22.7.2022 Ajoneuvot Volkswagenin pääjohtaja vaihtuu: Herbert Diess lähtee, Oliver Blume nousee tilalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ei kesää ilman draamaa Volkswagen-ryhmän johtokunnan kokoushuoneessa, mutta tällä kertaa Herbert Diess väistyy. Tilalle nousee Porschelta tuttu Oliver Blume. Jo useampana kesänä olemme todistaneet Volkswagen-ryhmän jännittävän valtarakenteen natinaa, sillä 2015 BMW:ltä houkuteltu Herbert Diess on johtanut autojättiä sekä vauhdilla että suunnilla, jotka ovat saaneet vanhat instituutiot tyytymättömiksi. Tällä kertaa Diess on kuitenkin taipunut lähtemään ja Porschea johtava Oliver Blume ottaa hänen tehtävänsä.Volkswagen-ryhmän talousjohtaja Arno Antlitz nousee samalla operatiiviseksi johtajaksi auttamaan Blumea, sillä Blume jatkaa myös johdossa. Vaihdos tapahtuu virallisesti 1. syyskuuta, jolloin Diess irtisanoutuu vapaaehtoisesti.Diess Wolfsburgissa Volkswagen-merkin pääjohtajana maaliskuussa 2018.Volkswagenin hallintoneuvoston puheenjohtaja Hans Dieter Pötsch kiitti Diessiä tämän ripeistä ja radikaaleista muutoksista, joiden avulla Volkswagen on ottanut nopeita harppauksia erityisesti sähköisen liikkuvuuden saralla. Diess myös linjasi tuotevalikoimia uudelleen ja keksi innovatiivisia tuoteideoita. – Hän ei vain ohjannut yhtiötä läpi myrskyisten vesien, hän myös loi perusteellisesti uuden strategian, Pötschin lausunnossa kiitellään.Diess aloitti Volkswagenilla juuri ennen, kuin vuonna 2015 paljastunut Dieselgate-päästöhuijausskandaali tuli ilmi. Hän nousi VW-ryhmän johtoon VW-brändin johdosta, korvaten Dieselgate-toipumisessa tahrautuneen Matthias Müllerin. Diessin nopea muutostahti ja erikoiset johtamistavat, erityisesti paniikkisävyinen vertaaminen Teslaan, herättivät kuitenkin paljon närää Volkswagenin johtokunnassa sekä Volkswagenin hallintoneuvostossa istuvissa ammattiliitoissa.Muun muassa Diessin surffausterveiset Wolfsburgia halkovalta kanaalilta eivät olleet erityisen suosittuja yhtiön sisällä.Myös Volkswagenin pääjohtaja Bernd Pischetsrieder ja Volkswagen-merkkiä johtanut Wolfgang Bernhard saivat lähteä ammattiliittojen kimpaannuttua heihin vuosina 2006 ja 2007.Analyytikko Michelle Krebs arvioi, että Diess ja hänen nostattamansa aallot saatettiin kokea jo häiriötekijänä Volkswagenilla. Reutersille puhuneiden lähteiden mukaan lähtöpäätöksen takana olivat ilmeisimmin Porschen ja Piëchin suvut.Oliver Blume on pitkän linjan volkswagenilainen ja jatkaa myös Porschen johdossa yhtiön suunnitellessa pörssilistautumista.Oliver Blume on pitkän linjan volkswagenilainen, sillä hän saapui taloon Audille harjoittelijana 1994. Tuon jälkeen hän on kohonnut eri tehtävien kautta ryhmän merkkien läpi. Blume kunnostautui erityisesti Dieselgaten jälkimainingissa, jolloin hän sai pidettyä Porschen tuotantojohtajana päästöhuijausskandaalin vaikutukset minimissä urheiluautomerkin osalta.Jo aiemmin oli arvioitu, että Blume korvaisi Diessin jossain vaiheessa, mutta Diessin sopimusta jatkettiin vain viime joulukuussa aina vuoteen 2025 saakka.Lähteet: Volkswagen, Automotive News Kuvat: Volkswagen, Moottorin arkisto Teksti: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaVolkswagenin tuolileikki: Diess jatkaa, Škodan Schäfer siirtyy VW:lle VW-pomon kohtalo yhä auki: Diess ’veitsenterällä’ herkässä tilanteessa Jatkaako Diess Volkswagenin johdossa? Todennäköisesti, mutta vuotuiset kahnaukset syövät asemaa Ajatuksia autoista: tapaus Voltswagen ja miksi olimme valmiita uskomaan Volkswagen: ”Emme halua olla seuraava Nokia” Volkswagen-pomo: kadehdimme ja tarvitsemme Teslan ohjelmistotaitoja Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti