29.7.2017 Ajoneuvot Vanteiden ylläpitopesu on yllättävän helppoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vanteista huolehtiminen on helppoa riittävän tiheästi ylläpitopesemällä - erityisesti jos vanteet vaivautuu suojaamaan renkaiden vaihdon yhteydessä. Vanteidenhoito jää usein hieman vähemmälle huomiolle, vaikka muusta autosta pidettäisiinkin huolta. Vanteet ovat yleensä lakattu samoin kuin maalipintakin, joten ne kaipaisivat samanlaista ylläpitoa. Niihin tarttuva lika on pääosin jarrupölyä sekä jossain määrin maantiepikeä, joten vannepesuaineiden koostumus on kuitenkin hieman autoshampoosta poikkeava.Sopivat välineet auton pesujen yhteydessä suoritettaviin vanteiden ylläpitopesuihin tekevät vanteiden puhtaanapidosta todella helppoa. Asiaa auttaa vanteiden suojaaminen renkaidenvaihdon yhteydessä. Suojaamiseen sopivat hyvin polymeeripohjaiset suojatuotteet (sealant) tai kiireelliselle esimerkiksi sumutettavat synteettiset suojatuotteet (spray sealant), vaikka vanteille on myös omia suojatuotteita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPesuaineitaMyös vanteet kannattaa esipestä ennen varsinaista pesua - tämä sujuu helposti koko auton esipesun yhteydessä.Myös vanteet kannattaa esipestä aina samassa yhteydessä muun auton kanssa. Esipesusta on kirjoitettu aiemmassa artikkelissa. Vanteet pestään auton esipesun ja auton käsinpesun välissä, sillä tällöin vanteista puhtaalle maalipinnalle roiskuva lika pestään vielä kintaalla pois.Huuhtelun myötä pahin kurakerros on jo puhdistettu vanteista, mutta valitettavasti jarrupöly ja muu lika vaatii mekaanista puhdistamista. Vanteiden pesuun tarvitaan sopiva pesuaine, joka ei kuitenkaan saa olla niin vahvaa että levitetty suojatuote huuhtoutuu pesuveden mukana. Automarkettien vannepesuaineet eivät yleensä tällaisia ole.Pesuaine sumutetaan pullosta suoraan vanteen pintaan. Vannepesuaineita voi ostaa käyttövalmiina pullossa tai laimennettavina tiivisteinä.Jutun yhteydessä käytettiin Chemical Guysin laimennettavaa Diablo Gel -vannepesuainetta. Se on hellävarainen suojatuotteille ja laimennettavuutensa (1:3 - 1:6) ansiosta myös edullinen käyttää. Pesuteho on hyvä ja aine on suunniteltu erityisesti jarrupölyn liuottamista silmällä pitäen. Valmiiksi laimennettu seos suihkutetaan vanteen pintaan.VälineurheiluaOikeat välineet yhdessä riittävän usein suoritettavan ylläpitopesun kanssa tekevät vanteiden hoitamisesta mukavaa ja nopeaa.Vannepesuaineella suihkuteltu vanne suditaan hellävaraisesti puhtaaksi valitulla pesuvälineellä. Vanteiden pesuun sopiva väline voi olla kinnas tai harja, mutta molempien suhteen on hyviä ja huonoja vaihtoehtoja. Tarjonta on kasvanut merkittävästi viime vuosien aikana.Vanteiden pesuun on olemassa tavallisia autonpesukintaita pienempiä vain muutaman sormen kokoisia kintaita. Harjaa käytettäessä tulee valita pehmeä pensseliä muistuttava työkalu, mutta myös lampaanvillaa jäljittelevällä synteettisellä materiaalilla päällystettyjä pesuvälineitä on olemassa. Viimeksi mainittujakin saa eri kokoisina ja ne ovat äärimmäisen käteviä.Erilaisten vannepesuvälineiden valikoima on valtaisa. Kuvan kaltainen lampaanvillajäljitelmällä päällystetty pesuväline on eräs paremman pään vaihtoehdoista.Vanteiden ääressä kyykkiminen saattaa tuntua hankalalta, mutta esimerkiksi paksu vaahtomuovinen istuinalusta mukavoittaa kokemusta merkittävästi. Sen päälle voi joko istua tai laskea polven. Vanteet kannattaa sumuttaa pesuaineella, puhdistaa pesuvälineellä ja huuhdella painepesurilla tai vesiletkulla yksi kerrallaan. Näin ei ole vaaraa pesuaineen kuivumisesta pintaan eikä tule epämiellyttävää kiireen tunnetta.Vanteita pestessä voi mukana pitää puhtaalla vedellä täytettyä huuhteluämpäriä pesuvälinettä varten.Kuiva lopputulemaPesun jälkeen vanteet huuhdellaan huolellisesti. Pesut ja huuhtelut kannattaa tehdä yksi vanne kerrallaan, jolloin välttää kiireen.Kun kaikki vanteet on puhdistettu ja huuhdeltu, kuivataan ne virheettömän lopputuloksen varmistamiseksi. Mustilla vanteilla kuivauksen merkitys korostuu, sillä kuivuneet vesipisarat erottuvat tehokkaasti tummasta pinnasta. Kuivaukseen kannattaa käyttää mikrokuituliinaa.Autonkuivaukseen tarkoitettu mikrokuituinen kuivausliina saattaa olla kömpelö suuren kokonsa vuoksi, joten esimerkiksi laadukas yleisliina voi toimia hyvin vanteiden kuivaamiseen. Myös mikrokuituliinoista on kirjoitettu erillisessä artikkelissa. Kuivauksen yhteydessä, tai sen jälkeen, voi myös suihkia vanteen pintaan pikasuojaa, jolla varmistaa myös seuraavan pesukerran helppouden.Huuhtelun jälkeen vanteet kuivataan sopivalla mikrokuituisella liinalla.Teksti ja kuvat: Henri PosaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”