23.2.2021 Ajoneuvot Uusi Mercedes-Benz C-sarja kasvaa ja sähköistyy entisestään – hybridin toimintamatka jopa 100 km Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä W205-sukupolven Mercedes-Benz C-sarja on ehtinyt jo seitsemisen vuoden ikään, joten nyt on aika esitellä seuraava W206-sukupolvi. Auto on kasvanut hieman mitoiltaan, mutta suurimmat muutokset nähdään digipuolen lisäksi lataushybrideissä, joiden toimintamatka on kaksinkertaistunut. Tähdellinen D-segmenttiläinen, eli Mercedes-Benz C-sarja siirtyy uuteen sukupolveen. W205:n seuraajasukupolvi on luonnollisesti nimeltään W206.Sukupolvenvaihdoksen yhteydessä auto saa tuttuja ominaisuuksia etenkin vastikään uudistuneesta S-sarjan lippulaivasta.Nykyautoille tyypillisesti uusi sukupolvi tarkoittaa C-sarjalle suurempia mittoja: pituutta on jatkossa 4 751 mm ja leveyttä 1 820 mm riippumatta siitä onko auto porrasperäinen vai farmari. Akseliväli on kasvanut 25 mm, eli se on nyt 2 865 mm.Tämä tarkoittaa tietenkin myös kasvaneita sisätiloja. Kuljettajan jalkatilat eivät ole kasvaneet, mutta takajalkatilaa on 21 mm aiempaa paremmin. Pääntilaa on aiempaa paremmin etenkin takaistuimilla. Kasvanut leveys tarkoittaa etuistuimilla matkaavilla 26 mm leveämpää olkapäätilaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDigiä kansalleAudi A4:ää ja BMW:n 3-sarjaa vastaan kilpaileva C-sarja saa yhtenä isoimpana uudistuksina S-sarjassa esiintyneen toisen sukupolven MBUX-tietoviihdejärjestelmän pystysuuntaisella kosketusnäytöllä. Vakiona ruudun koko on 9,5 tuumaa ja lisävarusteena näytön voi ruksia 11,9-tuumaiseksi.Kiinteä haptisella palautteella varustettu kosketuslevy on saanut väistyä eli tietoviihdejärjestelmää komennetaan pääasiallisesti näytön kautta. Toki autoa voi käyttää myös puhekomennoilla, jotka aktivoidaan käyttöön tutulla ’’Hey Mercedes’’ -komennolla.Myös mittaristo vaihtuu aiempaa suuremmaksi, jonka myötä myös C-sarja siirtyy mallisisarustensa kanssa kahden näytön järjestelmään, kun aiemmin sen digimittaristo oli muotoiltu muistuttamaan perinteistä mittaristoa. Digimittaristo on jatkossa vakiovaruste, mutta jos pankkitilillä on liikaa painetta voi sitä kasvattaa 10,25-tuumaisesta 12,3-tuumaiseksi.Jopa 100 km pelkällä sähkölläMyös moottorivalikoima muuttuu. Mallisarjan tärkeimmät voimalinjat lienee uudet lataushybridit. Polttomoottorit ovat samat kuin aiemmin, mutta sähkömoottori tarjoaa 9 kilowattia aiempaa enemmän tehoa.Oleellisinta hybridimallissa on sen huomattavasti aiempaa suurempi ajoakku. Akun kokonaiskapasiteetti on uudessa C-sarjassa 25,4 kilowattituntia, kun ennen se oli 13,5 kWh. Tämä tarkoittaa täysin sähköisen WLTP-toimintamatkan kasvua 51 kilometristä jopa sadan kilometrin paikkeille. Uuden akun luvataan myös täyttyvän sadan prosentin varaukseen parhaillaan 30 minuutissa CCS-pikalatauksella. Vaihtovirtalataus on vakiona 11 kW:n (3 x 16 A) tehoinen.Latausmalli on päässyt myös eroon aiemmasta akun sijainnista johtuneesta kyhmystä tavaratilassa.Jatkossa vain neloskoneita ja automaattivaihteistojaEi-ladattavat mallit on jatkossa varustettu 48-voltin kevythybridijärjestelmällä ja myös dieselmoottorissa on integroitu käynnistingeneraattori. Muuten esimerkiksi uuden OM654-dieselmoottorin erot edeltäjäänsä ovat maltillisia: iskutilavuutta on kasvatettu 1 950 kuutiosta 1 992:een, ruiskutuspainetta on kasvatettu 2 500 barista 2 700:een ja molemmat turboahtimet ovat jatkossa muuttuvageometrisiä. Tehoa on tarjolla parhaillaan 195 kW (265 hv) plus 15 kW:n sähköinen reservi.Kaikkiaan uusi C-sarja on saatavilla C 180, C 200, C 200 4Matic, C 300, C 300 4Matic, C 220 d ja C 300 d -malleina.Mercedes ilmoitti jokin aika sitten luopuvansa manuaalivaihteistoista kompaktisarjan autoissaan ja tämä koskee myös uutta C-sarjaa, joka on varustettu aina yhdeksänportaisella 9G-Tronic-automaatilla.Ensimmäiseksi C-sarjalaiseksi usein mielletystä W201-korimallista alkaen C-sarjaan on saanut ainakin kuusisylinterisellä moottorilla – jatkossa Ceet ovat aina neloskoneisia. Tämä koskettaa myös Mercedes-AMG -tehomallia, jonka C63-mallissa on nykyisen sukupolven kohdalla ollut kaksi kertaa enemmän sylintereitä kuin jatkossa.Mopoksi ei uutta tehomalliakaan tarvitse kuitenkaan pelätä, sillä sen uuden 2-litraisella neloskoneella varustetun hybridivoimalinjan luvataan tuottavan yli 500 hevosvoiman tehon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMallistoon mukaan jokapyöräohjausUutena ominaisuutena C-sarjan ketteryyttä voi parantaa lisävarusteisella nelipyöräohjauksella, jonka myötä takapyörät voivat kääntyä enimmillään 2,5 astetta enimmillään 60 kilometrin tuntinopeudessa. Tämä ominaisuus pienentää kääntöympyrää 43 senttimetrillä.Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Autokauppa Kamux ja Saka kuluttaja-asiamiehen syyniin – Moottori kertoi autokaupan ongelmista jo viime syksynä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster