23.2.2021 Ajoneuvot Uusi Mercedes-Benz C-sarja kasvaa ja sähköistyy entisestään – hybridin toimintamatka jopa 100 km Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä W205-sukupolven Mercedes-Benz C-sarja on ehtinyt jo seitsemisen vuoden ikään, joten nyt on aika esitellä seuraava W206-sukupolvi. Auto on kasvanut hieman mitoiltaan, mutta suurimmat muutokset nähdään digipuolen lisäksi lataushybrideissä, joiden toimintamatka on kaksinkertaistunut. Tähdellinen D-segmenttiläinen, eli Mercedes-Benz C-sarja siirtyy uuteen sukupolveen. W205:n seuraajasukupolvi on luonnollisesti nimeltään W206. Sukupolvenvaihdoksen yhteydessä auto saa tuttuja ominaisuuksia etenkin vastikään uudistuneesta S-sarjan lippulaivasta. Nykyautoille tyypillisesti uusi sukupolvi tarkoittaa C-sarjalle suurempia mittoja: pituutta on jatkossa 4 751 mm ja leveyttä 1 820 mm riippumatta siitä onko auto porrasperäinen vai farmari. Akseliväli on kasvanut 25 mm, eli se on nyt 2 865 mm. Tämä tarkoittaa tietenkin myös kasvaneita sisätiloja. Kuljettajan jalkatilat eivät ole kasvaneet, mutta takajalkatilaa on 21 mm aiempaa paremmin. Pääntilaa on aiempaa paremmin etenkin takaistuimilla. Kasvanut leveys tarkoittaa etuistuimilla matkaavilla 26 mm leveämpää olkapäätilaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Digiä kansalle Audi A4:ää ja BMW:n 3-sarjaa vastaan kilpaileva C-sarja saa yhtenä isoimpana uudistuksina S-sarjassa esiintyneen toisen sukupolven MBUX-tietoviihdejärjestelmän pystysuuntaisella kosketusnäytöllä. Vakiona ruudun koko on 9,5 tuumaa ja lisävarusteena näytön voi ruksia 11,9-tuumaiseksi. Kiinteä haptisella palautteella varustettu kosketuslevy on saanut väistyä eli tietoviihdejärjestelmää komennetaan pääasiallisesti näytön kautta. Toki autoa voi käyttää myös puhekomennoilla, jotka aktivoidaan käyttöön tutulla ’’Hey Mercedes’’ -komennolla. Myös mittaristo vaihtuu aiempaa suuremmaksi, jonka myötä myös C-sarja siirtyy mallisisarustensa kanssa kahden näytön järjestelmään, kun aiemmin sen digimittaristo oli muotoiltu muistuttamaan perinteistä mittaristoa. Digimittaristo on jatkossa vakiovaruste, mutta jos pankkitilillä on liikaa painetta voi sitä kasvattaa 10,25-tuumaisesta 12,3-tuumaiseksi. Jopa 100 km pelkällä sähköllä Myös moottorivalikoima muuttuu. Mallisarjan tärkeimmät voimalinjat lienee uudet lataushybridit. Polttomoottorit ovat samat kuin aiemmin, mutta sähkömoottori tarjoaa 9 kilowattia aiempaa enemmän tehoa. Oleellisinta hybridimallissa on sen huomattavasti aiempaa suurempi ajoakku. Akun kokonaiskapasiteetti on uudessa C-sarjassa 25,4 kilowattituntia, kun ennen se oli 13,5 kWh. Tämä tarkoittaa täysin sähköisen WLTP-toimintamatkan kasvua 51 kilometristä jopa sadan kilometrin paikkeille. Uuden akun luvataan myös täyttyvän sadan prosentin varaukseen parhaillaan 30 minuutissa CCS-pikalatauksella. Vaihtovirtalataus on vakiona 11 kW:n (3 x 16 A) tehoinen. Latausmalli on päässyt myös eroon aiemmasta akun sijainnista johtuneesta kyhmystä tavaratilassa. Jatkossa vain neloskoneita ja automaattivaihteistoja Ei-ladattavat mallit on jatkossa varustettu 48-voltin kevythybridijärjestelmällä ja myös dieselmoottorissa on integroitu käynnistingeneraattori. Muuten esimerkiksi uuden OM654-dieselmoottorin erot edeltäjäänsä ovat maltillisia: iskutilavuutta on kasvatettu 1 950 kuutiosta 1 992:een, ruiskutuspainetta on kasvatettu 2 500 barista 2 700:een ja molemmat turboahtimet ovat jatkossa muuttuvageometrisiä. Tehoa on tarjolla parhaillaan 195 kW (265 hv) plus 15 kW:n sähköinen reservi. Kaikkiaan uusi C-sarja on saatavilla C 180, C 200, C 200 4Matic, C 300, C 300 4Matic, C 220 d ja C 300 d -malleina. Mercedes ilmoitti jokin aika sitten luopuvansa manuaalivaihteistoista kompaktisarjan autoissaan ja tämä koskee myös uutta C-sarjaa, joka on varustettu aina yhdeksänportaisella 9G-Tronic-automaatilla. Ensimmäiseksi C-sarjalaiseksi usein mielletystä W201-korimallista alkaen C-sarjaan on saanut ainakin kuusisylinterisellä moottorilla – jatkossa Ceet ovat aina neloskoneisia. Tämä koskettaa myös Mercedes-AMG -tehomallia, jonka C63-mallissa on nykyisen sukupolven kohdalla ollut kaksi kertaa enemmän sylintereitä kuin jatkossa. Mopoksi ei uutta tehomalliakaan tarvitse kuitenkaan pelätä, sillä sen uuden 2-litraisella neloskoneella varustetun hybridivoimalinjan luvataan tuottavan yli 500 hevosvoiman tehon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mallistoon mukaan jokapyöräohjaus Uutena ominaisuutena C-sarjan ketteryyttä voi parantaa lisävarusteisella nelipyöräohjauksella, jonka myötä takapyörät voivat kääntyä enimmillään 2,5 astetta enimmillään 60 kilometrin tuntinopeudessa. Tämä ominaisuus pienentää kääntöympyrää 43 senttimetrillä. Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe