23.2.2021 Ajoneuvot Uusi Mercedes-Benz C-sarja kasvaa ja sähköistyy entisestään – hybridin toimintamatka jopa 100 km Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä W205-sukupolven Mercedes-Benz C-sarja on ehtinyt jo seitsemisen vuoden ikään, joten nyt on aika esitellä seuraava W206-sukupolvi. Auto on kasvanut hieman mitoiltaan, mutta suurimmat muutokset nähdään digipuolen lisäksi lataushybrideissä, joiden toimintamatka on kaksinkertaistunut. Tähdellinen D-segmenttiläinen, eli Mercedes-Benz C-sarja siirtyy uuteen sukupolveen. W205:n seuraajasukupolvi on luonnollisesti nimeltään W206. Sukupolvenvaihdoksen yhteydessä auto saa tuttuja ominaisuuksia etenkin vastikään uudistuneesta S-sarjan lippulaivasta. Nykyautoille tyypillisesti uusi sukupolvi tarkoittaa C-sarjalle suurempia mittoja: pituutta on jatkossa 4 751 mm ja leveyttä 1 820 mm riippumatta siitä onko auto porrasperäinen vai farmari. Akseliväli on kasvanut 25 mm, eli se on nyt 2 865 mm. Tämä tarkoittaa tietenkin myös kasvaneita sisätiloja. Kuljettajan jalkatilat eivät ole kasvaneet, mutta takajalkatilaa on 21 mm aiempaa paremmin. Pääntilaa on aiempaa paremmin etenkin takaistuimilla. Kasvanut leveys tarkoittaa etuistuimilla matkaavilla 26 mm leveämpää olkapäätilaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Digiä kansalle Audi A4:ää ja BMW:n 3-sarjaa vastaan kilpaileva C-sarja saa yhtenä isoimpana uudistuksina S-sarjassa esiintyneen toisen sukupolven MBUX-tietoviihdejärjestelmän pystysuuntaisella kosketusnäytöllä. Vakiona ruudun koko on 9,5 tuumaa ja lisävarusteena näytön voi ruksia 11,9-tuumaiseksi. Kiinteä haptisella palautteella varustettu kosketuslevy on saanut väistyä eli tietoviihdejärjestelmää komennetaan pääasiallisesti näytön kautta. Toki autoa voi käyttää myös puhekomennoilla, jotka aktivoidaan käyttöön tutulla ’’Hey Mercedes’’ -komennolla. Myös mittaristo vaihtuu aiempaa suuremmaksi, jonka myötä myös C-sarja siirtyy mallisisarustensa kanssa kahden näytön järjestelmään, kun aiemmin sen digimittaristo oli muotoiltu muistuttamaan perinteistä mittaristoa. Digimittaristo on jatkossa vakiovaruste, mutta jos pankkitilillä on liikaa painetta voi sitä kasvattaa 10,25-tuumaisesta 12,3-tuumaiseksi. Jopa 100 km pelkällä sähköllä Myös moottorivalikoima muuttuu. Mallisarjan tärkeimmät voimalinjat lienee uudet lataushybridit. Polttomoottorit ovat samat kuin aiemmin, mutta sähkömoottori tarjoaa 9 kilowattia aiempaa enemmän tehoa. Oleellisinta hybridimallissa on sen huomattavasti aiempaa suurempi ajoakku. Akun kokonaiskapasiteetti on uudessa C-sarjassa 25,4 kilowattituntia, kun ennen se oli 13,5 kWh. Tämä tarkoittaa täysin sähköisen WLTP-toimintamatkan kasvua 51 kilometristä jopa sadan kilometrin paikkeille. Uuden akun luvataan myös täyttyvän sadan prosentin varaukseen parhaillaan 30 minuutissa CCS-pikalatauksella. Vaihtovirtalataus on vakiona 11 kW:n (3 x 16 A) tehoinen. Latausmalli on päässyt myös eroon aiemmasta akun sijainnista johtuneesta kyhmystä tavaratilassa. Jatkossa vain neloskoneita ja automaattivaihteistoja Ei-ladattavat mallit on jatkossa varustettu 48-voltin kevythybridijärjestelmällä ja myös dieselmoottorissa on integroitu käynnistingeneraattori. Muuten esimerkiksi uuden OM654-dieselmoottorin erot edeltäjäänsä ovat maltillisia: iskutilavuutta on kasvatettu 1 950 kuutiosta 1 992:een, ruiskutuspainetta on kasvatettu 2 500 barista 2 700:een ja molemmat turboahtimet ovat jatkossa muuttuvageometrisiä. Tehoa on tarjolla parhaillaan 195 kW (265 hv) plus 15 kW:n sähköinen reservi. Kaikkiaan uusi C-sarja on saatavilla C 180, C 200, C 200 4Matic, C 300, C 300 4Matic, C 220 d ja C 300 d -malleina. Mercedes ilmoitti jokin aika sitten luopuvansa manuaalivaihteistoista kompaktisarjan autoissaan ja tämä koskee myös uutta C-sarjaa, joka on varustettu aina yhdeksänportaisella 9G-Tronic-automaatilla. Ensimmäiseksi C-sarjalaiseksi usein mielletystä W201-korimallista alkaen C-sarjaan on saanut ainakin kuusisylinterisellä moottorilla – jatkossa Ceet ovat aina neloskoneisia. Tämä koskettaa myös Mercedes-AMG -tehomallia, jonka C63-mallissa on nykyisen sukupolven kohdalla ollut kaksi kertaa enemmän sylintereitä kuin jatkossa. Mopoksi ei uutta tehomalliakaan tarvitse kuitenkaan pelätä, sillä sen uuden 2-litraisella neloskoneella varustetun hybridivoimalinjan luvataan tuottavan yli 500 hevosvoiman tehon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mallistoon mukaan jokapyöräohjaus Uutena ominaisuutena C-sarjan ketteryyttä voi parantaa lisävarusteisella nelipyöräohjauksella, jonka myötä takapyörät voivat kääntyä enimmillään 2,5 astetta enimmillään 60 kilometrin tuntinopeudessa. Tämä ominaisuus pienentää kääntöympyrää 43 senttimetrillä. Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan