12.11.2016

Vitpilen 401 – Husqvarnan päänavaus uuteen moottoripyöräluokkaan

Husqvarna Vitpilen 401

Husqvarna rynnistää katupyörämarkkinoille uusilla Vitpilen-malleillaan. Ensimmäisenä päivänvalon näkee malliston kuopus 401, myöhemmin luvassa on isommat 701 ja 1301.

Vaikka katupyöräpuolella Husqvarna on uusi tulokas, niin moottoripyörävalmistajana sillä on pitkät perinteet. Ensimmäiset moottoripyörät Husqvarna valmisti vuonna 1903, eli samana vuonna kuin muuan Harley-Davidson aloitti moottoripyörävalmistuksen. Värikkäiden vaiheiden jälkeen Husqvarnan omistus siirtyi lokakuussa 2013 Itävaltaan. Koska se on nyt KTM:n omistuksessa, on luontevaa että Husqvarnan uudessa Vitpilen 401:ssä käytetään KTM:stä tuttua tekniikkaa.

Husqvarna Vitpilen 401

Vitpilenin konseptimalli nähtiin kaksi vuotta sitten Milanon kansainvälisessä moottoripyöränäyttelyssä. Nyt Husqvarna esitteli tuotantovalmiin Vitpilen 401 -mallinsa samassa paikassa. Tehtaan edustajien mukaan kyseessä ei ole nakupyörä, ei café racer eikä street fighter. Uusi Vitpilen ei sovi mihinkään olemassa olevaan pyöräkategoriaan. Se on moderni ja minimalistinen urbaaniin ympäristöön suunniteltu, helppokäyttöinen moottoripyörä. Uutuudellaan Husqvarna kosiskeleekin erityisesti uuden sukupolven motoristeja asiakkaikseen. Pyörän linjat on suunniteltu tarkoituksenmukaisiksi. Sama selkeä ja yksinkertainen linja jatkuu myös varustelussa, sillä Vitpilenissä ei ole ”turhaa” elektroniikkaa tai ajoavustimia kuljettajalle.

Moottori on yksisylinterinen, nestejäähdytteinen 375-kuutioinen nelitahtimoottori. Teholtaan se asettuu juuri sopivasti A2-ajokorttiluokan rajoihin, eli alle 35 kilowatin. Kaksi yläpuolista nokka-akselia, tasapainoakseli sekä luistokytkin ja sähköinen ride-by-wire -kaasu kertovat nykyaikaisesta tekniikasta. Siron moottorin paino on vain 36 kiloa. Käytännössä kyseessä on sama voimanlähde kuin KTM 390 Dukessa.

Husqvarna Vitpilen 401

Jousitus tulee niinikään KTM:n omistamalta valmistajalta, eli WP:ltä. Etuteleskoopin liukuputkien halkaisija on sama kuin useimmissa isoissa sporttipyörissä, eli 43 mm. Käännetty USD-rakenne kuuluu luonnollisesti kuvaan. Etujarru koostuu nelimäntäisestä jarrusatulasta ja 320-millisestä levystä, joilla 148 kilon painoisen pyörän pitäisi pysähtyä tehokkaasti. Runkorakenteena on kromimolybdeeniputkesta hitsattu trellis-rakenne, kuten oransseissa saman konsernin pyörissäkin.

Väritykseltään - nimensä mukaisesti - valkoinen Vitpilen saa rinnalleen tummanpuhuvan Svartpilen 401 -mallin. Kun Vitpilen on matalalla clip-on -ohjaustangolla ja Metzeler M5 -katurenkailla varustettu kaupunkipyörä, niin Svartpilenissä on korkeampi offroad-tyylinen ohjaustanko ja karkeammat Pirelli Scorpion Rally STR -renkaat. Teknisesti pyörät ovat identtiset, mutta mainitut erot tekevät Svartpilenistä kaksi kiloa painavamman.

Husqvarna Vitpilen 401

Husqvarnan tuotepäällikkönä Suomessa toimiva Juha Salminen kertoo, että nyt esitellyt Vitpilen 401 ja Svartpilen 401 -mallit tulevat markkinoille tasan vuoden kuluttua, syksyllä 2017. Saman tekniikan jakavien Vitpilen 401:n ja KTM 390 Duken mallimerkintöjen numerosarjatkin kertovat, että Husqvarna halutaan asettaa vähän KTM:n yläpuolelle eräänlaiseksi premiumtuotteeksi. Vaikka konsernilla on tuotantolaitos myös Intiassa, niin uudet Husqvarnat valmistetaan aidosti Itävallassa. Husqvarna on jo aiemmin julkaissut konseptikuvia isommista Vitpilen 690 ja Vitpilen 1301 -malleista, jotka nojautuvat KTM 690 Duken ja 1290 Super Duken tekniikkaan. Vitpilen tulee jatkossa olemaan siis mallisarja, mutta isompien mallien markkinoilletulon aikataulua ei vielä ole julkistettu.

Husqvarna Vitpilen 401

Husqvarna Vitpilen 401
1-sylinterinen nestejäähdytteinen nelitahtimoottori
Iskutilavuus 375 kuutiosenttimetriä
32 kW (44 hv) / 9000 r/min
37 Nm / 7000 r/min
Akseliväli 1357
Istuinkorkeus 835 mm
Polttoainesäiliön tilavuus 9,5 litraa
Paino ilman polttoainetta 148 kg

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Husqvarna

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat