29.7.2017 Ajoneuvot Vanteiden ylläpitopesu on yllättävän helppoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vanteista huolehtiminen on helppoa riittävän tiheästi ylläpitopesemällä - erityisesti jos vanteet vaivautuu suojaamaan renkaiden vaihdon yhteydessä. Vanteidenhoito jää usein hieman vähemmälle huomiolle, vaikka muusta autosta pidettäisiinkin huolta. Vanteet ovat yleensä lakattu samoin kuin maalipintakin, joten ne kaipaisivat samanlaista ylläpitoa. Niihin tarttuva lika on pääosin jarrupölyä sekä jossain määrin maantiepikeä, joten vannepesuaineiden koostumus on kuitenkin hieman autoshampoosta poikkeava.Sopivat välineet auton pesujen yhteydessä suoritettaviin vanteiden ylläpitopesuihin tekevät vanteiden puhtaanapidosta todella helppoa. Asiaa auttaa vanteiden suojaaminen renkaidenvaihdon yhteydessä. Suojaamiseen sopivat hyvin polymeeripohjaiset suojatuotteet (sealant) tai kiireelliselle esimerkiksi sumutettavat synteettiset suojatuotteet (spray sealant), vaikka vanteille on myös omia suojatuotteita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPesuaineitaMyös vanteet kannattaa esipestä ennen varsinaista pesua - tämä sujuu helposti koko auton esipesun yhteydessä.Myös vanteet kannattaa esipestä aina samassa yhteydessä muun auton kanssa. Esipesusta on kirjoitettu aiemmassa artikkelissa. Vanteet pestään auton esipesun ja auton käsinpesun välissä, sillä tällöin vanteista puhtaalle maalipinnalle roiskuva lika pestään vielä kintaalla pois.Huuhtelun myötä pahin kurakerros on jo puhdistettu vanteista, mutta valitettavasti jarrupöly ja muu lika vaatii mekaanista puhdistamista. Vanteiden pesuun tarvitaan sopiva pesuaine, joka ei kuitenkaan saa olla niin vahvaa että levitetty suojatuote huuhtoutuu pesuveden mukana. Automarkettien vannepesuaineet eivät yleensä tällaisia ole.Pesuaine sumutetaan pullosta suoraan vanteen pintaan. Vannepesuaineita voi ostaa käyttövalmiina pullossa tai laimennettavina tiivisteinä.Jutun yhteydessä käytettiin Chemical Guysin laimennettavaa Diablo Gel -vannepesuainetta. Se on hellävarainen suojatuotteille ja laimennettavuutensa (1:3 - 1:6) ansiosta myös edullinen käyttää. Pesuteho on hyvä ja aine on suunniteltu erityisesti jarrupölyn liuottamista silmällä pitäen. Valmiiksi laimennettu seos suihkutetaan vanteen pintaan.VälineurheiluaOikeat välineet yhdessä riittävän usein suoritettavan ylläpitopesun kanssa tekevät vanteiden hoitamisesta mukavaa ja nopeaa.Vannepesuaineella suihkuteltu vanne suditaan hellävaraisesti puhtaaksi valitulla pesuvälineellä. Vanteiden pesuun sopiva väline voi olla kinnas tai harja, mutta molempien suhteen on hyviä ja huonoja vaihtoehtoja. Tarjonta on kasvanut merkittävästi viime vuosien aikana.Vanteiden pesuun on olemassa tavallisia autonpesukintaita pienempiä vain muutaman sormen kokoisia kintaita. Harjaa käytettäessä tulee valita pehmeä pensseliä muistuttava työkalu, mutta myös lampaanvillaa jäljittelevällä synteettisellä materiaalilla päällystettyjä pesuvälineitä on olemassa. Viimeksi mainittujakin saa eri kokoisina ja ne ovat äärimmäisen käteviä.Erilaisten vannepesuvälineiden valikoima on valtaisa. Kuvan kaltainen lampaanvillajäljitelmällä päällystetty pesuväline on eräs paremman pään vaihtoehdoista.Vanteiden ääressä kyykkiminen saattaa tuntua hankalalta, mutta esimerkiksi paksu vaahtomuovinen istuinalusta mukavoittaa kokemusta merkittävästi. Sen päälle voi joko istua tai laskea polven. Vanteet kannattaa sumuttaa pesuaineella, puhdistaa pesuvälineellä ja huuhdella painepesurilla tai vesiletkulla yksi kerrallaan. Näin ei ole vaaraa pesuaineen kuivumisesta pintaan eikä tule epämiellyttävää kiireen tunnetta.Vanteita pestessä voi mukana pitää puhtaalla vedellä täytettyä huuhteluämpäriä pesuvälinettä varten.Kuiva lopputulemaPesun jälkeen vanteet huuhdellaan huolellisesti. Pesut ja huuhtelut kannattaa tehdä yksi vanne kerrallaan, jolloin välttää kiireen.Kun kaikki vanteet on puhdistettu ja huuhdeltu, kuivataan ne virheettömän lopputuloksen varmistamiseksi. Mustilla vanteilla kuivauksen merkitys korostuu, sillä kuivuneet vesipisarat erottuvat tehokkaasti tummasta pinnasta. Kuivaukseen kannattaa käyttää mikrokuituliinaa.Autonkuivaukseen tarkoitettu mikrokuituinen kuivausliina saattaa olla kömpelö suuren kokonsa vuoksi, joten esimerkiksi laadukas yleisliina voi toimia hyvin vanteiden kuivaamiseen. Myös mikrokuituliinoista on kirjoitettu erillisessä artikkelissa. Kuivauksen yhteydessä, tai sen jälkeen, voi myös suihkia vanteen pintaan pikasuojaa, jolla varmistaa myös seuraavan pesukerran helppouden.Huuhtelun jälkeen vanteet kuivataan sopivalla mikrokuituisella liinalla.Teksti ja kuvat: Henri PosaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää