29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia Teksti Benjamin Helander Kuva Genesis Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Genesiksen uudesta tuulilasin lämmityskeinosta tulee olemaan hyötyä myös sähköautojen talvitoimintamatkan kannalta. Genesis on korealaisvalmistaja Hyundain luksusautosiipi, ja nyt emokonserni on tuonut uutta mielenkiintoista teknologiaa sen testattavaksi, ja mahdollisesti sen autoissa myös ensi kertaa markkinoille lanseerattavaksi. Ja mikä tahansa keino, joka potentiaalisesti helpottaa autoilua pohjoisen talvessa otetaan tietysti kiitoksella vastaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJäreämmät keinot käyttöönLämmitettävä tuulilasi ei ole itsessään mikään uusi keksintö. Ratkaisu, jossa tuulilasin poikki kulkee lukuisia pieniä, mutta kuitenkin silmillä nähtäviä jalometallisia lankoja, on kulkeutunut Fordilta ja sen omistamilta merkeiltä muidenkin merkkien autoihin. Tällainen, sanotaanko nyt sitten perinteinen lämmitettävä tuulilasi on monissa tilanteissa hyvä, mutta Hyundailla ollaan sitä mieltä, että aina voi parantaa. Hyundain kehittämä uusi lähestymistapa nojaa merkin sähköautojen 800-volttiseen E-GMP-perusrakenteeseen. Se muuntaa auton sähköjärjestelmästä saamansa virran 48-volttiseksi, mikä on ilman muuta uutta tuulilasissa. Tuulilasi on metalloitu 20 läpinäkyvällä kerroksella. Kun kerrokset lämmitetään sähköllä, Genesis lupaa umpijäisen tuulilasin tulevan täysin kirkkaaksi alle viidessä minuutissa. Genesiksen mukaan tätä on menestyksekkäästi testattu 18 asteen pakkasella täyssähköisillä GV70:llä ja GV60:lla. Genesiksen mukaan sen uudesta tuulilasin lämmitysratkaisusta on hyötyä paitsi mukavuus- ja turvallisuusnäkökulmasta, myös energiatehokkuuden näkökulmasta. Ratkaisu sulattaa tuulilasin huomattavasti nopeammin kuin ilmastointijärjestelmän puhaltimella toteutettu sulatus, mutta se kuluttaa myös 10 prosenttia sellaista vähemmän energiaa. Etua on kertynyt myös edellä kuvailtuun perinteiseen tuulilasin lämmitykseen verrattuna. Tällä on suora positiivinen vaikutus sähköauton talvitoimintamatkaan. Kesällä lämmitettävää tuulilasia ei normaalisti tarvita, mutta on tästä uudesta lämmitysratkaisusta Genesiksen mukaan hyötyä kesähelteilläkin. Metalloidun tuulilasin pitäisi nimittäin torjua ainakin 60 prosenttia auringon lämpöenergiasta, mikä auttaa pienentämään matkustamon lämpötilaa 2 - 3 asteella, vähentäen ilmastoinnin kuormitusta ja sitä kautta energiankulutusta. On todennäköistä, että Hyundain kehittämä uusi tuulilasin lämmitysratkaisu on aluksi hieman kallis tehdä, ja siksi sen käyttöönottoa suunnitellaan ensimmäisenä luksussiipi Genesikselle. Tavallisesti uudet teknologiset ratkaisut tapaavat levitä muuallekin tuotteistoon, kunhan niiden kehityskustannuksia on ensin maksatettu kalliimmissa autoissa. Lähde: Genesis Lue lisää Kaikki artikkelit 7.7.2024 Ajoneuvot Päivitetty ja venytetty Genesis Electrified G80 tarjoaa uusia pähkinöitä purtavaksi BMW i5:lle ja kumppaneille 26.9.2023 Ajoneuvot Iso saavutus korealaiselle luksusmerkille – Genesis valmistanut miljoonannen autonsa alle kahdeksassa vuodessa 9.4.2023 Ajoneuvot Väistämätön tapahtuu – Genesis GV80 Coupé Concept tulee johtamaan jälleen yhteen viistokattoiseen katumaasturiin 14.3.2023 Ajoneuvot Genesis X Convertible Concept – ultimaattinen sähköavo saatetaan nähdä tuotannossa lippulaivan ominaisuudessa 7.9.2022 Ajoneuvot Mitä yhteistä on kissalla ja kahvilla? Euro NCAP -luokitus 20.2.2022 Ajoneuvot Genesiksen voltit: sähäkkä GV60 on merkin ensimmäinen varta vasten sähköinen 10.12.2021 Ajoneuvot Hyundai-konsernin ässä saa ylleen entistä näyttävämmät kuteet – mutta edes niillä ei ole asiaa Eurooppaan 8.12.2021 Ajoneuvot Yhden tähden Dacia Spring ja tähdetön Renault Zoe: Euro NCAP tuloksissa jyrkkää jakautumista 24.11.2021 Ajoneuvot Genesis Electrified GV70 laajentaa luksusmerkin täyssähkömallistoa jälleen pykälää ylöspäin Kommentit (1) Mielenkiintoinen toteutus! Kyseessä lienee kuitenkin jännitteen, ei virran, muunto 800 -> 48 volttiin. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 30.12.2024 Käytetyt autot Yli 70 000 euron Teslasta hajosi jousitus reilun 100 000 kilometrin jälkeen – myyjä ja ostaja kiistelivät, kuka korvaa? 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? - Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja