13.7.2021

Uusi Opel Astra – lataushybridi kahdeksanteen sukupolveen

2021 Opel Astra lataushybridi
The new 2021 Opel Astra

Uusi Opel Astra on jo kahdeksannessa sukupolvessa. Lataushybridivoimalinja ja suuret näyttöpinnat tulevat uuden mallin matkassa.

Ulkoisesti edeltäjästään täysin poikkeava ja myös mekaanisesti täysin uusille palikoille pohjautuva kahdeksas sukupolvi on julkistettu. Uusi Opel Astra vie perinteikkään viistoperän uudelle aikakaudelle lataushybridivoimalinjallakin.

Uutuus on sekä sisältä että ulkoa selvästi kulmikkaampi. Maailman trendit, digitaalisaatio ja sähköistys, näkyvät suurilla näyttöpinnoilla ja jo moneen kertaan mainitulla lataushybridivoimalinjalla.

2021 Opel Astra

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lataushybridi

Voimalinjat siirtävät huomion Stellantiksen pariin, jonka vaikutus näkyy selvästi. Uusi Astra hyödyntää konsernin EMP2-perusrakennetta, jonka muun muassa teknisesti hyvin samankaltainen kolmannen sukupolven Peugeot 308 jakaa. Tämän seurauksena Insignia jää ainoaksi General Motorsin kehittämälle pohjalle perustuvaksi Opeliksi.

Näin ollen Astra tulee kolmenollakasin tapaan tarjolle, perinteisten bensiini- ja dieselversioiden lisäksi, kahdella lataushybridivoimalinjalla. Peugeot on jo vahvistanut omansa tulevan tarjolle myös täyssähköisenä, mutta Opelin osalta jäämme odottamaan lausuntoa.

Molemmissa lataushybridivaihtoehdoissa polttomoottorina toimii tuttu nelisylinterinen ahdettu 1,6-litrainen moottori joko 110 kilowatin (150hv) tai 132 kilowatin (180 hv) tehoisena. Sen parina on aina 81 kilowatin tehoinen sähkömoottori. Näistä tehokkaamman järjestelmän yhteisteho on jo varsin reipas 165 kW (225 hv).

Akuston koko on 12,4 kilowattituntia ja toimintamatkakin lienee sama lähes 60 kilometriä kuin sisarmallilla. Se on ladattavissa tyhjästä täyteen sopivasta pistokkeesta, ainakin teoriassa, vajaassa kahdessa tunnissa auton 7,4 kilowatin laturilla.

Perinteisemmät polttomoottorit ovat bensiinipuolella 1,2-litraisia joko 81 kilowatin (110 hv) tai 96 kilowatin (130 hp) tehoilla. Dieselmoottorina toimii nelisylinterinen 1,5-litrainen 130-hevosvoimainen voimanlähde.

Katseissa taitaa olla luokan mittatikkuna vuosikymmeniä toiminut Volkswagen Golf, mutta näkyykö se muodoissa vähän liikaakin. Ei ainakaan persoonallisessa keulailmeessä.

2021 Opel Astra Hybrid

Uusi Opel Astra

Kahdeksannen sukupolven Astra saa Opelin uuden Vizor-keulailmeen, jonka jo esimerkiksi koeajossa käynyt Mokka-e esitteli. Samalla se loikkaa edeltäjästään varsin kauas vaihtaen pullean pyöreyden terävään tuijotukseen uusilla lisävarusteisilla Intellilux led-valoilla.

Uusi Opel Astra 4374 millimetriä pitkänä ja 1860 millimetriä leveänä varsin lähellä edeltäjän mittoja. Kasvua on tapahtunut erityisesti 2675 millimetriä pitkässä akselivälissä. Uusi on edeltäjää 15 millimetriä matalampi, joka osaltaan auttaa sporttisempaa ilmettä.

Tavaratila on kasvanut lukemaan 422 litraa. Takamatkaajille on odotettavissa lisää polvitilaa 13 millimetriä kasvaneen akselivälin ansiosta, mutta tähän voimme palata myöhemmin koeajon yhteydessä.

Auto on saatavilla, monen muun Opelin tapaan, kaksoisvärityksellä. Samalla tavoin mallinimi lukee nyt leveästi muovista valmistetussa tavaratilan kannessa. Vannekoko on jatkossa 16 - 18 tuumaa.

2021 Opel Astra Interior

Kantikasta, mutta minimalistista

Sisätilojen puolella muutos on vähintään yhtä mittava. Kaikkea on terävöitetty ja paikoin nähtävissä on jopa veistoksellisia muotoja. Historia on vahvasti läsnä.

Uusi "Pure Panel" -kojealauta hylkää suuren osan perinteisistä painikkeista korvaten niitä suurillä näyttöpinnoilla. Ulkonäöllisesti muutos on onnistunut, mutta käytön kannalta tilanne voi olla toinen. Silti tietoviihdejärjestelmän alta löytyy yhä reilu rivi pikapainikkeita.

Myös mittaristo on täysin digitaalinen. Lisähinnasta tämän pariksi on saatavilla myös heijastusnäyttö.

Samoin perinteiset käsijarru ja automaattivaihteiston keppi ovat saaneet väistyä pienempien valitsimien tieltä. Tällä on saavutettu lisätilaa mukitelineitä ja muita säilytyslokeroita varten.

Tilaukset alkavat jo syksyllä ja toimituksia odotellaan ensi vuoden alkupuolelle. Sitä ennen saadaan oletettavasti myös hinnat. Tärkein on kuitenkin koeajomahdollisuus, jonka päivämääriä jäämme odottamaan innolla.

Kuvat ja lähde: Opel

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat