjoaa 9 kilowattia aiempaa enemmän tehoa.Oleellisinta hybridimallissa on sen huomattavasti aiempaa suurempi ajoakku. Akun kokonaiskapasiteetti on uudessa C-sarjassa 25,4 kilowattituntia, kun ennen se oli 13,5 kWh. Tämä tarkoittaa täysin sähköisen WLTP-toimintamatkan kasvua 51 kilometristä jopa sadan kilometrin paikkeille. Uuden akun luvataan myös täyttyvän sadan prosentin varaukseen parhaillaan 30 minuutissa CCS-pikalatauksella. Vaihtovirtalataus on vakiona 11 kW:n (3 x 16 A) tehoinen.Latausmalli on päässyt myös eroon aiemmasta akun sijainnista johtuneesta kyhmystä tavaratilassa.Jatkossa vain neloskoneita ja automaattivaihteistojaEi-ladattavat mallit on jatkossa varustettu 48-voltin kevythybridijärjestelmällä ja myös dieselmoottorissa on integroitu käynnistingeneraattori. Muuten esimerkiksi uuden OM654-dieselmoottorin erot edeltäjäänsä ovat maltillisia: iskutilavuutta on kasvatettu 1 950 kuutiosta 1 992:een, ruiskutuspainetta on kasvatettu 2 500 barista 2 700:een ja molemmat turboahtimet ovat jatkossa muuttuvageometrisiä. Tehoa on tarjolla parhaillaan 195 kW (265 hv) plus 15 kW:n sähköinen reservi.Kaikkiaan uusi C-sarja on saatavilla C 180, C 200, C 200 4Matic, C 300, C 300 4Matic, C 220 d ja C 300 d -malleina.Mercedes ilmoitti jokin aika sitten luopuvansa manuaalivaihteistoista kompaktisarjan autoissaan ja tämä koskee myös uutta C-sarjaa, joka on varustettu aina yhdeksänportaisella 9G-Tronic-automaatilla.Ensimmäiseksi C-sarjalaiseksi usein mielletystä W201-korimallista alkaen C-sarjaan on saanut ainakin kuusisylinterisellä moottorilla – jatkossa Ceet ovat aina neloskoneisia. Tämä koskettaa myös Mercedes-AMG -tehomallia, jonka C63-mallissa on nykyisen sukupolven kohdalla ollut kaksi kertaa enemmän sylintereitä kuin jatkossa.Mopoksi ei uutta tehomalliakaan tarvitse kuitenkaan pelätä, sillä sen uuden 2-litraisella neloskoneella varustetun hybridivoimalinjan luvataan tuottavan yli 500 hevosvoiman tehon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMallistoon mukaan jokapyöräohjausUutena ominaisuutena C-sarjan ketteryyttä voi parantaa lisävarusteisella nelipyöräohjauksella, jonka myötä takapyörät voivat kääntyä enimmillään 2,5 astetta enimmillään 60 kilometrin tuntinopeudessa. Tämä ominaisuus pienentää kääntöympyrää 43 senttimetrillä.Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja