12.11.2021 Ajoneuvot Jatkaako Diess Volkswagenin johdossa? Todennäköisesti, mutta vuotuiset kahnaukset syövät asemaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autojätti Volkswagenia kipparoiva Herbert Diess on jälleen ottanut yhteen yhtiössä vahvojen ammattiliittojen kanssa. Some-päivitykset ja räväkkäät linjanvedot eivät miellytä tuotantolinjojen seistessä. Volkswagen-ryhmää Dieselgaten jälkimainingeista kohti sähköistymistä kohti luotsaava toimitusjohtaja Herbert Diess on jälleen kohdannut vastarintaa yhtiön sisältä. Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun Diess ja Volkswagenin hallintoneuvostossa olevat ammattiliitot ottavat yhteen Diessin noustua VW-ryhmän ykkösrooliin 2018. Diess on vaatinut Volkswagenilta voimakasta ja nopeaa muutosta panostamalla sähköautoihin, uusiin tuotantomenetelmiin, ohjelmistoihin ja autonomisen ajamisen teknologioihin. Samalla hän on pohtinut erilaisten Volkswagen-ryhmän rönsyjen karsimista ja tulevaisuuden työvoimatarvetta. Hän on myös varoittanut, että VW ei halua olla "seuraava Nokia". Saksalaiseksi autojohtajaksi värikkäästi sosiaalisessa mediassa ja lausunnoissa esiintyvä Diess on tehnyt hyvää Volkswagenin osakekurssille ja lietsonut jopa sellaisen muutoskuumeen, että yhtiön Yhdysvaltojen aprillipila Voltswagenista olisi monien mielestä saattanutkin pitää paikkaansa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Huolenaiheena Wolfsburg Avoimesti Teslaa ja Elon Muskia ihannoiva Diess on tällä kertaa käynyt ammattiliittoja hallintoneuvostossa edustavan Daniela Cavallon hermoille. Samaan aikaan, kun Diess kutsui Muskin soittamaan videopuhelun Volkswagenin johtajakokoukseen, ovat useat autojätin tuotantolinjat olleet seisoksissa maailmanlaajuisen puolijohdepulan takia. Volkswagenin kotitehtaan Wolfsburgin vuotuinen autotuotanto jää alhaisimmalle tasolleen sitten 1950-luvun lopun, jolloin alkuperäinen Kupla oli tuotannossa. Nyt tuotantomäärä on jäämässä 400 000 autoon, joka on noin puolet ammattiliittojen kanssa sovitusta vuositasosta. Cavallo onkin kritisoinut Diessin suosineen sosiaalisen median stuntteja tylsän johtamisen sijaan. 70 vuotta sitten Wolfsburgin halleissa näytti tältä. – Toimitat meille tasaisesti kivoja kuvia matkoiltasi, mutta valitettavasti et toimita puolijohteita, Cavallo kiteytti. Ammattiliittojen ärsytyksen laukaisi tällä kertaa Diessin huolestuminen Wolfsburgin tulevaisuudesta ja työvoimasta. – Olen huolissani Wolfsburgista. Haluan, että lapsillanne ja lastenlapsillanne on mahdollisuus turvattuun työpaikkaan täällä meillä. Siksi olen täällä tänään, Diess kiteytti puhuessaan tehtaan työntekijöille. Diessin mukaan Volkswagenin täytyy ottaa oppia Teslasta ja vähentää radikaalisti yksittäisen auton valmistukseen kuluvaa aikaa. Teslan tavoitteena on saavuttaa Saksan Grünheiden tehtaalla noin 10 tunnin valmistusaika yksittäiselle autolle. Volkswagenin Zwickaun sähköautotehdas tarvitsee yli 30 tuntia yhden ID.-mallin valmistamiseen. Tavoitteena on leikata aika 20 tuntiin ensi vuonna. Aiemmin Diess varoitti, että kilpailukyvyn parantaminen vaatinee henkilöstövähennyksiä, ja että liian hidas siirtyminen sähköautoihin voi tarkoittaa jopa 30 000 työntekijän vähennystarvetta. Diess on sittemmin rauhoitellut tilannetta sanomalla, että vähennyksiä ei ole suunniteltu. Monacon kokoinen Wolfsburgin tehdasalue työllistää yksin 25 000 ihmistä. Teslan tavoitteena on rakentaa Saksan tehtaallaan 500 000 autoa vuodessa 12 000 hengellä, lähes tuplasti Volkswagenia tehokkaammin. – Minulta kysytään jatkuvasti, miksi vertaan meitä Teslaan. Tiedän, että se on joidenkin mielestä kyllästyttävää. Vaikka en puhuisi Elon Muskista, hän on edelleen alalla ja mullistaa alaamme ja muuttuu kilpailukykyisemmäksi kaiken aikaa, Diess kommentoi. Jatkanee, vaiko... Volkswagen on ratkomassa ammattiliittojen ja Diessin kylmiä välejä erillisellä sovitteluryhmällä, jonka ratkaisuista ei ole vielä tietoa. Heinäkuussa jatkosopimuksen vuoteen 2025 saanut Diess, 63, kertoi tällä viikolla saksalaislehti Handelsblattille olevansa luottavainen töidensä jatkumiseen. Diessin surffausterveiset Wolfsburgia halkovalta kanaalilta eivät olleet erityisen suosittuja yhtiön sisällä. Mikäli Diessin tehtävät eivät jatku tai hän päättää lähteä, ovat vahvimmat seuraajakandidaatit analyytikkojen mukaan Volkswagen-merkkiä luotsaava Ralf Brandstätter. Diess menetti merkin hallinnan kesällä 2020 rangaistuksena siitä, että hän oli syyttänyt VW:n hallitusta tietojen vuotamisesta medialle. Volkswagen siirsi vuotuisen sijoitussuunnitelmansa esittelyn joulukuulle, sillä leikkauksia ja investointeja esittelevä suunnitelma yleensä aiheuttaa kitkaa sijoittajissa. Investointipankki Jefferiesin analyytikko Philippe Houchoisin mukaan Volkswagenin haasteena ovat Teslan sijaan pitkät perinteet sekä verkkaiset liikkeet pääomamarkkinoilla. – Emme näe Teslaa Volkswagenin olemassaoloa uhkaavana tekijänä, mutta VW:hen sijoittaminen ei ole kovin houkuttelevaa toistuvista muutostoiveista huolimatta, Jefferiesiltä kerrottiin sijoittajille. – Diessin jatkuvat Tesla-viittaukset ovat muuttuneet taakaksi, korostaen heikkouksia nokkelien ratkaisujen esittelyn sijaan, yhtiö jatkoi. Lähteet: Automotive News, Reuters, Forbes Kuvat: Volkswagen Teksti: Aake Kinnunen Lisää aiheesta Ajatuksia autoista: tapaus Voltswagen ja miksi olimme valmiita uskomaan Mercedes-Benzin ohjelmistopomo: ”Tesla on älykäs ja hyvä, mutta emme mekään ole huonoja” Autoteollisuuden synkkä lähitulevaisuus – pula jatkuu 2022 Volkswagen-pomo: meidän täytyy muuttua, muuten käy Nokiat Volkswagen: ”Emme halua olla seuraava Nokia” Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?