3.1.2018

Uusien automerkkien aikakausi: Byton paljastetaan CES-messuilla

Byton

Bytonin taustalla on kiinalaisrahoitus ja länsimaiden suuryrityksistä metsästetyt johtajat.

Sähköistymistä, Kiinan autoteollisuuden nousua ja horisontissa paistavaa autonomisen aikakauden alkua on jännittävä seurata. Tuskin koskaan auton alkuhämärien jälkeen olemme kokeneet samanlaista uusien automerkkien tulvaa, joka nyt odottaa markkinoita. Monet tulokkaista jäävät tähdenlennoiksi, mutta jotkin saattavat Teslan tavoin vakiinnuttaa paikkansa. Ainakin hetkeksi.

Toistaiseksi uutuudesta on selvillä vain katumaasturimaista profiilia vihjaileva teaser-kuva.

Yksi uusi tulokas on kiinalaistaustainen Byton. Applen, BMW:n, Teslan ja Googlen johtajia palkannut yritys pitää tutkimuskeskusta kotikaupungissaan Kiinan Nanjingissa, mutta siivet ovat levittäytyneet jo Yhdysvaltojen Piilaaksoon ja Saksan Müncheniin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Autonomiaa ja sähkövoimaa

Tänään julkaistussa lehdistötiedotteessa Byton ilmoittaa esittelevänsä CES-kuluttajaelektroniikkamessuilla auton. Las Vegasissa 7. tammikuuta tapahtuvan esittelyn tähden paljastetaan olevan älykäs ja sähköinen, kuinkas muuten.

Byton

Auton sijaan Byton puhuu tulokkaastaan enemmän seuraavan sukupolven älylaitteena. Uutuuden kerrotaan olevan valmis jaetun, älykkään ja autonomisen ajamisen aikakauteen. Valmistaja kertoo auton olevan varustettu useilla näytöillä, joiden informaatiolla korvataan perinteinen keskikonsoli. Käyttöliittymäksi paljastetaan lähes kaikki mahdollinen: puheentunnistus, kosketus, biometrinen tunnistautuminen, fyysiset painikkeet sekä eleohjaus. Auto on totta kai yhteydessä pilvipalveluihin, joista käyttäjän yksiölliset asetukset ladataan. Auton lukituksen kerrotaan perustuvan kasvojentunnistuseen, kenties hieman tuoreimpien Apple iPhone -puhelimien tapaan.

Ulkokuoresta vaitonainen Byton paljastaa vain etu- ja takavalojen koostuvan älypinnoista.

Byton

Suomeen 2020?

Uutuuden valmistuksen kerrotaan alkavan Kiinan Nanjingissa vuonna 2019. Jo sitä seuraavana vuotena auto saapuu Yhdysvaltoihin ja Eurooppaan. Valmistaja paljastaa malliston laajenevan myöhemmin samaan perusrakenteeseen pohjautuvalla sedanilla ja tila-autolla.

Saa nähdä, näemmekö ensimmäiset Bytonit Suomen liikenteesä jo reilun kahden vuoden kuluttua. Selvää kuitenkin on, ettei tämä ole viimienen kerta, kun kuulemme uudesta tulevasta kiinalaisvalmistajasta.

Teksti Lauri Ahtiainen, Lähde ja kuvat Byton

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat