2.11.2024

Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille

Kuva Škoda

Toisen sukupolven Kodiaq RS:ssä on 15 kilowattia edeltäjäänsä enemmän möhkälehauskuutta.

Škoda täydentää Kodiaq-mallistoaan ja RS-mallistoaan yhdellä iskulla tuomalla Kodiaq RS:n uuteen sukupolveen. Tšekkiläisvalmistaja julkisti lippulaivamaasturinsa Kodiaqin toisen sukupolven viime vuonna pitkän odotuksen jälkeen, ja tarjoaa sitä jo ennestään taloudellisena kevythybridibensiininä, suosittuna lataushybridinä sekä väkevänä ja tarpeellisena dieselnelivetoautomaattina.

Yksi väestönosa oli vielä uudelta Kodiaqilta palvelematta, mutta ei enää kauaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Seitsenpaikkainen maasturi Golf GTI:n koneella

Kodiaq RS:n pääasiallinen suola on tietysti moottori. Škoda on asentanut autoon 2,0-litraisen TSI Evo -turbobensiinimoottorin, joka on viritetty 265 hevosvoiman eli 195 kilowatin tehoiseksi. Vääntömomenttia koneesta irtoaa pyöreät 400 newtonmetriä. Škoda tarjoaa väkevän voimanlähteen jatkeeksi 7-vaihteista DSG:tä, ja Kodiaq RS:hän on aina nelivetoinen.

Kodiaq RS:n moottori on sama VW-konsernin EA888 kuin joka on asennettu maailmankuuluun hot hatchiin nimeltä Volkswagen Golf GTI. Voimanlähde tarjoaa 20 hevosvoimaa enemmän tehoa kuin edeltävän polven Kodiaq RS:n.

Moottori liikuttaa jopa tätä seitsenpaikkaista katumaasturia sulavasti, sillä nollasta sataan Kodiaq RS:n kerrotaan kiihtyvän 6,3 sekunnissa, huippunopeuden ollessa 231 kilometriä tunnissa.

Muutakin kuin moottori

Škoda Kodiaq RS:ssä on muutakin mukavaa kuin tehokas moottori, niin kuin perheautojen kuumissa versioissa yleensäkin.

Škoda on esimerkiksi vahvistanut Kodiaqin alustaa, ja tuonut RS:ään vakiovarusteeksi Dynamic Chassis Control Plussan, joka käsittää aktiivisen iskunvaimennuksen ja 15 erilaista ajotilasäätöä. Niin ikään jarrulevyjä on vahvistettu, ja seitsenpaikkaisessa mallissa myös etujarrusatuloita.

Ulkonäöllisesti RS:n erottaa muusta Kodiaq-perheestä urheilullisempien puskureiden, mustien yksityiskohtien, 20-tuumaisten sporttivanteiden sekä tietysti RS-lätkien kautta.

Sisätiloissa tummanpuhuva tunnelma jatkuu verhoilun myötä, ja sitä korostetaan punaisilla tikkauksilla. Muhkeat urheilulliset istuimet kruunaavat Škodan lippulaivamaasturin uuden sporttiversion ajokokemuksen.

Tuotantoon uuden sukupolven Škoda Kodiaq RS:n on määrä tulla ensi keväänä.

Lähde: Škoda

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat