29.9.2016

Volkswagen I.D. on tulevaisuuden sähkö-Golf

Volkswagen I.D.

Sähköinen tulevaisuus näyttää Volkswagenin konseptissa leppoisalta: aulamaiset tilat ja paljon älykästä tekniikkaa.

Nopeasti dieselskandaalista irtautuva Volkswagen jatkaa voimakasta panostustaan sähköautoihin. Pariisin autonäyttelyssä nähtiin alkuvuodesta esitellyn sähköisen hippibussi Budd-e:n lisäksi myös täysin uusi konseptiauto: kaupunkien liikenteeseen tarkoitettu I.D. Valmistaja itse kertoo auton olevan vielä vain unelmaa, mutta lupailee sen saapuvan markkinoille jo muutaman vuoden kuluttua, viimeistään 2020. Pääjohtaja Herbert Diess vertasi itse auton hintaa ja tehokkuutta suoraan ikoniseen Golfiin.

Kaupunkiautokonseptin takaovet toimivat liukumalla, mikä on erittäin tervetullutta ahtaissa olosuhteissa.

Sähköautoille tarkoitettuun MEB-alustarakenteeseen pohjautuva I.D. sijoittaa arkkitehtuurinsa mukaisesti akuston ajoneuvon pohjaan. Volkswagen lupailee konseptille jopa 600 kilometrin toimintamatkaa. Mielenkiintoisesti I.D. on moottorisijoittelunsa myötä takaveto ja tehoa luvataan 170 hevosvoimaa (125 kW). Rakenteen myötä painonjakauma on "lähes ideaalinen" 48% edessä / 52% takana. Myös painopisteen pitäisi pysyä alhaisena ajettavuuden nimissä.

Volkswagen I.D.

Sisustaan on haettu tilavuutta sijoittamalla ajoneuvon keulaan vain ilmastoinnin ja lämmityksen vaatimat laitteistot. Tilava, aulamainen sisusta tarkoittaa, että Golfia hiukan lyhyempi I.D. tarjoaa jopa Passatin sisätilat. I.D.:n ei-niin-näppärä nimi viittaa muuten ID:hen, tunnisteeseen, eli suoralta Citroën-lainalta on vältytty. Ajoneuvo saakin jatkossa enemmän personoitavia ominaisuuksia ja auto tervehtii saapuvaa kuljettajaa "iskemällä silmää". Toimintoja käytetään tulevalla Volkswagen User ID -tunnistepalvelulla.

Volkswagen I.D.
Kansainvälinen media piiritti sähkökonseptia vielä pitkään julkistuksen jälkeen.

2025 mennessä Volkswagen lupaa myös koko joukon autonomisia toimintoja, väittäen I.D.:n olevan jopa ensimmäinen täyteen autonomisuuteen pystyvä Volkswagen. Autonomisesti ajettaessa ohjauspyörä vetäytyy kojelaudan sisään. Auton voi myös jättää etsimään parkkipaikkaa itsenäisesti. Myös monista automalleista tuttu heijastusnäyttö kehittyy tulevaisuudessa augmentoidun todellisuuden palvelijaksi, esimerkiksi navigaatio-opasteiden virratessa luontevasti pitkin kuljettajan näkemää maisemaa.

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen, Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Katso myös:

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat