13.7.2021 Ajoneuvot Uusi Opel Astra – lataushybridi kahdeksanteen sukupolveen The new 2021 Opel Astra Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Opel Astra on jo kahdeksannessa sukupolvessa. Lataushybridivoimalinja ja suuret näyttöpinnat tulevat uuden mallin matkassa. Ulkoisesti edeltäjästään täysin poikkeava ja myös mekaanisesti täysin uusille palikoille pohjautuva kahdeksas sukupolvi on julkistettu. Uusi Opel Astra vie perinteikkään viistoperän uudelle aikakaudelle lataushybridivoimalinjallakin.Uutuus on sekä sisältä että ulkoa selvästi kulmikkaampi. Maailman trendit, digitaalisaatio ja sähköistys, näkyvät suurilla näyttöpinnoilla ja jo moneen kertaan mainitulla lataushybridivoimalinjalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLataushybridiVoimalinjat siirtävät huomion Stellantiksen pariin, jonka vaikutus näkyy selvästi. Uusi Astra hyödyntää konsernin EMP2-perusrakennetta, jonka muun muassa teknisesti hyvin samankaltainen kolmannen sukupolven Peugeot 308 jakaa. Tämän seurauksena Insignia jää ainoaksi General Motorsin kehittämälle pohjalle perustuvaksi Opeliksi.Näin ollen Astra tulee kolmenollakasin tapaan tarjolle, perinteisten bensiini- ja dieselversioiden lisäksi, kahdella lataushybridivoimalinjalla. Peugeot on jo vahvistanut omansa tulevan tarjolle myös täyssähköisenä, mutta Opelin osalta jäämme odottamaan lausuntoa.Molemmissa lataushybridivaihtoehdoissa polttomoottorina toimii tuttu nelisylinterinen ahdettu 1,6-litrainen moottori joko 110 kilowatin (150hv) tai 132 kilowatin (180 hv) tehoisena. Sen parina on aina 81 kilowatin tehoinen sähkömoottori. Näistä tehokkaamman järjestelmän yhteisteho on jo varsin reipas 165 kW (225 hv).Akuston koko on 12,4 kilowattituntia ja toimintamatkakin lienee sama lähes 60 kilometriä kuin sisarmallilla. Se on ladattavissa tyhjästä täyteen sopivasta pistokkeesta, ainakin teoriassa, vajaassa kahdessa tunnissa auton 7,4 kilowatin laturilla.Perinteisemmät polttomoottorit ovat bensiinipuolella 1,2-litraisia joko 81 kilowatin (110 hv) tai 96 kilowatin (130 hp) tehoilla. Dieselmoottorina toimii nelisylinterinen 1,5-litrainen 130-hevosvoimainen voimanlähde.Katseissa taitaa olla luokan mittatikkuna vuosikymmeniä toiminut Volkswagen Golf, mutta näkyykö se muodoissa vähän liikaakin. Ei ainakaan persoonallisessa keulailmeessä.Uusi Opel AstraKahdeksannen sukupolven Astra saa Opelin uuden Vizor-keulailmeen, jonka jo esimerkiksi koeajossa käynyt Mokka-e esitteli. Samalla se loikkaa edeltäjästään varsin kauas vaihtaen pullean pyöreyden terävään tuijotukseen uusilla lisävarusteisilla Intellilux led-valoilla.Uusi Opel Astra 4374 millimetriä pitkänä ja 1860 millimetriä leveänä varsin lähellä edeltäjän mittoja. Kasvua on tapahtunut erityisesti 2675 millimetriä pitkässä akselivälissä. Uusi on edeltäjää 15 millimetriä matalampi, joka osaltaan auttaa sporttisempaa ilmettä.Tavaratila on kasvanut lukemaan 422 litraa. Takamatkaajille on odotettavissa lisää polvitilaa 13 millimetriä kasvaneen akselivälin ansiosta, mutta tähän voimme palata myöhemmin koeajon yhteydessä.Auto on saatavilla, monen muun Opelin tapaan, kaksoisvärityksellä. Samalla tavoin mallinimi lukee nyt leveästi muovista valmistetussa tavaratilan kannessa. Vannekoko on jatkossa 16 - 18 tuumaa.Kantikasta, mutta minimalististaSisätilojen puolella muutos on vähintään yhtä mittava. Kaikkea on terävöitetty ja paikoin nähtävissä on jopa veistoksellisia muotoja. Historia on vahvasti läsnä.Uusi "Pure Panel" -kojealauta hylkää suuren osan perinteisistä painikkeista korvaten niitä suurillä näyttöpinnoilla. Ulkonäöllisesti muutos on onnistunut, mutta käytön kannalta tilanne voi olla toinen. Silti tietoviihdejärjestelmän alta löytyy yhä reilu rivi pikapainikkeita.Myös mittaristo on täysin digitaalinen. Lisähinnasta tämän pariksi on saatavilla myös heijastusnäyttö.Samoin perinteiset käsijarru ja automaattivaihteiston keppi ovat saaneet väistyä pienempien valitsimien tieltä. Tällä on saavutettu lisätilaa mukitelineitä ja muita säilytyslokeroita varten.Tilaukset alkavat jo syksyllä ja toimituksia odotellaan ensi vuoden alkupuolelle. Sitä ennen saadaan oletettavasti myös hinnat. Tärkein on kuitenkin koeajomahdollisuus, jonka päivämääriä jäämme odottamaan innolla.Kuvat ja lähde: OpelMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”