Ajoneuvot | Koeajo | 29.3.2020

Koeajo: Vanhan koiran uudet temput – Mercedes-Benz C 300 e T

Mercedes-Benz C 300 e T tuo johtotähden uusimman hybriditekniikan C-sarjaan. Latauskyhmy tavaratilassa muistuttaa mallipolven iästä. Hyvää: ajettavuus, voimalinjan toiminta. Huonoa: tavarantilan kyhmy.

Jaa artikkeli

Stuttgartissa ei turhia odotella malliston sähköistämisen kanssa. Melkoisella tahdilla tapahtuva hybridivyörytys on saavuttanut tutuksi tulleen C-sarjan jo toiseen kertaan. Mercedes-Benz C 300 e T lienee monien mieleen, sillä tarjolla olevasta dieselhybridistä huolimatta monet kaipaavat bensiinihybridin ja farmarikorin yhdistelmää. Mielenkiintoisesti neliveto on saatavilla porrasperän yhteydessä, kun farkku luottaa aina takavetoon.

Mercedes-Benz C300e

Aiemmin C-sarjan mallistossa nähtyyn C 350 e -lataushybridiin verrattuna C 300 e tuo mukanaan uudemman polven sähkövoimalinjan, mikä tuntuu kasvaneina sähköajon suoritusarvoina. Samalla vaihteisto on päivittynyt yhdeksänvaihteiseksi, ja kokonaisuus on kruunattu kookkaammalla akulla.

Mercedes-Benz C300e

Maantiekameli

S205-mallipolvella alkaa olla ikää, sillä 2014 esitelty perusmalli on muistutus yksinkertaisemmasta ajasta. Perinteiset mittarit ja perusasioista selviävä Comand-järjestelmä yhdessä keskikonsolin painikkeiden kanssa ovat tervetulleita ilmestyksiä digitaalimittaristojen ja kaatuilevien tietoviihdejärjestelmien aikakaudella. Vaikka pinnan alla olevat järjestelmät ovat samat kuin monissa uudemmissa malleissa, on C-sarjassa jäljellä vielä tunne siitä, että tietokoneen sijasta kuljettaja päättää.

Iästä muistuttaa myös tavaratilassa oleva matka-arkun kokoinen kyhmy. Hybridijärjestelmän akkua ei ole tämän ikäisessä mallissa saatu kätkettyä rakenteisiin. Käytännössä portaittainen tavaratilan pohja voi aiheuttaa päänsärkyä pitkien tavaroiden kanssa, mutta laukkujen kanssa “hyllytaso” muodostui suorastaan käteväksi.

Mercedes-Benz C300e

Mercedesmäisesti takapuskurin kulmaan sijoitettu latauspistokkeen paikka toimii joidenkin latauspisteiden kanssa erinomaisesti, toisten suhteen ei ollenkaan. Nettokooltaan 10,8 kWh:n akun lataaminen tapahtuu parhaimmillaan 7,4 kW:n teholla, jolloin asiointilataamisessa on jo mieltä ja akun saa täyteen alle kahdessa tunnissa. Käytännössä sähköajoa riittää akullisesta hiukan yli 40 kilometriä.

Hyvältä pohjalta

Vuoden kauheimmissa ajokeleissä Mercedes-Benz C 300 e ei pettänyt, vaikka takaveto ja 700 newtonmetrin yhteisvääntö pitävätkin ajonvakautuksen kiireisenä. Mercedes ansaitsee myös pisteitä tavasta, jolla kuljettajalle kerrottiin, milloin mukautuva vakionopeudensäädin on jälleen käytettävissä loskan sulamisen jälkeen. Pettymyksen aiheutti puolestaan Multibeam-ledivalojen mukautumistoiminto, joka sai vihaista palautetta vastaantulijoilta.

Mercedes-Benz C300e

Hiukan karkeasta käyntiäänestä huolimatta C 300 e liikkuu hienosti myös pelkän bensiinimoottorin varassa. Yhdeksänvaihteinen automaattivaihteisto toimii ripeästi ja huomaamatta. Maantievoittoinen ajosuorite tarkoitti reilusti alle kuuden litran painuvaa keskikulutusta.

Vanhahtavasta mallista huolimatta C-sarjan lataushybridi on tasapainoinen kokonaisuus, joka keskittyy mukavuuden ja ajettavuuden kaltaisiin perusasioihin.

Jaa artikkeli

Keskustelu