19.3.2021 Ajoneuvot Uusi vuoden 2021 Peugeot 308 myös lataushybridinä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuonna 2021 Peugeot 308 karjaisee kunnolla keuhkojensa kyllyydestä. Uuden keulamerkin lisäksi täysin uudessa mallissa esiin vilahtavat sapelihampaat ja lataushybridivaihtoehto. Vuoden 2021 Peugeot 308 on täysin uusi. Se väijyy saalistaan uudella vihaisemmalla leijonailmeellä, jonka viitteitä on saatu jo muun muassa 508 ja 3008 -mallien myötä. Nyt uuden keulailmeen kruunaa myös merkin uusi, tai tavallaan vanha, leijonavaakuna.Valmistaja lupailee uutuuden yhdistävän uusimmat ajoavustimet, tuoreimman ohjaamon sekä tietoviihdejärjestelmän vapaasti valittavaan käyttövoimaan. Perinteisten polttomoottorivaihtoehtojen lisäksi tarjolle tulee heti lataushybridi. Täyssähköinen vaihtoehto on tainnut kuitenkin päästä unohtumaan – ehkä se olisikin parempi tuoda ihan omana automallinaan, jolloin kompromisseja joudutaan tekemään vähemmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaarallisempi leijonaUusi vuoden 2021 Peugeot 308 on kasvanut samannimisestä edeltäjästään pituussuuntaan peräti 110 millimetriä, josta akseliväli saa 55 millimetriä. Tavaratilaa on tarjolla 412 litraa ja takaistuimet alas taitettuna jopa 1 323 litraa. Kääntösäteeksi kerrotaan 10,5 metriä.Samalla nuori leijona on kuitenkin kyyristynyt 20 millimetriä matalammaksi ja aerodynamiikkaa kerrotaan hiotun. Sen ilmanvastuskerroin 0,28 ei oikeastaan ole matala, mutta ilahduttavasti valmistaja sentään puhuu myös otsapinta-alan huomioivasta ilmanvastusarvosta (CdA on 0,62 m²) – juuri jälkimmäinen olisi olennainen asia polttoainetaloudellisuuden kannalta.Ajovalot on toteutettu aina led-teknologialla ja ne jatkuvat kapeina sapelihammasta muistuttavina huomiovaloina alas aina etupuskuriin asti. Tämä ilme on tuttu jo muista uudistuneista malleista. Sen sijaan keulamaskin uusi vaakuna piilottaa ajoavustinten vaatiman tutkan taakseen.Auton kyljistä löytyy nyt uudet vaakunat. Perässä katseen kaappaavat led-takavalot, joista löytyy Peugeotin jellonan kolmen kynnen raapaisujäljet.Uutuus on saatavilla seitsemässä värissä, joista neljä on oikeastaan harmaansävyjä. Kahden valkoisen, harmaan ja mustan lisäksi valikoimasta löytyy kuvissa esiintyvä Olivine Green sekä sininen Vertigo Blue ja punainen Elixir Red.Myös sisältä vuoden 2021 Peugeot 308Tavallista pienempikehäisen ohjauspyörän yli katseltava ohjaamojärjestely on pääosin ennallaan. Digitaalisen mittariston (Active Pack -varustetasosta alkaen) koko on 10-tuumaa ja GT-varustelusta eteenpäin se on kolmiulotteinen.Samankokoinen on myös vakiovarusteinen tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö, jota kerrotaan tuodun lähemmäksi kuljettajaa. Järjestelmän kerrotaan toimivan aiempaa sulavammin ja omaavan useita puhelimista tuttuja ominaisuuksia.Allure-varustetasosta eteenpäin toimintoja ohjaillaan virtuaalisilla i-toggle-painikkeilla, jotka on sijoitettu keskinäytön alapuolelle – kyseessä on kosketuksen tunnistavat ja käyttäjän muokattavissa olevat pikakuvakkeet. Puhelimen heijastustoiminto toimii nyt myös langattomasti.Drive Assist 2.0 -avustin tulee saataville vuoden lopulla yhdistämään adaptiivisen vakionopeudensäätimen ajolinja-avustimeen. Mukana tulee kolme uutta toimintoa: kaistanvaihtoavustin ehdottaa kuljettajalle edessä ajavan ajoneuvon ohittamista ja omalle ajokaistalle paluuta, kun ajonopeus on 70 km/h ja 180 km/h välillä, ennakoiva nopeusrajoitussuositus ehdottaa kuljettajalle ajonopeuden sopeuttamista nopeusrajoitusliikennemerkkien mukaisesti ja kaarrenopeuden mukautusavustin optimoi ajonopeuden kaarteen jyrkkyyden mukaan aina ajonopeuteen 180 km/h asti.Bensiini, diesel ja lataushybridiUusi Peugeot 308 on heti saatavana myös kahtena etuvetoisena lataushybridiversiona, joiden järjestelmien yhteisteho on joko 180 tai 225 hevosvoimaa. Molempien lataushybridien akun kapasiteetti on 12,4 kilowattituntia ja WLTP-mittaussyklin mukainen sähköinen toimintamatka noin 60 kilometriä.Edullisempi Hybrid 180 e-EAT8 yhdistää 110 kilowatin (150hv) polttomoottorin 81 kilowattiseen sähkömoottoriin. Tehokkaamman version sähkömoottori on sama, mutta polttomoottorin huipputehoksi ilmoitetaan 132 kilowattia (180 hv).Molemmissa malleissa auton oma yksivaiheinen laturi on 7,4 kilowatin tehoinen. Akun lataus kotilatauspisteellä (32 A) tyhjästä täyteen vie teoriassa vähintään 2 tuntia.Kaikki bensiinimoottorit ovat kolmesylinterisiä 1,2-litraisia ja tehovaihtoehtoja on kaksi. Edullisempi 110-hevosvoimainen malli on aina manuaalivaihteinen, mutta 130-hevosvoimaisen version saa halutessaan myös 8-pykäläisellä automaatilla. Dieselmoottorina toimii nelisylinterinen 1,5-litrainen 130-hevosvoimainen voimanlähde, jonka saa sekä manuaali- että automaattivaihteisena.Uuden kolmenollakasin ennakkomyynti alkaa Suomessa alkukesästä 2021 ja liikkeisiin se saapuu toisella vuosipuoliskolla. Malli valmistetaan Ranskassa, Mulhousen tehtaalla.Kuvat ja lähde: PeugeotMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja