27.6.2017

Vieläkin paremmin: Imatranajon turvallisuus uudelle tasolle

Imatranajon turvallisuus

Viime vuoden Imatranajossa ei sattunut yhtään vakavaa onnettomuutta. Siitä huolimatta järjestäjät ovat tehneet tälle vuodelle kymmeniä parannuksia radan turvallisuuteen.

Imatranajon luonne muuttui viime vuodeksi täydellisesti, kun aiempien vuosien näytösajo vaihtui kansainvälisen katuratasarjan (International Road Racing Championchip eli IRRC) MM-osakilpailuksi. Kaupunkialueelle rakennetulla katuradalla turva-alueiden järjestäminen niin kuljettajien kuin katsojien turvaksi on haasteellista. Imatran Moottorikerho haluaa tämän vuoden kilpailun olevan yhä turvallisempi, ja siitä syystä rataan ja sen ympäristöön on tehty lukuisia parannuksia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kilpailijan kokemus hyödyksi turvallisuuden parantamisessa

Juha Kalliolla on kokemusta sekä IRRC-kilpailusta Imatralta että legendaarisesta Mansaaren TT:stä.

Avainasemassa muutosten suunnittelussa on ollut imatralainen Juha Kallio, jolla on katuratakilpailuista ajokokemusta niin viime vuoden Imatranajosta kuin myös legendaarisesta Mansaaren TT:stä. Kallio on antanut järjestäjien käyttöön kaiken kokemuksensa katuratakilpailuista, ja mies oli mukana myös Suomen Moottoriliiton ratatarkastaja Jani Frontin käydessä tarkastamassa Imatran rataa yhdessä Imatran Moottorikerhon edustajien kanssa puolitoista kuukautta ennen H-hetkeä.

Ratatarkastus aloitetaan palaverilla, jossa ovat paikalla Moottoriliiton ratatarkastaja Jani Front (vas), kilpailun turvallisuuspäällikkö Jouni Tiitta, kilpailun sihteeri Juha Suikkari, IMK:n puheenjohtaja Sami Backman sekä Imatranajon kilpailunjohtaja Kai Pasanen.

Ratatarkastus alkaa Imatran Moottorikerhon tiloissa pidettävällä palaverilla, jossa Juha Kallio havainnollistaa paikallaolijoille radan eri kohtien riskitekijät videolla, joka on kuvattu viime vuoden kilpailussa Kallion pyörään kiinnitetyllä kameralla. Kallio pysäyttää videon muutaman sekunnin välein selostaen samalla radan eri kohtien riskitekijöitä.

Turva-aitojen ja yleisöalueiden sijainnit, radan reunan kanttikivien korkeudet, lippumiesten paikat ja kierrosnäyttötaulujen sekä kilpailijoiden omien näyttötaulujen paikat, kaikkeen mahdolliseen kiinnitetään huomiota. Myös auringonvalon suunta sekä kovan vauhdin aiheuttama putkinäkö huomioidaan, jotta kuljettajien olisi mahdollisimman helppo nähdä radan varrelta liput ja näyttötaulut.

Ratatarkastaja Jani Front ajaa ja Juha Kallio näyttää missä kohdissa turvallisuuteen tulee kiinnittää lisähuomiota.

Kilparata avataan iltaisin yleiselle liikenteelle

Kilpailuviikonloppu on hektinen harjoitusten, aika-ajojen, näytösajojen ja kilpailulähtöjen seuratessa tiiviisti toisiaan, joten aikatauluissa pysyminen on varmistettava kilpailijoiden sujuvalla pääsyllä ratavarikolta lähtöpaikalle ja myös maaliintulon jälkeen takaisin varikolle. Järjestelyissä on huomioitava jopa 40-60 000 nouseva yleisömäärä ja se, että järjestäjien on päästettävä yleisöä kilpailulähtöjen välissä ylittämään rata katsomo-alueelta toiselle. Kilpailunjohtajan kannalta haasteita asettaa mm. se, että kilpailunjohtaja näkee tornista vain lähtösuoran ja muun rataosuuden turvallisuus on varmistettava radioliikenteen ja kameroiden avulla.

Pääsuoran päässä olevan turva-alueen laajuus askarruttaa. Juha Kallio kertoo näkemyksensä, että mihin yleisöalueen raja tulisi asettaa.

Suomen Moottoriliiton ja Suomen Road Racing Ajajien nimeämällä ratatarkastaja Jani Frontilla on kova kokemus Suomen moottoriratojen turvallisuustarkastuksista, mutta Imatran katurata tarjoaa hänellekin täysin uusia haasteita.
Tämä on enemmän yleisötapahtuma, joten jo viranomaisyhteistyössä huomioidaan selvästi normaalia enemmän yleisön turvallisuuteen vaikuttavat asiat.

Lehmuskujan oikealla puolella on jo turva-aita valmiina ja kilpailuun mennessä myös vasemmalle puolelle rakennetaan vastaava aita.

Katuradan erikoisuus on sekin, että kilpailun aattona tehtävä radan tarkastus ei riitä takaamaan radan moitteetonta kuntoa koko kilpailuviikonlopun ajaksi. Koska rata on osa kaupungin yleistä tieverkkoa, niin se avataan joka ilta kilpailun päätyttyä yleiselle liikenteelle. Siksi rata pitää tarkastaa ja hyväksyä kilpailukäyttöön jokaisen kilpailupäivän aamuna erikseen.

Radan varressa olevat liikenteenjakajat ovat irrallisia ja niissä on sisäänrakennetut nostokoukut, jotta ne on helppo siirtää pois kilpailun ajaksi.

Turvallinen kilpailutapahtuma ei synny pelkästään järjestäjien tekemän työn ansiosta, vaan siihen vaikuttaa myös yleisön käytös. Siksi paikalle saapuvaa yleisöä pyydetään noudattamaan tarkasti järjestäjien ja järjestysmiesten ohjeita. Yhdessä turvallisesti läpi viety kilpailu mahdollistaa tapahtuman jatkuvuuden myös tulevina vuosina.

Imatranajo 7.-9.7.2017 Imatralla, www.imatranajo.fi

Näyte turva-aitojen toimivuudesta viime vuoden Imatranajossa:

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat