29.3.2020 Ajoneuvot Koeajo: Vanhan koiran uudet temput – Mercedes-Benz C 300 e T Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz C 300 e T tuo johtotähden uusimman hybriditekniikan C-sarjaan. Latauskyhmy tavaratilassa muistuttaa mallipolven iästä. Hyvää: ajettavuus, voimalinjan toiminta. Huonoa: tavarantilan kyhmy. Stuttgartissa ei turhia odotella malliston sähköistämisen kanssa. Melkoisella tahdilla tapahtuva hybridivyörytys on saavuttanut tutuksi tulleen C-sarjan jo toiseen kertaan. Mercedes-Benz C 300 e T lienee monien mieleen, sillä tarjolla olevasta dieselhybridistä huolimatta monet kaipaavat bensiinihybridin ja farmarikorin yhdistelmää. Mielenkiintoisesti neliveto on saatavilla porrasperän yhteydessä, kun farkku luottaa aina takavetoon. Aiemmin C-sarjan mallistossa nähtyyn C 350 e -lataushybridiin verrattuna C 300 e tuo mukanaan uudemman polven sähkövoimalinjan, mikä tuntuu kasvaneina sähköajon suoritusarvoina. Samalla vaihteisto on päivittynyt yhdeksänvaihteiseksi, ja kokonaisuus on kruunattu kookkaammalla akulla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maantiekameli S205-mallipolvella alkaa olla ikää, sillä 2014 esitelty perusmalli on muistutus yksinkertaisemmasta ajasta. Perinteiset mittarit ja perusasioista selviävä Comand-järjestelmä yhdessä keskikonsolin painikkeiden kanssa ovat tervetulleita ilmestyksiä digitaalimittaristojen ja kaatuilevien tietoviihdejärjestelmien aikakaudella. Vaikka pinnan alla olevat järjestelmät ovat samat kuin monissa uudemmissa malleissa, on C-sarjassa jäljellä vielä tunne siitä, että tietokoneen sijasta kuljettaja päättää. Iästä muistuttaa myös tavaratilassa oleva matka-arkun kokoinen kyhmy. Hybridijärjestelmän akkua ei ole tämän ikäisessä mallissa saatu kätkettyä rakenteisiin. Käytännössä portaittainen tavaratilan pohja voi aiheuttaa päänsärkyä pitkien tavaroiden kanssa, mutta laukkujen kanssa “hyllytaso” muodostui suorastaan käteväksi. Mercedesmäisesti takapuskurin kulmaan sijoitettu latauspistokkeen paikka toimii joidenkin latauspisteiden kanssa erinomaisesti, toisten suhteen ei ollenkaan. Nettokooltaan 10,8 kWh:n akun lataaminen tapahtuu parhaimmillaan 7,4 kW:n teholla, jolloin asiointilataamisessa on jo mieltä ja akun saa täyteen alle kahdessa tunnissa. Käytännössä sähköajoa riittää akullisesta hiukan yli 40 kilometriä. Hyvältä pohjalta Vuoden kauheimmissa ajokeleissä Mercedes-Benz C 300 e ei pettänyt, vaikka takaveto ja 700 newtonmetrin yhteisvääntö pitävätkin ajonvakautuksen kiireisenä. Mercedes ansaitsee myös pisteitä tavasta, jolla kuljettajalle kerrottiin, milloin mukautuva vakionopeudensäädin on jälleen käytettävissä loskan sulamisen jälkeen. Pettymyksen aiheutti puolestaan Multibeam-ledivalojen mukautumistoiminto, joka sai vihaista palautetta vastaantulijoilta. Hiukan karkeasta käyntiäänestä huolimatta C 300 e liikkuu hienosti myös pelkän bensiinimoottorin varassa. Yhdeksänvaihteinen automaattivaihteisto toimii ripeästi ja huomaamatta. Maantievoittoinen ajosuorite tarkoitti reilusti alle kuuden litran painuvaa keskikulutusta. Vanhahtavasta mallista huolimatta C-sarjan lataushybridi on tasapainoinen kokonaisuus, joka keskittyy mukavuuden ja ajettavuuden kaltaisiin perusasioihin. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mercedes-Benz C 300 e T A Business AMG Edition EQ Power Hinta alkaen 55 167 € Koeajetun auton hinta varusteineen 58 423 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 991 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto. Sähkömoottori 90 kW (122 hv). Teho 155 kW (211 hv), 5500 r/min Vääntö 350 Nm (1200–4000 r/min) Vääntö 350 Nm (1200–4000 r/min) Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 13,5 / 10,8 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (2 x 16 A). Toimintamatka 51 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 235 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,5 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,5 (yhd.) CO2-päästöt 35 g/km Mitat pituus 4702 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1457 mm, akseliväli 2840 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku